Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 3-barns mor på 45 år som i mange år har slitt med overvekt (BMI: 26,5). Blir ofte uvel/ stressa når det begynner å bli et par timer siden sist jeg spiste. Har stor søthunger som jeg forsøker å tøyle, men er bunnløs når jeg først er i gang.Er ofte utmattet (sengeliggende) etter dagens dont. Får lett blåmerker. Er også tungsindig, spesielt knyttet opp mot tiden før menstruasjonen. Tvinger meg selv til å trene et par ganger i uken på treningssenter.

Har nære slektninger med diabetes 2 og hjerneslag. Forsøkte Grete Roede-diett i 4 uker med noe vektnedgang. Etter to uker på diett med lite kalorier og sukker følte jeg meg mer energisk (positiv tilbakemelding fra omgivelsene). Sommerferien har vært diett-fri, men jeg gyver nå løs igjen. Har også gått til innkjøp av krom.

Er dette symptomer på lavt blodsukker? Bør jeg ta krom-tilskudd? Hva ber jeg om når jeg oppsøker min allmenn-lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65566-lavt-blodsukker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Mange mennesker lider av lavt blodsukker i perioder, men det er kanskje riktigere å fokusere på høyt insulinnivå. Det har vært en sterk økning i diabetes type II i Norge og årsaken er overvekt, manglende mosjon og høyt inntak av raske karbohydrater. Alt dette fører til konstant forøket insulinnivå som igjen er med på å forsterke utviklingen i retning av diabetes type II. Krom er et viktig sporstoff som hjelper kroppen å regulere blodsukkeret gjennom noe som kalles "glukose toleranse faktor" (GTF). Ved mangel på krom, som bl.a. finnes i skallet på korn og dermed ikke i raffinert mel, kan symptomene være søthunger og vektøkning. Noen blir bedre av sin søthunger gjennom å ta 120 mcg krom x 2 daglig i noen uker.For å regulere vekten og blodsukkeret anbefales en diett med lav glykemisk indeks - dvs mat som gir langsomme svingninger i blodsukkeret. I korte trekk vil det si å redusere inntak av karbohydrat (bakevarer og pasta) samt øke inntaket av protein (kjøtt og fisk)og grønnsaker. Du kan lese mer i en bok som nettopp er utkommet "Naturlig Slank" av dr Fedon Lindberg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65566-lavt-blodsukker/#findComment-300385
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...