u100049473 Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg er 3-barns mor på 45 år som i mange år har slitt med overvekt (BMI: 26,5). Blir ofte uvel/ stressa når det begynner å bli et par timer siden sist jeg spiste. Har stor søthunger som jeg forsøker å tøyle, men er bunnløs når jeg først er i gang.Er ofte utmattet (sengeliggende) etter dagens dont. Får lett blåmerker. Er også tungsindig, spesielt knyttet opp mot tiden før menstruasjonen. Tvinger meg selv til å trene et par ganger i uken på treningssenter. Har nære slektninger med diabetes 2 og hjerneslag. Forsøkte Grete Roede-diett i 4 uker med noe vektnedgang. Etter to uker på diett med lite kalorier og sukker følte jeg meg mer energisk (positiv tilbakemelding fra omgivelsene). Sommerferien har vært diett-fri, men jeg gyver nå løs igjen. Har også gått til innkjøp av krom. Er dette symptomer på lavt blodsukker? Bør jeg ta krom-tilskudd? Hva ber jeg om når jeg oppsøker min allmenn-lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65566-lavt-blodsukker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Mange mennesker lider av lavt blodsukker i perioder, men det er kanskje riktigere å fokusere på høyt insulinnivå. Det har vært en sterk økning i diabetes type II i Norge og årsaken er overvekt, manglende mosjon og høyt inntak av raske karbohydrater. Alt dette fører til konstant forøket insulinnivå som igjen er med på å forsterke utviklingen i retning av diabetes type II. Krom er et viktig sporstoff som hjelper kroppen å regulere blodsukkeret gjennom noe som kalles "glukose toleranse faktor" (GTF). Ved mangel på krom, som bl.a. finnes i skallet på korn og dermed ikke i raffinert mel, kan symptomene være søthunger og vektøkning. Noen blir bedre av sin søthunger gjennom å ta 120 mcg krom x 2 daglig i noen uker.For å regulere vekten og blodsukkeret anbefales en diett med lav glykemisk indeks - dvs mat som gir langsomme svingninger i blodsukkeret. I korte trekk vil det si å redusere inntak av karbohydrat (bakevarer og pasta) samt øke inntaket av protein (kjøtt og fisk)og grønnsaker. Du kan lese mer i en bok som nettopp er utkommet "Naturlig Slank" av dr Fedon Lindberg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65566-lavt-blodsukker/#findComment-300385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.