Gå til innhold

multihandikappet gutt, født galt og store komplekser.


Gjest Jocke

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er født med masse feilstillinger med min kropp. Etter du har lest dette håper jeg at du kan hjelpe meg med alterativ behandling til problemene.

Jeg er 17 år og har lenge hatt problemer med og leve et normalt liv. Legene sier at det vil være vanskelig med noen inngrep i den alderen jeg er.

Jeg er så desperat hva sier du.

Slik er jeg født:

1. Symptom 1: Hjulbenthet:

Jeg er født svært hjulbent, hvor lårene står unormalt utover ned til knærne. Knærne er vridd mot hverandre. Baksiden av knærne er vridd ut, og bøyd helt stiv ut, og danner buen. Leggene er unormale bua. De er kjempe runde. Leggbenet er vridd frammover så den danner en bue på utsiden, normalt er det baksiden av leggen.

Utvikling på symtom 1:

Siden all vekten legges på innsiden og av leggen, og baksiden av knærne har belastningen blitt altfor stor. Svare på dette er at jeg har fått for stor balstning på innsiden av kneleddet, og har ført til at brusken slites ned og beinsubstansen blir angrepet.

Hva skal jeg gjøre med hjulbentheten min, er det noe å gjøre?

2. Symtom 2: Føttende: Føttende er kraftig kalvbeinte å peker rett mot hverandre. Hulfot har jeg også, som gjør at det er et enormt hull inn under foten.

Utvikling på symtom 2:

Når jeg går med føtterne, gjør hullet under benet slik at jeg går som om jeg skulle ha vært født med innovervendt klumpføtter. Dette fører til at jeg har store sår på kanten av foten.

Hva skal jeg gjør med mine føtter?

3. Symtom 3: Ryggdeformitering.

Født med skjevhet i skuldrene. Kraftig kjev, slik at den ene skulderen er høyere en den andre. Begge skuldrene er også bøyd og krammet frammover.

Pukkelrygg har jeg også litt plager av som kalles kyfose.

Utvikling på symtom 3:

Etter at jeg har hatt dårlig holdnng lenge fikk jeg etter 16 år sykdomslidelsen skoliose. Det blomstret opp en unormal ryggskjevhet til ene siden.

Hva kan jeg gjøre for og lindre kjevhet i ryggen?

Symtom 4: Hoftene: Hoftesykdomm:

Jeg er født med hofteleddsdyplasi, Jeg har grunne hofteskåler. Hoftene er konstant stive.

Utvikling på symtom 4:

Siden jeg er født med et ben lenger en det andre, har det rammet veldig hoftene. Legen sa får 8 årsiden at jeg måtte bruke krykker. Det er jeg avhengig av.

Hva kan jeg gjøre for å lindre smerter i hofta? Hva med hofteprotese?

5. Symtom 5: (Sorriassis) Beklager at jeg skriver det feil men jeg aner ikke hvordan man skriver det.

Jeg har nå de siste fem år hatt sorriasis. Dette har plaget meg veldig. Det gjør vondt og under bena har jeg store sprekker og skjøttsår, samme på hendene. Det hverker når jeg går og når jeg sitter eller bruker henda.

Utvikling av symtom 5:

Det har utviklet deformeteringer av fingrer og tær. Åpene sprekker og verkene smerter.

Kan noe gjøres med dette? Har spurt legen men han sier det ikke er mye å gjøre. Er såppas krafitg rammet at jeg må leve med det. Hv sier du?

6. Symtom 6: Nakken, hodet, ørene og halsen, håret:

Jeg har senere tid får to årsiden fått vite at det har bygget seg på en skjevhet i nakken. "Torticollis" heter sykdommen. Grunnen til den er at hodet midt er kjevt til ene siden pluss at det er avlangt. Det er presset tilbake slik at det avlange hodet står ut sett bakfra.

Ørene er enormt store og lider av at jeg fått hårproblemer.

Tilslutt er jeg født med et stort adamseple, veldig stort som henger under haken. Kan være i vegen når jeg skal ha på meg en litt trang høyalsa genser.

Utvilkling på symtom 6: Jeg har i senere tid nå i 17 års alderen fått sterkere nakkeproblemer. Som stivhet og verking. Resten av symtomene på punkt 5 er ikke forandret.

Hva kan gjøres med nakken min av behandling?

