Gjest 16gutt Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hei Er en gutt på 16 som er 187 høy og desverre veier 127kg. Bynte og trene en del i fjor på treningsstudio med blant annet spinning, bodypump og styrketrening. Men så lever eg ett ganske usunt liv for å si det slik, usunn mat, gotterier, brus og i tillegg kjedespiser en del. Men nå har eg bestemt meg for å ta helsa på alvår og vil ned i vekt rimelig fort. Så skulle gjerne hatt hjelp med hvilken type mat eg bør satse på, til dagelig og før/etter trening. Hvor ofte eg bør trene og hva bør eg styre unna med tanke på alder. Kan jo si det slik at eg trives og vere litt stor og kraftig, målet mitt er i grunnen og komme rimelig fort ned på ca. 100kg for så og holde meg på den vekta og trene videre. Vertfall og nå 115 til jul ville vert veldig bra, selv om det er ganske mye så ser eg ikke på det som umulig med tanke på mitt kosthold nå. På forhånd takk for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Det høres veldig fornuftig ut med vekttap i det tempoet du har tenkt deg, fra 127 til 115 kg til jul er et fornuftig og fullt oppnåelig mål. Du er jo allerede på god vei, for du trener jo, og du vet at det er matvanene dine som gjør at du ikke går ned/ fortsetter å gå opp. At du tar tak i dette nå er en investering i livet ditt du kommer til å få mange år igjen for! Siden du er veldig motivert nå til å gå ned, ville jeg først satset på å forandre kostholdet, fremfor å gjøre så mye med treningsmengden din. Gjør man for mange forandringer på en gang vil du snart lengte tilbake til det gamle livet ditt. La deg selv ha en dag i uken som du kan spise det du har lyst på av potetgull, godteri, hamburgere osv. Det gjør det lettere å kutte ut slikt resten av uken. Det er mengden av det usunne som teller, utskeielser en gang i uken får ikke noe særlig å si for vekten. Begynn å planlegg måltidene dine på forhånd, og tenk små måltider ofte, ikke store måltider 2-3 ganger om dagen. Spiser du hver 3.-4. time blir du ikke sulten, og du får ikke lyst på søtsaker og dårlig mat. Små måltider behøver heller ikke være så veldig små, om du spiser mye grønt og magre kjøttvarer (kylling, fisk, rent kjøtt. Tunfisk i vann er ypperlig.) Pøser du derimot på med saus og stekefett osv vil det likevel fort bli litt mange kalorier. Spar det til "spisedagen". I begynnelsen synes man kanskje ikke den magre maten smaker så mye -ta på mer krydder (salt, pepper, chili f.eks). Siden du er 16 år og bor hjemme er dette en fin anledning til å begynne å lage mat selv:) Du får sikkert middag ferdiglaget endel dager, spis det med god samvittighet, men dropp sausen og pøs heller på med grønnsaker, kokte og friske. Antakelig vil du merke at du begynner å gå ned med en gang du kutter ut junkfood og godteri. Dette er vel og merke ingen slankekur -går du tilbake til å spise dårlig mat etter at du har nådd målet ditt, vil du bare gå opp igjen. Det gjelder å finne et sunt og balansert kosthold man kan leve med, derfor er det også viktig at man av og til kan spise akkurat det man har lyst på. Grunnen til at mange overspiser når kosten er basert på dårlig mat, er at næringsinnholdet i denne maten er altfor lite sett i forhold til kaloriinnholdet. Kroppen får rett og slett ikke nok næringsstoffer av denne maten, og derfor vil du ønske å spise mer av denne maten enn sunnere mat. I en overgangsfase kan du kanskje begynne å ta en form for multivitamin-tablett og ekstra C-vitamin. Du er så ung, og ikke ferdig utvokstst, så jeg tør ikke si noe om treningsprogrammet ditt. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Det høres veldig fornuftig ut med vekttap i det tempoet du har tenkt deg, fra 127 til 115 kg til jul er et fornuftig og fullt oppnåelig mål. Du er jo allerede på god vei, for du trener jo, og du vet at det er matvanene dine som gjør at du ikke går ned/ fortsetter å gå opp. At du tar tak i dette nå er en investering i livet ditt du kommer til å få mange år igjen for! Siden du er veldig motivert nå til å gå ned, ville jeg først satset på å forandre kostholdet, fremfor å gjøre så mye med treningsmengden din. Gjør man for mange forandringer på en gang vil du snart lengte tilbake til det gamle livet ditt. La deg selv ha en dag i uken som du kan spise det du har lyst på av potetgull, godteri, hamburgere osv. Det gjør det lettere å kutte ut slikt resten av uken. Det er mengden av det usunne som teller, utskeielser en gang i uken får ikke noe særlig å si for vekten. Begynn å planlegg måltidene dine på forhånd, og tenk små måltider ofte, ikke store måltider 2-3 ganger om dagen. Spiser du hver 3.