Gå til innhold

Hvorfor bruker en del psykopater stoff?

Anbefalte innlegg

Gjest Elena

Jeg undres hvorfor en del psykopater bruker stoff. Stoff brukes jo ofte for å oppleve en følelse av velvære, samt rus. For psykopater er jo selve rusen det å ha makten over et menneske. Hva blir da hensikten deres med stoffmisbruk?Hvorfor er det så vanlig blant psykopater?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64373-hvorfor-bruker-en-del-psykopater-stoff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nøffelinøff

ordet psykopat bli ofte brukt veldig feil.

rusmisbrukere kan ofte få en forandring i personlighet.

noen kan bli mer aggresive( alt avhengig av hvilket stoff de bruker) og kan dermed oppleves som kontrollsyke- men det gir dem ikke diagnosen psykopat.

psykopati er en sykdom på lik linje med andre psykiske sykdommer.

man kan gå i terapi for å prøve å forandre tankemønsteret, men den vil alltid være der.

psykopater kan finnes blandt leger, psykologer, lærere, narkomane, arbeidsløse, hjemmeværende, mødre, fedre - i alle samfunnslag og grupper og hvorvidt de er stoffmisbrukere eller ikke er nok ganske tilfeldig.

psykopater som er påvirket av stoff kan jo være dårligere til å skjule dette enn en som ikke er det?

ordet psykopat bli ofte brukt veldig feil.

rusmisbrukere kan ofte få en forandring i personlighet.

noen kan bli mer aggresive( alt avhengig av hvilket stoff de bruker) og kan dermed oppleves som kontrollsyke- men det gir dem ikke diagnosen psykopat.

psykopati er en sykdom på lik linje med andre psykiske sykdommer.

man kan gå i terapi for å prøve å forandre tankemønsteret, men den vil alltid være der.

psykopater kan finnes blandt leger, psykologer, lærere, narkomane, arbeidsløse, hjemmeværende, mødre, fedre - i alle samfunnslag og grupper og hvorvidt de er stoffmisbrukere eller ikke er nok ganske tilfeldig.

psykopater som er påvirket av stoff kan jo være dårligere til å skjule dette enn en som ikke er det?

om psykiske sykdommer egentlig er sykdommer, det kan diskuteres. Psykiatere mener det.

Jeg er uenig.

Når man har for eksempel opplevd svik på svik og likeglade foreldre, og utvikler en personlighetsforstyrrelse. Så har man jo bare lært av foreldrene sine noe som er galt. Man har ikke utviklet en mental svulst som kan opereres bort med terapi eller piller.

Mange psykiske "sykdommer" er logisk tilpassing til det livet folk har levd. Andre er mer sykdomspreget, og hele batteriet av psykiatriske diagnoser blander sammen dette og systematiserer det hele etter symptomer. Det står ingenting i F-diagnosene om hvorfor man har det slik, med unntak av tilpasningsforstyrrelsene.

nøffelinøff

om psykiske sykdommer egentlig er sykdommer, det kan diskuteres. Psykiatere mener det.

Jeg er uenig.

Når man har for eksempel opplevd svik på svik og likeglade foreldre, og utvikler en personlighetsforstyrrelse. Så har man jo bare lært av foreldrene sine noe som er galt. Man har ikke utviklet en mental svulst som kan opereres bort med terapi eller piller.

Mange psykiske "sykdommer" er logisk tilpassing til det livet folk har levd. Andre er mer sykdomspreget, og hele batteriet av psykiatriske diagnoser blander sammen dette og systematiserer det hele etter symptomer. Det står ingenting i F-diagnosene om hvorfor man har det slik, med unntak av tilpasningsforstyrrelsene.

du har delvis rett, man kan utvikle en psykisk sykdom som følge av en traumatisk opplevelse.

men da er den sjelden kronisk.

i slike tilfeller kan man med hjelp av terapi bli mer eller mindre kvitt virkningene.

andre ganger er det en hendelse som UTLØSER selve sykdommen, det vil si at den alltid har vært der - men den har ikke vært synlig for omverdenen.

og i slike tilfeller er det mindre sjanse for å bli kvitt sykdommen da den er kronisk, men tegnene kan dempes ved hjelp av terapi og medisinering.

men for all del, er det noe som kan diskuteres så er det psykiatri.

før var det fullt legitimt å lobotomere, og i dag stapper vi i folk piller for alt.

hva som er "riktig" i dag kan forskning vise som skadelig om ti år.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror du mangler noe vesentlig kunnskap om psykopater.

