Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter røyker.

Jeg fikk mine misstanker da hun ble borte korte turer av gangen ..så var det mye snakk om røyking.

Jeg spurte henne og hun nektet.

Etter en tid tok jeg henne for meg og snakket om faren med røyking konsekvenser..men i den alderen er vist ikke konsekvenser så viktig.

Så da sa jeg viss du røyker vil jeg vite det og det er greit så lenge du ikke røyker hjemme..

Hun innrømmet det og sa at vis jeg hadde nektet henne det ville hun alikavell gjort det uten lov..

Nu har vi fått ett flott tilitts forholdet til hverandre men hun får ikke røyke hjemme da..

noen meninger fra dere andre om akkurat dette.??

Jeg verken røyker eller drikker selv. Lever ett sunt liv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66027-13-%C3%A5r-og-r%C3%B8yker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nefrediti

13

• Melaisa

10

• Zirine

2

• Dorthe

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes du takler det helt fint.. hva skal man gjøre med det da? Røyker hun så røyker hun. Jeg har ingen tro på at du kan snakke henne til fornuft på dette punktet. Du får fortsette å være et bra forbilde og håpe at hun tar til vettet etterhvert.

Mine foreldre tok helt motsatte holdningen. Jeg smugrøyka til jeg var 18 år! Fakta! 6 år.. I alle disse årene var de på konstant jakt etter sigaretter i lommene mine, lightere forsvant og forsvant fordi mamma av en eller annen grunn trodde at jeg ville slutte hvis hun tok dem?! Når jeg kom hjem på kvelden kastet mamma seg over meg og klemte meg.. og jeg hørte hvordan hun sniffet og snuste ved siden av øret mitt på jakt etter "bevis".

Klart de MÅ ha visst at jeg røyka, de bare nektet å godta det. Hver gang de fant noen spor kjeftet og bråkte de i dagevis, ukevis. Som oftest lovet jeg å slutte og jeg hadde hundre forklaringer på hvorfor jeg som ikke røykte gikk med sigaretter i lomma.. Men røyke gjorde jeg uansett hva de sa. De kunne spart seg alt sammen.

Jeg tror at jeg ville hatt et langt bedre forhold til foreldrene mine i dag om de hadde slappet av litt mer i forhold til dette. Resultatet av terroren deres var at jeg aldri var hjemme og den dag i dag får jeg den samme følelsen når moren min skal gi meg en klem.

Jeg er 30 år nå og fremdeles driver de og gnåler om den røykingen. Jeg sluttet for snart 3 måneder siden, men ikke faen om de noen gang får vite det. Den gleden unner jeg dem nemlig ikke!

Du kan jo ikke nekte henne uansett og da syns jeg det er fint at dere har fått det tillitsforholdet, det kommer du nok ikke til å angre på!

ja jeg ville tro at jeg handlet rett ,nu er min datter smøreblid og hun forteller meg ting hun aldri har gjort før...

men røyke inne for hun ikke..hun går på trappen da.

Annonse

Jeg synes du takler det helt fint.. hva skal man gjøre med det da? Røyker hun så røyker hun. Jeg har ingen tro på at du kan snakke henne til fornuft på dette punktet. Du får fortsette å være et bra forbilde og håpe at hun tar til vettet etterhvert.

Mine foreldre tok helt motsatte holdningen. Jeg smugrøyka til jeg var 18 år! Fakta! 6 år.. I alle disse årene var de på konstant jakt etter sigaretter i lommene mine, lightere forsvant og forsvant fordi mamma av en eller annen grunn trodde at jeg ville slutte hvis hun tok dem?! Når jeg kom hjem på kvelden kastet mamma seg over meg og klemte meg.. og jeg hørte hvordan hun sniffet og snuste ved siden av øret mitt på jakt etter "bevis".

Klart de MÅ ha visst at jeg røyka, de bare nektet å godta det. Hver gang de fant noen spor kjeftet og bråkte de i dagevis, ukevis. Som oftest lovet jeg å slutte og jeg hadde hundre forklaringer på hvorfor jeg som ikke røykte gikk med sigaretter i lomma.. Men røyke gjorde jeg uansett hva de sa. De kunne spart seg alt sammen.

Jeg tror at jeg ville hatt et langt bedre forhold til foreldrene mine i dag om de hadde slappet av litt mer i forhold til dette. Resultatet av terroren deres var at jeg aldri var hjemme og den dag i dag får jeg den samme følelsen når moren min skal gi meg en klem.

Jeg er 30 år nå og fremdeles driver de og gnåler om den røykingen. Jeg sluttet for snart 3 måneder siden, men ikke faen om de noen gang får vite det. Den gleden unner jeg dem nemlig ikke!

wææææ e det sant?? gnåler dem enda om det gitt..lol.

min mor handlet også slik som jeg..bare at jeg var 14 år da jeg begynte å røyke og hun røykte selv.

Jeg vil alltid prøve å være ett forbilde for min datter og la henne ha barndomshjeme som sitt trygge frie sted ..Jeg velger å tror at hun vil med tiden søke tilbake til det gamle..det har jeg selv gjort nu i voksen alder..søkt tilbake til tryggheten ..selv om min mor røykte så sluttet hun etter en stund..

Hvordan kan det være et flott tillitsforhold hvis hun driter i dine meninger og gjør som hun selv vil uansett?

Høres mer ut som om du har gitt opp.

