Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har aldri skrevet her før, men i det siste har jeg tenkt litt på at jeg kanskje kunne fått litt svar på noe jeg lurer på her.

Egentlig "hører jeg hjemme" på forum for overgrep og har skrevet endel der en god stund.

Jeg har aldri fått noen profesjonell veiledning eller annen hjelp for de tingene jeg sliter litt med, og jeg har heller aldri ønsket å ha det.

Men det siste halve året har det skjedd mange forandringer i livet mitt, og veldig mange ting ligger bedre til rette for meg enn de har gjort før.

Nå ser jeg også fordelen med å kanskje få litt veiledning til å takle tanker jeg har og mønstre som jeg vil ut av.

Men...

I så fall, så er det kun _det_ jeg vil - å takle dagen i dag, uten å måtte snakke om fortiden min. Jeg vil bare gjerne bli flinkere til å takle livet mitt _nå_ uten å måtte gå tilbake å snakke om ting som har hendt.

Jeg skjønner jo at vedkommende må ha kunnskap om min historie, men må vi snakke om den? Går det heller an å bare snakke om hvordan jeg kan forbedre livskvaliteten min nå i dag? Kanskje dumme spørsmål jeg kommer med her, men jeg spør likevel, jeg.

Mange sier at det jeg aller minst vil er kanskje det jeg aller mest trenger, men akkurat det virker helt umulig, og jeg har virkelig ikke lyst til å snakke om det.

Jeg har likevel lyst til å få det bedre enn jeg har det i dag.

Jeg har som sagt aldri vært hos noen psykolog eller lignende, så jeg har lite peilig på hvordan ting foregår, jeg. Derfor håpet jeg at du kanskje har noe å si til meg om det.

.....

Når jeg leste gjennom det her så jeg litt hvor teite spørsmålene mine er, og at det kanskje er umulig for deg å svare på, men jeg sender likevel.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64877-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dine spørsmål er ikke det minste teite. Tvert i mot er er de fornuftige og vitner om stor modenhet.

Det du etterspør er både fornuftig og mulig. Du kan be fastlegen din henvise deg til psykologisk behandling. Det er viktig at du klargjør dine ønsker allerede i starten. Du kan dessverre forvente at ikke alle behandlere vil akseptere et slikt ønske, men da søker du bare en annen.

Det er riktig som du sier at terapeuten må kjenne din historie inngående. Ut over det vil det i de fleste tilfeller være hensiktsmessig å fokusere på mestring av dagen i dag og den nære fremtid.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64877-nhd/#findComment-290805
Del på andre sider

Dine spørsmål er ikke det minste teite. Tvert i mot er er de fornuftige og vitner om stor modenhet.

Det du etterspør er både fornuftig og mulig. Du kan be fastlegen din henvise deg til psykologisk behandling. Det er viktig at du klargjør dine ønsker allerede i starten. Du kan dessverre forvente at ikke alle behandlere vil akseptere et slikt ønske, men da søker du bare en annen.

Det er riktig som du sier at terapeuten må kjenne din historie inngående. Ut over det vil det i de fleste tilfeller være hensiktsmessig å fokusere på mestring av dagen i dag og den nære fremtid.

Lykke til :-)

Takk så veldig mye for svar! Det hele blir da litt mindre skummelt, syns jeg.

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64877-nhd/#findComment-290843
Del på andre sider

Annonse

hos ein psykolog er det du som er sjefen, det er -du- som går dit, og -du- som kan bestemme deg for at du ikkje vil gå dit likevel.

det er som ein gjensidig guiding, psyken er guiden din i å kikke på alt du vil skal kikkes på, alt du vil fortelle om, og du er psykens guide til ditt liv.

snakk gjerne med meg ved anledning om disse tingene, eg har vært veldig heldig og har ein kjempeok psykolog, så eg trur eg kan ha ein del nyttige tanker og råd :)

*klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64877-nhd/#findComment-294670
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...