Psykopater er stort sett ute etter å ha det best mulig (som oss andre). Forskjellen er at de ikke har noen bremser når det å ha det bra/få det som de vil går ut over andre. Mao de "går over lik" for å tilfredsstille seg selv.

Blant ting som gir lystfølelse, er rusmidler. Derfor er det logisk og naturlig at (ekte) psykopater ofte bruker stoff.

I tillegg vil mange stoffmisbrukere som i utgangspunktet ikke var psykopater, utvikle en klart psykopatisk adferd.

du har delvis rett, man kan utvikle en psykisk sykdom som følge av en traumatisk opplevelse.

men da er den sjelden kronisk.

i slike tilfeller kan man med hjelp av terapi bli mer eller mindre kvitt virkningene.

andre ganger er det en hendelse som UTLØSER selve sykdommen, det vil si at den alltid har vært der - men den har ikke vært synlig for omverdenen.

og i slike tilfeller er det mindre sjanse for å bli kvitt sykdommen da den er kronisk, men tegnene kan dempes ved hjelp av terapi og medisinering.

men for all del, er det noe som kan diskuteres så er det psykiatri.

før var det fullt legitimt å lobotomere, og i dag stapper vi i folk piller for alt.

hva som er "riktig" i dag kan forskning vise som skadelig om ti år.

Er personlighetsforstyrrelser egentlig psykiske sykdommer?

Eller er det en grunnleggende "viten om verden" som gjør vondt?

Annonse

Er personlighetsforstyrrelser egentlig psykiske sykdommer?

Eller er det en grunnleggende "viten om verden" som gjør vondt?

Det behøver vel ikke være enten-eller? Det kan da være både-og....

===

Bortsett fra det kan man vel argumentere for at man pga miljø har kommet i slik psykisk ubalanse at man behøver medisiner for å hjelpe på å "rette opp" problemene.

Med vennlig hilsen

Det behøver vel ikke være enten-eller? Det kan da være både-og....

===

Bortsett fra det kan man vel argumentere for at man pga miljø har kommet i slik psykisk ubalanse at man behøver medisiner for å hjelpe på å "rette opp" problemene.

Med vennlig hilsen

Jeg skrev:

"Mange psykiske "sykdommer" er logisk tilpassing til det livet folk har levd. Andre er mer sykdomspreget, og hele batteriet av psykiatriske diagnoser blander sammen dette og systematiserer det hele etter symptomer. Det står ingenting i F-diagnosene om hvorfor man har det slik, med unntak av tilpasningsforstyrrelsene"

Poenget mitt er at noen psykiske lidelser er mer sykdomspreget enn andre, men at personlighetsforstyrrelser kanskje ikke helt bør sees som en sykdom, men mer en tilpassing.

Løsninger har jeg ikke skrevet om.

Jeg er ikke motstander av medisiner.

Jeg er derimot motstander av å se folks naturlige tilpassing til stress og svik som en sykdom.

Jeg skrev:

"Mange psykiske "sykdommer" er logisk tilpassing til det livet folk har levd. Andre er mer sykdomspreget, og hele batteriet av psykiatriske diagnoser blander sammen dette og systematiserer det hele etter symptomer. Det står ingenting i F-diagnosene om hvorfor man har det slik, med unntak av tilpasningsforstyrrelsene"

Poenget mitt er at noen psykiske lidelser er mer sykdomspreget enn andre, men at personlighetsforstyrrelser kanskje ikke helt bør sees som en sykdom, men mer en tilpassing.

Løsninger har jeg ikke skrevet om.

Jeg er ikke motstander av medisiner.

Jeg er derimot motstander av å se folks naturlige tilpassing til stress og svik som en sykdom.

Det er jeg enig i! :-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...