Gå til innhold

gunstig antidep. for selvskading

Anbefalte innlegg

Sliter med selvskading, depresjon og anoreksi. Men det største problemet mitt for tiden er selvskadinga, altså kuttinga.... Armene mine er fulle av åpne kutt. Har det ganske vanskelig. Jeg bruker antideprissiva, effexor depot. Nå lurer jeg på om noen vet om en annen medisin som kan være mer gunstig når det gjelder selvskading??? For jeg orker ikke holde på sånn så mye lengre. Jeg er bare 19 år og vil jo egentlig ikke ende opp med alle disse stygge arrene som jeg har/kommer til å få.....

Håper noen kan svare.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65061-gunstig-antidep-for-selvskading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva jeg skal si.....går selv på efexor og driver med selvskading....har blitt 41 år....armene og beina ser ikke ut.

Skal be om å bytte medisin. (6/8) kan jo fortelle deg hvordan det går da !

Ja, skjønner hva du mener med å ikke se ut på armer og bein. Efexoren er jo grei nok, den egentlig.... men det er det med kuttinga. Ikke bra, liksom.... Hadde vært fin å høre hvordan d går med den nye medisinen. DU får ha lykke til! Må prøve å ringe legen på mandag, tror jeg. Høre hva jeg skal se, vise han armene så han kanskje skjønner alvoret... sukk

Klem ifra meg

Hei nedia!

Jeg vet ikke så mye om medisiner - men umiddelbart så tenker jeg at det er lite sannsynlig at en bestemt type AD skulle ha spesielt god virkning mot selvskading som isolert fenomen. Det er selvfølgelig viktig at du er best mulig medisinert hvis du har en depresjon - og derfor bra om du tar opp dette med legen din igjen. Når det gjelder selvskading, så tror jeg at det er viktig at du innser at dette er noe du selv kontrollerer - og at det derfor handler om å finne bedre måter å mestre indre smerte på. Det handler om indre valg - og ikke om noe andre kan tilføre deg - uten at du selv ønsker å slutte.

Selvskading er en aktiv handling - og jeg tror man skal være svært psykotisk før man kan sies å ha ingen kontroll over denne type handlinger. De fleste selvskadere er ikke psykotiske - og bør vel derfor få hjelp til å innse at det finnes andre handlingsalternativer. En måte å motiveres til å slutte, er å innse at veien til bedring sannsynligvis tar lenger tid så lenge man utagerer sin smerte. Det å slutte å skade seg selv, kan være starten på en konstruktiv bedringsprosess!

Uansett, så håper jeg du ringer legen din, Nedia, for å drøfte om du er riktig medisinert i forhold til depresjonen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...