Gå til innhold

NHD/cipramil-nedtrapping

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg brukte også dette medikamentet i over et år. I slutten hadde jeg 30mg. Så fant jeg ut at dette ikke funka lenger og ville prøve noe annet. Legen sa at jeg først måtte ha full stopp i 3 dager derretter fortsette med de nye tabelettene. Jeg fortsatte ikke med noen. Det kan vel kalles en brå stopp. Men jeg er like hel i dag og uten bivirkninger : )

Jeg brukte også dette medikamentet i over et år. I slutten hadde jeg 30mg. Så fant jeg ut at dette ikke funka lenger og ville prøve noe annet. Legen sa at jeg først måtte ha full stopp i 3 dager derretter fortsette med de nye tabelettene. Jeg fortsatte ikke med noen. Det kan vel kalles en brå stopp. Men jeg er like hel i dag og uten bivirkninger : )

takk for infoen :)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Antidepressiva som er brukt en stund og som har virket, trappes ned av to grunner:

1. For å forhindre et rent biokjemisk utløst tilbakefall av sykdommen.

2. For å forebygge såkalte seponeringsbivirkninger.

Selv om en slutter brått, vil likevel de fleste ikke få noen av de to evennevnte problemer.

En har på forhånd ingen mulighet til å forutsi hvem som får problemer eller ikke.

Siden andelen som får problemer kanskje er så stor som 25-30%, har en langet standardiserte nedtrappingsregimer som en anbefaler alle å følge. Disse er som følger:

a. Standard dose (Cipramil 2o mg) og inntil et års behandling. Nedtrapping i en måned.

b. Mer enn standard dose og/eller mer enn et års behandling. Nedtrapping med 25% av utgangsdosen per måned.

Det må være tillatt ut fra erfaring og klinisk skjønn å finne mellomting mellom disse to regimer.

I ditt tilfelle, og for å være på den sikre siden:

Cipramil 10 mg i en måned. Deretter 10 mg hver ennen dag i 3-4 uker. Så slutt.

Dette er en konservativ og sikker plan. Det er opp til deg om du tar sjansen på en raskere nedtrapping med de følger det kan ha. Får du tilbakefall av sykdommen, er det en alvorlig "bivirkning". Får du derimot seponeringsbivirkninger, kan det avhjelpes umiddelbart ved å øke dosen igjen.

Annonse

Antidepressiva som er brukt en stund og som har virket, trappes ned av to grunner:

1. For å forhindre et rent biokjemisk utløst tilbakefall av sykdommen.

2. For å forebygge såkalte seponeringsbivirkninger.

Selv om en slutter brått, vil likevel de fleste ikke få noen av de to evennevnte problemer.

En har på forhånd ingen mulighet til å forutsi hvem som får problemer eller ikke.

Siden andelen som får problemer kanskje er så stor som 25-30%, har en langet standardiserte nedtrappingsregimer som en anbefaler alle å følge. Disse er som følger:

a. Standard dose (Cipramil 2o mg) og inntil et års behandling. Nedtrapping i en måned.

b. Mer enn standard dose og/eller mer enn et års behandling. Nedtrapping med 25% av utgangsdosen per måned.

Det må være tillatt ut fra erfaring og klinisk skjønn å finne mellomting mellom disse to regimer.

I ditt tilfelle, og for å være på den sikre siden:

Cipramil 10 mg i en måned. Deretter 10 mg hver ennen dag i 3-4 uker. Så slutt.

Dette er en konservativ og sikker plan. Det er opp til deg om du tar sjansen på en raskere nedtrapping med de følger det kan ha. Får du tilbakefall av sykdommen, er det en alvorlig "bivirkning". Får du derimot seponeringsbivirkninger, kan det avhjelpes umiddelbart ved å øke dosen igjen.

takker for utfyldende svar :)

Gjest Engelen33

Hei, er det du som skriver på lommelegen? Bare lurte...

Har mange års erfaring med bruk av Cipramil. Mitt råd er:

Bruk så lang tid som mulig på å trappe ned. Jeg erfarer at jeg må bruke svært lang tid; har brukt 60 Mg over en lang periode, har brukt ett år på å komme meg på 30 Mg, og jeg har det bedre nå enn på svært lenge.

Jeg ser det slik at noen, derav meg selv, trenger lang tid på å venne seg fra dette, og trenger tid på å erstatte medisinen med naturlig evne til mestring, eller hva man enn sliter med.

Hilsen 'Kenny.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...