Gå til innhold

Krise, trenger svar fort!

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Min søster bor i Scotland, og av forskjellige grunner har hun etter å ha tatt to overdoser valium + skadet seg selv med kniv (hun er IKKE narkoman el. alkoholiker) havnet på en akutt psykiatrisk sperret avd.

Hun er sannsynligvis ganske psykotisk og alvorlig syk, men det virker som om hun ikke får noen behandling. Det eneste som skjer er at de doper henne ned med masse medisiner. Er dette mulig? Hun høres helt dopa ut i stemmen, og det er fire dager siden hun ble pumpet.

Hun har det ganske forferdelig, og lurer på om det går ann på noen måte å bli overført til Norge, siden hun er norsk statsborger.

Går dette ann? Jeg er meget bekymret for henne, hun vil egentlig bare dø. Hva skal jeg gjøre? Er det mulighet for at standarden der borte er så dårlig at de virkelig bare propper i henne medisiner og gir henne fem minutter med en lege hver dag? Eller er det kanskje slik ting foregår når man prøver på selvmord og er i en slik mental tilstand???

Jeg ønsker for alt i verden at en psykolog/ psykiatriker kan gi meg noen svar. Hun sier hun hører masse stemmer i hodet. Siden er jeg ferdig utdannet psykolog selv om to år, så vet jeg endel, men langt i fra nok til å vite hva jeg skal gjøre i denne situasjonen.

Hvordan skal jeg gå frem? Jeg har prøvd å få mest mulig ut av personalet, og har fått snakket med en lege, men det er ikke mye å bli klok på.

Håper noen kan svare meg, spes. på hvorvidt hun på noen måte kan bli overført til Norge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66271-krise-trenger-svar-fort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Siden det nå er mer enn fire dager siden forgiftningen, er det lite trolig at hun høres "dopa" ut pga Valiumen selv om det er en mulighet.

Dersom hun er alvorlig psykotisk, er medisiner den absolutt viktigste behandling i akuttfasen.

Langvarige samtaler, "psykoterapi" har ikke den store plassen i behandlingen før medisinene har dempet de alvorligste psykosesymptomene.

I denne fasen er også den såkalte miljøterapien av stor viktighet. Det å bli tatt hånd om i trygge omgivelser av vennlige mennesker som både gir trygge rammer og menneskelig støtte, er god og viktig behandling.

Hvorvidt hun kan komme til Norge for behandling og hvem som skal betale dette, er avhengig av mer enn om hun er norsk statsborger. Er hun student, turist eller har hun flyttet og har fast arbeid i Skottland? En telefon til trygdekontoret kan sikkert gi deg bedre svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...