Gå til innhold

Mansik depresiv, eller frisk som en fisk?

Anbefalte innlegg

Hva er bipolar lidelse egentlig. Er det en sykdom? Er det bare noen personlighetstegn som preger noen mennesker? At jeg er engasjert i mye og at det går litt over stokk og stein innimellom tyder vel ikke på at jeg må ta medesiner i alle de år?

Jeg er dritlei av å ta medesiner og jeg synest det er skummelt og putte i seg så mye kjemikaler, hver eneste dag..år etter år.

Særlig når jeg ikke er sikker på om jeg virkelig trenger dem.

Jeg har blitt bedre og mye mer stabil siste året! Men det kan jo også skyldes at jeg er blitt eldre...?

At jeg er blitt kristen og stoler på Gud?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66133-mansik-depresiv-eller-frisk-som-en-fisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bipolar lidelse (manisk depressiv) er en psykisk sykdom som i hovedsak har genetiske årsaker som gir en biokjemisk forstyrrelse i hjernen. Lidelsen er livslang, og per i dag anbefales livslang behandling med stemningsstabiliserende medisiner.

Det er all grunn til å la medisineringen få æren for din bedring.

Jeg kjenner ingen studier som viser at verken alder eller gudstro har noen effekt på denne lidelsen.

Gjest bipoline

Hei Rose 23

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Jeg har også blitt mye bedre i løpet av det siste året og lurer ofte på om hele sykdomsdiagnosen er rent oppspinn. Jeg har jo vært helt velfungerende i mange år, også som voksen, før jeg ble syk. Nå har jeg vært i hard og langvarig terapi og røsket opp i gammelt grums. Kanskje det har "helbredet" meg?

Men samtidig har jeg "slurvet" endel med medisinene innimellom, og det ender som regel med dårlige perioder. Så jeg prøver å innse at jeg trenger medisinsk behandling. Men det er veldig vanskelig å huske på det når jeg har vært bra en stund. Da blir det så viktig å klare meg uten så mye medisiner. Så trapper jeg ned på det jeg tør så lenge det går...... Men uff, nå sover jeg dårlig igjen da!

Bipolar lidelse (manisk depressiv) er en psykisk sykdom som i hovedsak har genetiske årsaker som gir en biokjemisk forstyrrelse i hjernen. Lidelsen er livslang, og per i dag anbefales livslang behandling med stemningsstabiliserende medisiner.

Det er all grunn til å la medisineringen få æren for din bedring.

Jeg kjenner ingen studier som viser at verken alder eller gudstro har noen effekt på denne lidelsen.

Å nei!

Må jeg bruke medesiner resten av livet?

Er det noen konkrete bevis på at jeg virkelig har denne lidelsen da?

Jeg hadde forandringer i hjernebølgene. Men de sa det kunne skyldes at jeg hadde brukt Trilafon noen uker i forveien.

Når jeg tok kontroll EEG viste det ingenting.

Vil være bombesikker vist jeg skal bruke medesiner resten av livet, for det er en virkelig deprimerende tanke...

Hei Rose 23

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Jeg har også blitt mye bedre i løpet av det siste året og lurer ofte på om hele sykdomsdiagnosen er rent oppspinn. Jeg har jo vært helt velfungerende i mange år, også som voksen, før jeg ble syk. Nå har jeg vært i hard og langvarig terapi og røsket opp i gammelt grums. Kanskje det har "helbredet" meg?

Men samtidig har jeg "slurvet" endel med medisinene innimellom, og det ender som regel med dårlige perioder. Så jeg prøver å innse at jeg trenger medisinsk behandling. Men det er veldig vanskelig å huske på det når jeg har vært bra en stund. Da blir det så viktig å klare meg uten så mye medisiner. Så trapper jeg ned på det jeg tør så lenge det går...... Men uff, nå sover jeg dårlig igjen da!

Trapper du ned på medisiner nå?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Å nei!

Må jeg bruke medesiner resten av livet?

Er det noen konkrete bevis på at jeg virkelig har denne lidelsen da?

Jeg hadde forandringer i hjernebølgene. Men de sa det kunne skyldes at jeg hadde brukt Trilafon noen uker i forveien.

Når jeg tok kontroll EEG viste det ingenting.

Vil være bombesikker vist jeg skal bruke medesiner resten av livet, for det er en virkelig deprimerende tanke...

Nei, det er er ingen laboratorietester som kan bekrefte diagnosen.

Diagnosen stilles ut fra sykehistorien. Noen ganger får en tilleggsinformasjon om at andre i slekten har den samme lidelsen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...