Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Kostnadene for selve adopsjonen varierer noe mellom de tre foreningene, men for Verdens Barns vedkommende ligger kostnadene på omkring kr.75.000.

Hvis man velger å reise og hente barnet selv (noe man i de fleste giverland må), vil kostnader forbundet med reise og opphold variere etter bl.a. hvor lang tid man må oppholde seg i landet. Eskorteutgiftene har steget kraftig de siste årene, så jeg vet eksakt hvor høye de er, men omlag 15 - 20.000 vil jeg tro.

Vi har adoptert fra India gjennom VB, og der må man kun oppholde seg kun en ukes tid. Reisekostnadene her vil sannsynligvis komme på ca. 25.000 ->

Så grovt regnet kan man vel si at adopsjonsutgiftene komme på +/- 100.000 - 150.000 kr. Og det er verdt hver en krone!!!

Må jo helt på tampen bare ta med at en får adopsjonsstøtte fra staten når barnet er kommet hjem, og pr. dags dato ligger denne på 22.500 kr. En dråpe i havet, men dog...

Lykke til med adopsjonsplanene!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64007-kostnader/#findComment-283687
Del på andre sider

Hei savn! Jeg vil gjerne anbefale adopsjon på det varmeste - vi har imidlertid ingen praktisk erfaring enda - men venter på å få hente hjem gutten vår. jeg gleder meg slik at jeg blir helt ør ved bare tanken på han. Her kommer iallefall litt info om kostnadene ved en adopsjon.

Ved en adopsjon betaler dere totalt ca 75-80 000 kr til adopsjonsorganisasjonen.Dette dekker org. utgifter til ansatte + kostnader til de utenlandske adopsjonsorganisasjonene som sørger for at barna som bor hos fosterforeldre eller på barnehjem får mat og klær før de kommer til oss. Beløpet til adopsjonsorg. varierer lite - men Verdens Barn og Adopsjonsforum har litt ulik måte å fastsette kostnadene på. Hos VB fastsettes summen når du undertegner en avtale med dem - hos AF blir de totale kostnadene utregnet i ettertid (men du har en garanti for at de ikke vil overstige en viss sum). I alle tre adopsj. org. blir dette beløpet oppdelt. Vi adopterer gjennom Verdens Barn (VB) og betalte først en registreringsavgift, og relativt raskt etterpå en dokumentavgift (i fjor var dette 8500 kr tilsammen). Etter godkjenning hos BUFA betalte vi ca 20 000 og resten av beløpet betales etter at barnet er tildelt. Alle organisasjonene i Norge tar samme betaling uavhengig av hvilket land du adopterer fra.

I tillegg til den summen du betaler til adopsjonsorg. må dere betale reise og opphold ved henting av barnet. kostnadene ved denne reisen varierer - i Columbia og Kina er lengden på oppholdet f.eks lenger enn i Thailand - samtidig får dere en opplevelse for livet. Etter at adopsjonen er fullført får dere tilbakebetalt 22500 kr fra BUFA/staten. Dette beløpet har variert en del, og det er etter hva jeg har skjønt en viss mulighet for at det vil øke til neste år - men ingen kan garantere hva politikere bestemmer seg for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64007-kostnader/#findComment-283704
Del på andre sider

Hei!

Kostnadene for selve adopsjonen varierer noe mellom de tre foreningene, men for Verdens Barns vedkommende ligger kostnadene på omkring kr.75.000.

Hvis man velger å reise og hente barnet selv (noe man i de fleste giverland må), vil kostnader forbundet med reise og opphold variere etter bl.a. hvor lang tid man må oppholde seg i landet. Eskorteutgiftene har steget kraftig de siste årene, så jeg vet eksakt hvor høye de er, men omlag 15 - 20.000 vil jeg tro.

Vi har adoptert fra India gjennom VB, og der må man kun oppholde seg kun en ukes tid. Reisekostnadene her vil sannsynligvis komme på ca. 25.000 ->

Så grovt regnet kan man vel si at adopsjonsutgiftene komme på +/- 100.000 - 150.000 kr. Og det er verdt hver en krone!!!

Må jo helt på tampen bare ta med at en får adopsjonsstøtte fra staten når barnet er kommet hjem, og pr. dags dato ligger denne på 22.500 kr. En dråpe i havet, men dog...

Lykke til med adopsjonsplanene!

Hilsen fra

Takk for svar! Jeg fikk nemlig beskjed om av noen venner at det kostet fra 200.000,- og trodde ikke at det stemte helt.. Er helt sikker på at det er verdt det!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64007-kostnader/#findComment-283706
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg fikk nemlig beskjed om av noen venner at det kostet fra 200.000,- og trodde ikke at det stemte helt.. Er helt sikker på at det er verdt det!

Klem

Som flere allerede har svart deg er de administrative kostnadene på ca 70-80 000 kroner. Det beløpet som varierer i forbindelse med en adopsjon er reisekostnadene. Vi skal adoptere fra Chile og må tilbringe 6 uker i landet når vi skal hente barnet. 6 uker på hotell med reise tur/retur blir en relativt dyr tur.Vi har fått signaler fra AF om at vi bør sette av i hvertfall 70 000 til dette formålet (reise + hotell).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64007-kostnader/#findComment-283792
Del på andre sider

Gjest Wasserfaldfelder

Hei! Ser du har fått svar på spørsmålene dine. Du skriver at dere vurderer å starte en adopsjonsprosess om et halvt år. Jeg har bare lyst til å råde dere til å ta kontakt med sosialkontoret med gang. Noen sosialkontor er så treige at de bruker 8 måneder eller mer bare for å komme i gang (slik som i min kommune). På den tiden har dere helt sikkert bestemt dere. En adopsjonsprosess kan jo avbrytes når som helst i prosessen. Betalingen trenger ikke starte med en gang heller. Vi betalte ikke før vi sendte dokumentene til Bufa.

Lykke til i avgjørelsen!

Kveldshilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64007-kostnader/#findComment-286975
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...