ulva Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Er nesten litt sur akkurat nå - leste dette om varighet av terapi, og at det tar lengre tid jo mer alvorlig det er. Nå går jeg hos psykiateren min på tredje året, og viser ingen tegn på bedring. Er nogenlunde stabilisert, men det har jeg vært de siste fire årene etter at jeg kom under behandling. Det har ikke skjedd noen mirakler i terapien, akkurat! Medisiner er også fånyttes. Og så sier psykiateren min til dette, at: psykoseproblematikk tar alltid lang tid - kan ikke regne med noen bedring før etter minst tre år. Og at jeg må regne med 5-10 år i terapi - det sa han faktisk en av de første gangene, og det før han visste hvor alvorlig det er. Men så sier han samtidig at det ikke er noen vesentlig psykoseproblematikk, at det ikke er det som er mest fremtredende hos meg. Og heller ikke noen borderline, som jo kan ligge nær. Og heller ikke noen primær depresjon. Og ikke noen primær nevrotisk lidelse. Heller ikke noen schizoid lidelse. Ikke manisk depressiv. En personlighetsforstyrrelse, ja, men kan ikke presisere nærmere. Nei vel. Hva er det med meg, da? Hvor lenge skal jeg gå rundt og få disse merkelige meldingene? Er det virkelig så umulig med enkelte pasienter? Er jeg helt urimelig når jeg forventer at han snart kan si noe konkret, og kanskje få stilt en diagnose? Han vet hvor frustrert dette gjør meg, og likevel fortsetter han samme kjøret. Psykoser...? Nei, tja, vet ikke, kanskje det, helt klart! Nei, tja, kanskje, muligens... Driver meg sakte til vanvidd. Og det skulle være dette han vet mest om? Noen som vet hvordan man skiller en psykose og en dissosiativ lidelse? For det vet åpenbart ikke han! Og jeg føler at det snart koster meg livet, at han somler sånn med avklaringen og en klar retning på terapien. Har allerede begynt å planlegge begravelsen min. Tilogmed plukket meg ut en gravstein. Hvordan kan han stå så hardt på at jeg skal ha anti-psykotika når han i samme åndedrag hevder at jeg ikke er schizofren! Skal be om å få det skriftlig, det skal jeg! En erklæring til neste gang han begynner på det samme, gamle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66942-nhdandre-oppklaring-frustrasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Du har hørt at det går an å bytte behandler vel! Det hender faktisk at de ser seg blind på en pasient. De har gjort seg opp en mening tidlig i forløpet om hva de tror og forventer, og så har de vanskelig for å komme uta v det sporet. Det eneste som hjelper noen ganger er 'nye' øyne. Rett og slett. Samme måten med vanlige leger det. Jeg hr byttet lege nå. Det fikk den gamle til å gå igjennom papirene mine en gang til. Han så da en helhet som gjorde at han kunne trekke en konklusjon om hva han ville gjort med min situasjon framover hvis jeg ville fortsette. (Dette var ting som jeg selv hadde foreslått for lenge siden, men som han da avviste). Hadde jeg ikke byttet, så hadde ikke den gamle legen gått igjennom journalen en gang til og ikke fått denne helhetsoversikten. Men jeg kommer ikke tilbake allikevel. Det at han hadde gitt meg opp, tyder på at han vil gi meg opp en gang til, neste gang det butter imot. Nå skal det nytt blod til! Det tror jeg kanskje du kan profitere på også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66942-nhdandre-oppklaring-frustrasjon/#findComment-308049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 Du har hørt at det går an å bytte behandler vel! Det hender faktisk at de ser seg blind på en pasient. De har gjort seg opp en mening tidlig i forløpet om hva de tror og forventer, og så har de vanskelig for å komme uta v det sporet. Det eneste som hjelper noen ganger er 'nye' øyne. Rett og slett. Samme måten med vanlige leger det. Jeg hr byttet lege nå. Det fikk den gamle til å gå igjennom papirene mine en gang til. Han så da en helhet som gjorde at han kunne trekke en konklusjon om hva han ville gjort med min situasjon framover hvis jeg ville fortsette. (Dette var ting som jeg selv hadde foreslått for lenge siden, men som han da avviste). Hadde jeg ikke byttet, så hadde ikke den gamle legen gått igjennom journalen en gang til og ikke fått denne helhetsoversikten. Men jeg kommer ikke tilbake allikevel. Det at han hadde gitt meg opp, tyder på at han vil gi meg opp en gang til, neste gang det butter imot. Nå skal det nytt blod til! Det tror jeg kanskje du kan profitere på også! Av og til har jeg tenkt det samme - men jeg har to vesentlige problemer: 1. Jeg har brukt vanvittig lang tid på å bli kjent med psykiateren min og stole på ham. Jeg har store problemer med denne typen kontakt, og jeg orker ikke å gå gjennom en slik "bli-kjent"-periode til! 2. Jeg får ingen ny behandler!!! Da jeg søkte, ville ingen ha meg, fordi jeg var for dårlig. Jeg fikk plass hos min nåværende terapeut på helt bestemte vilkår, bl.a. at jeg skulle ha en avtale med poliklinikk om oppfølging og akutt behandling når det trengtes. Slutter jeg nå, får jeg ikke noe tilbud, annet enn innleggelse og uføretrygd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66942-nhdandre-oppklaring-frustrasjon/#findComment-308344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Av og til har jeg tenkt det samme - men jeg har to vesentlige problemer: 1. Jeg har brukt vanvittig lang tid på å bli kjent med psykiateren min og stole på ham. Jeg har store problemer med denne typen kontakt, og jeg orker ikke å gå gjennom en slik "bli-kjent"-periode til! 2. Jeg får ingen ny behandler!!! Da jeg søkte, ville ingen ha meg, fordi jeg var for dårlig. Jeg fikk plass hos min nåværende terapeut på helt bestemte vilkår, bl.a. at jeg skulle ha en avtale med poliklinikk om oppfølging og akutt behandling når det trengtes. Slutter jeg nå, får jeg ikke noe tilbud, annet enn innleggelse og uføretrygd. Forståelig da at du holder deg til den du har! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66942-nhdandre-oppklaring-frustrasjon/#findComment-308355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.