Gjest sinny Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Det er noen småting jeg lurer på i forbindelse med dette med sunt kosthold og sånn...virker kanskje ikke så viktig, men jeg håper likevel noen gidder å svare meg! =) - er risengrynsgrøt kokt på lettmelk et sunt alternativ til brødmat noen ganger i uken? (til lunsj/kvelds f.ex) Blir det raske eller trege karbohydrater? (bruker da lite sukker på) -hvis man ikke vil opp i vekt/slanker seg litt, og trener om kvelden, skal man likevel spise noe etterpå selv om det er rett før man legger seg? Hva og hvor mye bør man i såfall spise? -Hvilket brød som man får kjøpt i butikkene er det groveste og "sunneste"? Noen forslag? -er linfrø/solsikkefrø o.l fetende? Er det dumt å bruke mye av de i brød man baker selv? + Inneholder de de fettsyrene man finner i tran? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Risengrynsgrøt er ikke så godt alternativ, jeg regner med at du lager fra pakke? Det er veldig raske karbohydrater p.g.a måten risen er behandlet på. Sukkeret du tar på i tillegg blir for ingenting å regne i forhold til selve grøten, sånn sett. Om det er rett etter trening kan du jo vurdere om det er verdt det -sjekk kaloriinnholdet også. Om du skal spise etter trening på kvelden- det vil jeg svare ja på, med et lite forbehold. Det kommer litt an på hvor mye du trener. Trener du daglig er det veldig viktig at du spiser noe etterpå. Trener du 3 ganger i uken eller mindre vil du muligens ha nytte av å ikke spise etter treningen(forutstatt at du trener sent på kvelden). Da er det nok tid for kroppen å innhente seg på før neste trening. Det er sikkert noen her som vil være uenige i meg i det, som synes du skal fylle opp glykogendepotene rett etterpå, uansett. Er du derimot sulten så ta et lite måltid uansett. Jeg ville satset på en blanding av langsomme og raske karbohydrater i så fall, slik at du både får en rask innhenting, og unngår blodsukkerfallet som følger med høy GI (det som gjør at man ofte våkner skrubbsulten etter store måltider om kvelden.) Hvis du tenker på lav GI er pumpernickelbrød det desidert beste som finnes å få kjøpt, eller tysk surdeigsbrød. Flerkornbrød har også lav GI, nede på 40-50-tallet i hvertfall. Loff og baguette er det verste (baguette har over 100 faktisk). For medium-høy GI (f.eks etter trening) kan jo pita-brød være en idé. Generelt har ruginnhold sammenheng med lav GI, selv om rugbrød ikke er av de groveste. (Det er ikke bare andelen hele korn det kommer an på.) Det er mye fett i linfrø og solsikkefrø, men det er ikke fetende av den grunn. Idag vet man at det går viktige skiller mellom ulike fettyper, du vet sikkert om mettet/umettet/flerumettet fett? Umettet og flerumettet fett kan redusere og øke forbrenningen av det usunne fettet, og det lagres ikke like lett i fettcellene våre. Derfor er det kjempelurt å ta med disse frøene i hjemmebakt brød, eller knaske litt i løpet av dagen. Linfrø er jo også kjempebra for magen (veldig god type fiber). Det er ikke det samme som fettsyrene du finner i tran nei. Akkurat som omega 3 og omega 6 og andre typer er forskjellige typer av det sunne fettet. Dette finner forskerne daglig mer ut av, anbefaler deg å søke opp litt informasjon, det kan være lurt å ta tilskudd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.