Hvorfor er jeg født med et enormt adamseple eller hva er grunnen til at folk blir født med slike store ting under haken?

Hva kan være ggunnen til at jeg er født med store ører og mistet alt håret for et årsiden.

Ting jeg ikke klarer og utføre i dagtiden er nesten det meste:

Jeg klarer ikke å:

- Ta bussen.

- Ta opp ting fra gulvet.

- Bære ryggsekk åp ryggen.

- Bære noe i det hele tatt.

- Sykle.

- Gå i bakker og trapper.

- Legge og sette meg opp og ner.

Nyere sykdommer: Kommet med årene.

Etter at jeg var hos lege for to årsiden fikk jeg høre at av mine plager hadde jeg fått:

- Slitasjegikt i knea, ryggen og skuldrene.

Dette har ført til at jeg ikke kan børe knea, og må ta hele bene opp og ned på hver av dem and hver gang, når jeg skal gå.

Dette har gjort så jeg hjemme må sitter i rullestol for å kunne klare å gå ute.

Ryggen er stiv og det værker i den. Må ikke bøye meg mye. Skuldrene verker og fingrene er helt ødelagte. De er tykke og stive og er runde i tuppen og neglene er falt av.

Hva kan gjøres for at gikten skal bedres fra min kropp?

Det ser ut som om det er helt forferdelig, ut. Det er jo det men jeg var ikke så ille under fødselen. Noen skjevheter og feilstillnger, bortsett fra svært hjulbent i bena. Det er etter gal gange og kjev holdning at jeg har fått en drøs med ulike plager. Det er bare ryggen som ikke er rammet.

Dette var mye på en gang men slik er jeg født og noe må vel kunne gjøres. Jeg vet det er vanskelig og skrive om dette når du ikke har sett meg men, bare skriv hva du trur? Skriv fakta om hvert symtom, hvorfor og hvordan?

På gjennsyn tusen takk og jeg håper ditt svar vill hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

.................ååååå hva skal man si her da??????

Håper du får den hjelpen du trenger og FORTJENER :o)

STÅ PÅ IKKE GI OPP VAFFAL...................

*varm klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg når jeg leser dette er at du virker negativ – ikke klarer å godta din funksjonshemming liksom. Jeg tror det er der du må starte. Erkjenn at dette må du leve med, og ta det positivt hvis du kan bli bedre.

Kan alt dette henge sammen? Det er jo en mulighet......

Men for å ta et og et punkt her:

1. Hjulbent – det vet jeg svært lite om egentlig.

2. Kalvbent – når det gjelder sårene må det gå an å gjøre noe. Ta kontakt med din lege så kan han henvise deg til ergoterapeut (evt. Ortoped) og du kan få noen trykkavlastende puter e.l.

3. Scoliose – det kan jo rettes opp med bruk av korsett hos personer som ikke er ferdig utvokst. Men kan også opereres vet jeg, men i hvilken alder det er best vet jeg ikke.

4. Hofteproblem – vet jeg lite om, men hvis smertene er i selve leddet kan kanskje magnetterapi hjelpe.

5. Psoriasis – her kan både magnetterapi og lysbehandling (med riktig lys) hjelpe.

6. Torticollis – be legen din henvise deg til en nevrolog som

er rimelig oppdatert. Du vil da sansynligvis få tilbud om Botulinum Toxin injeksjoner, noe som hjelper mange med Torticollis (inkludert meg selv).

Gikten kan også bli bedre ved hjelp av magnetterapi.

Ta kontakt hvis du har spørsmål ang. Mitt svar på

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Jocke.

Det høres ut som om de fleste av dine problemer skyldes medfødte feilstillinger i skjelettet. Jeg kjenner ikke til noen alternativ behandling som hjelper mot dette. Derimot håper jeg du har blitt vurdert av en spesialist i ortopedisk kirurgi som kan hjelpe deg å vurdere hva som eventuelt kan korrigeres med kirurgi, korsetter o.l. Den beste naturlige behandlingsformen mot psoriasis er sol og salt vann, så jeg vil råde deg til å søke om å få en behandlingsreise til sydligere strøk, for eksempel Lanzarote. Dette vil kunne virke positivt på smertene i kroppen også. Massasje, aromaterapi samt akupunktur kan ha en avslappende og smertelindrende virkning.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...