Gå til innhold

Hypermetabolisering av SSRI

Anbefalte innlegg

Gjest Pesta
Skrevet

Sett at du hadde en pasient som pliktoppfyllende tok medisinen sin som foreskrevet og dosen var på 200 mg sertralin (Zoloft). Det blir rekvirert analyse og resultatene i mmol er svært låge selv med aggeressiv medisinering.

Det terapeutiske området er 30 -170 mmol og den veldig deprimerte pasienten ligger på et nivå ala 15-60 mmol.

Doserer du høyere slik at pasienten kommer opp i konsentrasjon?

Hvor langt opp kan man gå?

Denne pasienten lider av sterk depresjon og har sosial angst, selv som frisk.

Ved medisinering blir pasienten bedre, og klart tøffere, på grensen til aggressivitet og kynisme, men depresjonen bedres mht kognitiv svikt mm.

Ved seponering blir pasienten synlig dårligere på kort tid noe som vises i tilbaketrekking, sviktende konsentrasjon/hukommelse

a.) Kan du gjøre rede for medisinering og behandling av denne pasienten?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her ville jeg dosert etter serumkonsentrasjonen. Det er ingen grense for hvor mange milligram per døgn en kan putte i munnen. Det avgjørende er serumkonsentrasjonen.

Jeg ville først gitt deg 300 mg i 10 dager. Deretter ny måling _nøyaktig_ 12 timer etter kveldsdosen. Ut fra svaret ville jeg justert dosen og målt på ny etter nye 10 dager inntil jeg var fornøyd med serumkonsentrasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...