Gå til innhold

om BMI og fettprosentmåling

???1365380321

Anbefalte innlegg

???1365380321

Hei.

Jeg har spurt flere gangen om BMI og fettprosent. personlig har jeg vært ganske fortvilet fordi hver gang jeg har leitet opp informasjon om dette, har standardsvaret vært: regn din BMI.

Dette har ikke jeg fått til å stemme med mitt selvbilde. For meg har det synes som om jeg var litt for tung for det som skulle være normalvekt for meg i følge BMI.

Jeg fikk til slutt målt fettprosenten hos SATS.

jeg er 157 høy og har en fettprosent på 39.

dette er alt for høyt. Det normale for kvinner er 20 - 30 %.

Tar du min vekt, og trekker fra 31 %, får du en vekt som tilsier 48 kg i ben og muskelmasse.I følge BMI er min normalvekt 49,5 - 62 kg. Det sier seg selv at 49.5 kg er alt for lite - det tilsvarer kun 1,5 kg fett med min kroppsbygning, og kvinner skal ikke ha mindre enn 10 kg!

Skal jeg regne 48 kg som nettovekt uten fett, og regne normalvekt med 20 - 30 % fett, kommer min normalvekt ut på 60 - 68,5 kg. Det ligger ganske langt over det som er normalvekt for BMI.

(11 kg over minste grense, og 6,5 over øverste grense).

Jeg skriver dette bare fordi jeg synes det er ganske skummelt av så mange av oss blir helt 'skrudde' i hodet av å skulle passe inn i en normalvekts-kurve etter å ha regnet BMI, når den kanskje er helt gal for oss. For meg har dette vært et lenge pågående mareritt. Fettprosent tallene stemmer mye bedre med mitt selvbilde...

Så synes du at din BMI ser unaturlig høy ut for hvordan du føler at din kropp er, ja, så kan det hende at det er du som har rett - ikke tallene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...