-4. time blir du ikke sulten, og du får ikke lyst på søtsaker og dårlig mat. Små måltider behøver heller ikke være så veldig små, om du spiser mye grønt og magre kjøttvarer (kylling, fisk, rent kjøtt. Tunfisk i vann er ypperlig.) Pøser du derimot på med saus og stekefett osv vil det likevel fort bli litt mange kalorier. Spar det til "spisedagen". I begynnelsen synes man kanskje ikke den magre maten smaker så mye -ta på mer krydder (salt, pepper, chili f.eks). Siden du er 16 år og bor hjemme er dette en fin anledning til å begynne å lage mat selv:) Du får sikkert middag ferdiglaget endel dager, spis det med god samvittighet, men dropp sausen og pøs heller på med grønnsaker, kokte og friske. Antakelig vil du merke at du begynner å gå ned med en gang du kutter ut junkfood og godteri. Dette er vel og merke ingen slankekur -går du tilbake til å spise dårlig mat etter at du har nådd målet ditt, vil du bare gå opp igjen. Det gjelder å finne et sunt og balansert kosthold man kan leve med, derfor er det også viktig at man av og til kan spise akkurat det man har lyst på. Grunnen til at mange overspiser når kosten er basert på dårlig mat, er at næringsinnholdet i denne maten er altfor lite sett i forhold til kaloriinnholdet. Kroppen får rett og slett ikke nok næringsstoffer av denne maten, og derfor vil du ønske å spise mer av denne maten enn sunnere mat. I en overgangsfase kan du kanskje begynne å ta en form for multivitamin-tablett og ekstra C-vitamin. Du er så ung, og ikke ferdig utvokstst, så jeg tør ikke si noe om treningsprogrammet ditt. Lykke til!! Jepp, gjør du som fortalt vil du få gode resultater. Jo større du er til å begynne med, jo fortere begynner vekta å rase nedover. 115kg til er ikke noe problem hvis du legger godviljen til. Du kan prøve å trene et eller annet 2-3 ganger i uka til å begynne med. Tren det du tror kan være moro. Det er forsåvidt det samme hva du trener bare musklene brukes og blodpumpa går litt fortere enn ellers. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bicepsxl Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Jepp, gjør du som fortalt vil du få gode resultater. Jo større du er til å begynne med, jo fortere begynner vekta å rase nedover. 115kg til er ikke noe problem hvis du legger godviljen til. Du kan prøve å trene et eller annet 2-3 ganger i uka til å begynne med. Tren det du tror kan være moro. Det er forsåvidt det samme hva du trener bare musklene brukes og blodpumpa går litt fortere enn ellers. Lykke til Du har fått mange gode svar her, anbefaler deg å stikke innom http://www.iform.no ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alvejenta Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Du har fått mange gode svar her, anbefaler deg å stikke innom http://www.iform.no ;-) Hei,jeg har vert gravid og la på meg veldig mye under graviditeten.Tok keisersnitt og måtte ta det veldig rolig i en periode etterpå. Det jeg erfart var at å gå turer i et raskt tempo som gjrde at jeg svettet ganske mye men ikke ble altfor anpusten av hjelp veldig på vekta.SÅ passet jeg på og ikke spise føre en time etter trening så den forbrenningen som jeg satt i gang da skulle få jobbe videre med de extra kiloene.Så drakk jeg masse vann,har hørt at det hjelper til og forbrenne fett og fordrive vann i kroppen faktisk.Men jeg trente også vekter vedsiden av.Men begyn forsiktig ikke med for tunge vekter forde da tror jeg det blir lettere og hate treningen en og synes det er deilig og få trent litt. Legg heller på mer etter hvert når du føler du har kommet godt i gang. Jeg er apsolutt ingen expert men bar vil si hva som funket for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orongoro Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Hei, ser du har fått mange gode råd, men det mangler likevel noe viktig, synes jeg da jeg har en del erfaring med å gå ned i vekt.... -Hold deg unna hvetemel, dvs vanlig brød, spis rug... - og, hold deg langt unna salt....saltet binder vannet i kroppen og ødelegger sirkulsjonen. -spis proteiner, ikke carbohydrater, dvs si reint kjøtt, kylling(ikke skinn), fisk, ikke spis for mye pasta, poteter og slikt, noe er greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.