Gå til innhold

Hva er vanlige svingninger og når bør varslene blinke - NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest bipoline

Etter å ha følt meg ganske god en periode, sitter jeg her tidlig en søndagmorgen og gråter. Begynte på Zeldox tidligere i sommer og etter å ha justert dosen pga. bivirkninger noen ganger synes jeg de virker bra nå.Jeg har en bipolar diagnose med hurtige svingninger, som svinger meg raskt ned i dype depresjoner. I det siste har jeg hatt mange planer og mye som jeg føler at står og venter etter flere års sykdom. Klarer ikke å koble ut og slappe av fra det. Søvnen har vært mindre enn jeg burde ha, men jeg har tatt sovepille innimellom.

Men de siste dagene har jeg kjent tunsinnet komme sigende litt igjen - følt meg sliten,lei og følelsesflat. Alle behandlere er jo selvsagt på ferie, men så vil jeg jo ikke løpe til dem hver gang verden butter heller!! Jeg vil være frisk og uten dette hjelpebehovet. Men nå lurer jeg; hva er normale svingninger og hva er varselet om en ny nedtur? Og hva burde jeg gjøre nå? Ja, jeg burde jo vite det selv, men jeg gjør faktisk ikke det. Jeg har så liten lyst til å øke medisinene.

Fortsetter under...

Min erfaring fra to i min nærhet som har bipolar lidelse, er at det alltid er viktig å passe på søvn - men at man forøvrig kan ha litt is i maven mht å se hvorvidt det er en "naturlig nedtur" eller "sykelig".

Som du selv vet, så er det jo av og til naturlig å være kjempetrist... Noen av oss griner f.eks. for alt rett før mens. Hvis jeg var deg så hadde jeg skrevet loggbok i slike perioder, slik at du etterhvert blir bedre i stand til å skille mellom "naturlige reaksjoner" og det som skal få dine varsellamper til å blinke.

Håper du får en ok dag:-)

Gjest bipoline

Du bør ta kontakt med den legen som er ansvarlig for medisineringen allerede på mandag.

Bruker du kun Zeldox og ikke Lamictal?

Takk for responsen! Desverre er "alle mine behandlere" på ferie, men jeg har forsåvidt frie tøyler til å justere Zeldoxen selv. Jeg bruker forøvrig Orfiril i tillegg, og den doseringen er fast (2400 mg/dgl.)

Føler meg litt mer oppe igjen. Resepten har vært å hvile ved hjelp av sobril, fordeling av ansvar her hjemme og at jeg klarte å gjennomføre noe jeg har grudd meg til i går. Prøver å se på alle oppgavene her hjemme som ideer til gjøremål istedenfor plikter...... Ripsbuskene venter!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...