Hun driter ikke i mine meninger..men hun ville ha røykt uansett ..det gjør alle de som har begynt men de sier det da ikke til sine foreldre..

Man kan ikke sette ungene i fengsel..hun er ingen elite soldat som gjør alt som mora sier..det gjordet ikke jeg selv..men man er glad i sine forledre og vil skåne dem..derfor forteller man ikke alt..

Har du glemt hvordan det var å være kalv???

og hvet du hva?? pga av dette har hun hørt mye mere etter når det gjelder andre ting...'

hmm er det ikke pussig???

Annonse

Gjest Nestle

Hun driter ikke i mine meninger..men hun ville ha røykt uansett ..det gjør alle de som har begynt men de sier det da ikke til sine foreldre..

Man kan ikke sette ungene i fengsel..hun er ingen elite soldat som gjør alt som mora sier..det gjordet ikke jeg selv..men man er glad i sine forledre og vil skåne dem..derfor forteller man ikke alt..

Har du glemt hvordan det var å være kalv???

og hvet du hva?? pga av dette har hun hørt mye mere etter når det gjelder andre ting...'

hmm er det ikke pussig???

Så bra da. Nå har du sikkert blitt en kuul mor.

Faren er imidlertid at du flytter grensene. Det er som regel alltid noe som barna holder skjult. Når nå røyking er ok, hvor går grensen da?

Gjest Nestle

Hva er det Nefrediti sier som gjør at du tolker det dit hen at tillitsforholdet mellom henne og datteren ikke er gjensidig?

Slik jeg leser det, ville

datteren begynt å røyke uansett hva moren mente. Hvilket betyr at datteren ikke har noen tillit/respekt for morens meninger - i denne saken.

Jeg mener at tillit handler om å kunne stole på noen - ikke det at vedkommende lyer deg.

Å være ærlig i stedet for å komme med hvite løgner.

jeps..man må stole på hverandre..

men i ett møte med poletiet min datter klasse hadde fortalte poletiet at jenter i den alderen trenger mere kontakt med sine veninner og de betyr alt for dem..så deres tilittsforhold ligger først og framst oss veninnene.

Vi hadde ett møte fordi klassen skulle opp i ungdomskolen og alle farer som lurer der

Så bra da. Nå har du sikkert blitt en kuul mor.

Faren er imidlertid at du flytter grensene. Det er som regel alltid noe som barna holder skjult. Når nå røyking er ok, hvor går grensen da?

hmmm så forskjellig man ser på det Nestle..nei jeg er ikke en kul mor.. jeg er fremdelse verdens strengste ,hun får ikke være i sentrum om kvelden.hun får ikke overanatta uten voksne til stede..m.m kunne sikkert nevnt masse men saken er den at vi ser på dette veldig forskjellig..

Regner med du har en tennåring i huset siden du er her..hva ville du har gjort viss du oppdaget at hun/han røykte?

Ville du stolt på at dem ikke gjordet det igjen? hva med viss du oppdaget etter ca 14 dager at hun/ han røyker alikavell etter dine repimader..hva da??

Nu er jeg spent gitt..

jeps..man må stole på hverandre..

men i ett møte med poletiet min datter klasse hadde fortalte poletiet at jenter i den alderen trenger mere kontakt med sine veninner og de betyr alt for dem..så deres tilittsforhold ligger først og framst oss veninnene.

Vi hadde ett møte fordi klassen skulle opp i ungdomskolen og alle farer som lurer der

Desto viktiger å bygge opp et godt forhold, slik at hun ikke gjør ting bak ryggen på deg.

Man kan ha grenser selv om man ikke innfører "dødsstraff" for overtramp.

Løsningen er ofte å finne disse grensene sammen, at ungdommen har en viss forståelse for reglene.

Slik jeg leser det, ville

datteren begynt å røyke uansett hva moren mente. Hvilket betyr at datteren ikke har noen tillit/respekt for morens meninger - i denne saken.

Jeg skjønner ikke helt hvordan tillit passer inn i scenarioet. Respekt for morens ønsker kan hun vel ha hatt, men en mor er ikke så viktig i en 13-årings liv, så lenge ikke denne tenåringen opplever noe utenom det vanlige - en sorgprosess, for eksempel.

Jeg vil si at hun viste moren tillit ved å innrømme at hun røyker. Jeg hadde løyet mye før jeg hadde innrømmet noe sånt overfor min mor.

Min mor hadde nemlig blitt fly forbanna.

Desto viktiger å bygge opp et godt forhold, slik at hun ikke gjør ting bak ryggen på deg.

Man kan ha grenser selv om man ikke innfører "dødsstraff" for overtramp.

Løsningen er ofte å finne disse grensene sammen, at ungdommen har en viss forståelse for reglene.

jaaa akurat..du har forstått det:O)

Men jeg har ingen problemer med å forstå Nestle..fordi vi mennesker er forskjellige og noe har opplevd det slik som Nestel har opplevd det..heldigvis er jeg allsidig..

Jeg kan si at faren til jenta mi nekter henne totalt alt..hun får ikke gå ut engang når un er hoss han..hun kan jo treffe gutter..og det er fy..det har resultert i at jenta mi har begynt å ta avstand fra faren..Jeg forteller min datter at faren hennes er glad i henne og er redd for henne ,,det er derfor han reagerer sik han gjør . Hun forstår men klarer ikke være i lag med en far som bare kjefter og ikke gir henne ros og kjærlighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...