Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ti år har jeg slitt med sosial angst. Nå er jeg 26 år, og begynner å bli temmelig sliten. Jeg prøver å unngå alle sosiale sammenkomster, men det er ikke alltid like lett. Neste uke skal jeg og ei venninne på ferie til utlandet. Det er ikke noe problem så lenge vi er to, men halvveis i ferien kommer kjæresten min og kjæresten hennes dit vi er. Det vil da si at vi fire kommer til å dra på utflukter sammen og på restauranter sammen. Jeg gruer meg noe jævlig. Men denne gangen kommer jeg ikke unna. Jeg er livredd for å få panikkanfall sammen med de. Jeg får ikke sett kjæresten min på to uker før vi møtes på ferie, og jeg klarer ikke å glede meg til å møte ham igjen en gang. Klarer ikke å glede meg over noe faktisk i det hele tatt. Tenker bare på hva som kan skje. Går med konstant angst nå. Har gjort det i 1 mnd. Har fortalt kjæresten min og venninna mi åssen jeg har det, men det er vanskelig å forstå når man ikke har vært gjennom det selv. Jeg er temmelig desperat nå som skriver dette innlegget.

Jeg får panikkanfall sammen med andre mennesker, spesielt rundt et middagsbord. Det har jeg fått før, bl.a i bryllup. De siste årene har jeg unngått konfirmasjoner, bryllup, kuttet ut studier, sluttet i jobber som krever kurs, sørget for å jobbe i jula for å unngå familiesammenkomster (bor langt hjemmefra), unngått å være med på middager sammen med vennereller familie. Kort sagt, blitt veldig asosial. Har gått på masse antidepressiva som jeg føler ikke hjelper, vært hos mange forskjellige leger og psykologer, men ingenting hjelper. Noen som kan hjelpe meg eller har noen råd om hva jeg skal gjøre for å takle denne frykten? Og ikke si at jeg må ut og møte den, for tanken på det gir meg panikk.

Videoannonse
Annonse
thinkerbell
Skrevet

det finnes hjelp kjære deg...du har kanskje bare ikke funnet den hjelpen som er "rett" for deg.

søk på ordene -kognetiv terapi og/ eller TFT

håper du finner noe nyttig.

Gjest Windsong
Skrevet

det finnes hjelp kjære deg...du har kanskje bare ikke funnet den hjelpen som er "rett" for deg.

Bare lurte på om du har erfaring med TFT, som du nevner.

Det har hjulpet en god venninne av meg, men jeg har ikke prøvd det selv enna. Dels fordi jeg synes det virker lettvint, og dels fordi det har en pris som ikke er for folk på attføring. Men siden venninna mi fikk så god hjelp av det, har jeg begynt å vurdere det. Derfor er jeg interessert i å høre andres erfaringer.

thinkerbell
Skrevet

Bare lurte på om du har erfaring med TFT, som du nevner.

Det har hjulpet en god venninne av meg, men jeg har ikke prøvd det selv enna. Dels fordi jeg synes det virker lettvint, og dels fordi det har en pris som ikke er for folk på attføring. Men siden venninna mi fikk så god hjelp av det, har jeg begynt å vurdere det. Derfor er jeg interessert i å høre andres erfaringer.

personlig har jeg ingen erfaring med tft, men kjenner mange som har fått god hjelp på _meget_ kort tid (og er fremdeles friske).

her jeg bor finnes en meget dyktig psykiater som driver med tft, -og...tja.. for mange med bl.a sos.angst tror jeg virkelig det er vel verdt et forsøk.

thinkerbell
Skrevet

http://www.tftnorway.com/

her er linken

Skrevet

personlig har jeg ingen erfaring med tft, men kjenner mange som har fått god hjelp på _meget_ kort tid (og er fremdeles friske).

her jeg bor finnes en meget dyktig psykiater som driver med tft, -og...tja.. for mange med bl.a sos.angst tror jeg virkelig det er vel verdt et forsøk.

Tusen takk for svar! Skal gi TFT en sjanse :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...