Gå til innhold

En siste.....noen med kvalmefobi?? Help!!

Anbefalte innlegg

Gjest Harrig - igjen

Jeg har lenge visst at mitt største problem er angst for kvalme og oppkast. Men det er bare den siste tiden jeg har turt å fortelle det til andre.

Det virker på en måte veeldig dumt. For det er noe alle må igjennom mist en gang i løpet av livet. Men hva kan en gjøre når man er livredd for noe så dagligdags?? Dette er fryktelig tung og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre snart. Alle andre problemer jeg har tror jeg bunner ut i denne fobien. Jeg har hatt vanskelig for å ta imot hjelp nettopp av denne grunn. Og så jeg som har tre barn. Hvis de blir syke og kaster opp klarer jeg ikke å ta meg av dem. Det er fryktelig. Klarer ikke en gang å være inne i huset. Må ut. Hjertet banker, kaldsvetting. Hendene skjelver. Om jeg bare kunnet vært redd edderkopper, slanger eller noe slikt. Det går jo an å holde seg unna. Men kvalme og oppkast? Det er jo umulig. Det som har skjedd da er jo at jeg med mine andre problemer som feks prestasjonsangst reagerer med kvalme. Da er det ikke enkelt. Er det noen andre som har det på samme måte? Noen som har kommet seg ut av det? Har noen en god oppskrift til meg???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63417-en-sistenoen-med-kvalmefobi-help/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei -

Jeg har ikke noen råd til deg dessverre, kanskje andre har? Har du forsøkt å få profesjonell hjelp med dette?

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Plages ikke av andres kvalme eller oppkast men blir veldig engstlig når jeg selv er kvalm fordi jeg blir redd for å bli kvalt hvis jeg kaster opp. Jeg vekker alltid mannen min eller andre. Tror nok det er en barndomsopplevelse som sitter i.

Lykke til med å finne en løsning,

Gjest Harrig

Hei -

Jeg har ikke noen råd til deg dessverre, kanskje andre har? Har du forsøkt å få profesjonell hjelp med dette?

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Plages ikke av andres kvalme eller oppkast men blir veldig engstlig når jeg selv er kvalm fordi jeg blir redd for å bli kvalt hvis jeg kaster opp. Jeg vekker alltid mannen min eller andre. Tror nok det er en barndomsopplevelse som sitter i.

Lykke til med å finne en løsning,

Ja jeg har pratet med psykolog om dette problemet. Han fortalte meg at det er faktisk et godt kjent problem. Mange lider av dete. Og det er vanskelig å lide av dette for det skrumper inn mine gjøremål. Feks hvis jeg prater med noen over tlf, som kan bo flere mil unna, som har omgangssyke blir jeg uvel. Hvis noen er i huset og går på do og kaster opp, det kan være helt andre grunner (altså det trenger ikke å være smittsomt) så klarer jeg ikke å bruke toalettet etterpå selv. Klarer ikke å gå inn. Dette har utviklet seg til at jeg tør ikke ta heis, kjøre tuneller, ta båt, fly, buss, tog, og å være passasjer i noens bil. Så begynte jeg å bli uvel når jeg selv var sjåfør. Tilslutt ble jeg totalt asosial pga dette problemet. Jeg har så lyst til å bli frisk men klarer ikke å ta imot den hjelpen jeg kan få fordi jeg er redd for at jeg kan bli kvalm og kaste opp. Dette tærer jo veldig både på meg og familien.Dette kan være vanskelig å forstå hvis en ikke har samme problem, det skjønner jeg. Og jeg synes selv at jeg er som en liten unge men når kvalmen kommer blir jeg helt slått ut. Da må jeg ut, vekk fra folk. Klarer ikke tanken på at noen skal se meg hvis jeg skulle vært så uheldig å kaste opp. Det blir jo det samme hvis jeg hadde møtt noen med fobi for katter feks. Jeg kan ikke forstå at noen kan være redd for slike søte dyr. Og jeg har katt selv. Likevel er det jo folk som sliter med det problemet. Og de har det nok på samme viset som meg bare at jeg da har fobi mot dette.

Gjest Memmm

Ja jeg har pratet med psykolog om dette problemet. Han fortalte meg at det er faktisk et godt kjent problem. Mange lider av dete. Og det er vanskelig å lide av dette for det skrumper inn mine gjøremål. Feks hvis jeg prater med noen over tlf, som kan bo flere mil unna, som har omgangssyke blir jeg uvel. Hvis noen er i huset og går på do og kaster opp, det kan være helt andre grunner (altså det trenger ikke å være smittsomt) så klarer jeg ikke å bruke toalettet etterpå selv. Klarer ikke å gå inn. Dette har utviklet seg til at jeg tør ikke ta heis, kjøre tuneller, ta båt, fly, buss, tog, og å være passasjer i noens bil. Så begynte jeg å bli uvel når jeg selv var sjåfør. Tilslutt ble jeg totalt asosial pga dette problemet. Jeg har så lyst til å bli frisk men klarer ikke å ta imot den hjelpen jeg kan få fordi jeg er redd for at jeg kan bli kvalm og kaste opp. Dette tærer jo veldig både på meg og familien.Dette kan være vanskelig å forstå hvis en ikke har samme problem, det skjønner jeg. Og jeg synes selv at jeg er som en liten unge men når kvalmen kommer blir jeg helt slått ut. Da må jeg ut, vekk fra folk. Klarer ikke tanken på at noen skal se meg hvis jeg skulle vært så uheldig å kaste opp. Det blir jo det samme hvis jeg hadde møtt noen med fobi for katter feks. Jeg kan ikke forstå at noen kan være redd for slike søte dyr. Og jeg har katt selv. Likevel er det jo folk som sliter med det problemet. Og de har det nok på samme viset som meg bare at jeg da har fobi mot dette.

Hei, prøv å søk på Emetofobi/ emetophobia et annet ord for spyfobi.Slet med dette før jeg også, tror kvalme er en gangske vanlig angstreaksjon.

du kan også ta en titt på denne linken:

http://w1.165.telia.com/~u16505992/faq.html

Hei Harrig!

Det er lenge siden du skrev dette, men jeg prøver å svare nå alikevel.

Det er første gangen jeg har hørt/lest om noen som har det som meg. Må si jeg ble letta da jeg forsto at det finnes en diagnose på dette problemet. Jeg fikk et inderlig håp om å få hjelp.

Vil du maile med meg?

Håper du leser dette og svarer.

Vennlig hilsen fra

Gjest Harrig

Hei Harrig!

Det er lenge siden du skrev dette, men jeg prøver å svare nå alikevel.

Det er første gangen jeg har hørt/lest om noen som har det som meg. Må si jeg ble letta da jeg forsto at det finnes en diagnose på dette problemet. Jeg fikk et inderlig håp om å få hjelp.

Vil du maile med meg?

Håper du leser dette og svarer.

Vennlig hilsen fra

Hei.

Har du også dette problemet? Tenk det er første mennesket jeg har "truffet" som har det slik som meg. Jeg så ikke svaret ditt før nå og håper så inderlig at du ser dette igjen. Jeg har aldri hatt større problem i mitt liv som dette og det tar snart knekken på meg.

Hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...