Gå til innhold

Mat problemer


Angela1365380318

Anbefalte innlegg

Angela1365380318

Vet at dette ikke er et forum for spiseforstyrelser, så ikke missforså mitt inlegg.

Ja eg er overvektig, og ja eg har problemer med mat men det er det eg lurer på om noen kan hjelpe meg med.

Er sykelig opptatt av å spise sundt og få i meg alle de riktige stoffene kroppen trenger, men får også i meg det mindre sunne ting noen ganger, men da i svært store mengder.

Eg har funnet ut at mitt problem at at etter alle disse årene så har eg rett og slett ikke peiling på hvor mye mat kroppen trenger, altså mengde.

Vet at det er veldig inviduelt egentlig, men alikevel kan dere gi meg noen råd?

Og ikke si spis til du er mett fordet blir til tider VELDIG mye, noen ganger blir eg aldri mett heller bare kvalm.

Så hvor mye bør en jente på 18 år, og 184 cm spise om dagen?

Prøver å se litt hva andre spiser, men mine venner har så rare mat vaner så de vil eg ikke ha. (feks frokost kl 17; hamburger og chips)

Hvor mange skiver er det vanlig å ha til froksot, 1,3,8??

Også har eg hørt om et kosttilskudd som gir deg fortere metthetsfølese som mangen som trener veldig mye spiser, er det noen som vet noe om dette?

Tror det kunne hjulpet så eg ikke overspiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest for eksempel

Det kommer veldig an på hvor stor forbrenning du har og om du lever stillesittende, aktivt eller midt i mellom (mht trening, gå til jobb, bevegelse på jobb osv).

Til en som ever normalt bør et sunt kosthold f.eks kunne være

En skive eller to til frokost, med sunt pålegg (makrell i tomat, tomat/agurk, mager ost, syltetøy uten for mye sukker..)og sunn drikke, to til tre skiver i matpakken (eller en salat med et rundstykke til hvis du spiser i kantine), normal middagsporsjon på ettermiddagen og kanskje ett lite brødmåltid (brødmåltidene kan jo erstattes med samme mengde grøt, frokostblanding etc) til kvelds er vel normalt. I tillegg en god del (3-4)grønnsaker (en gulerot, kårabiskive, tomat..) og en frukt (et eple eller et glass juice etc) burde være normalt. Drikke i løpet av dagen bør være mye vann, litt kaffe / te er greit, litt lett melk og minst mulig brus etc.

Man bør oså begrense goderi / junkfood til et minimum, en liten sjokolade i helgen er bare bra, men ikke daglig, og ikke i store mengder i helgen heller.

Ikke hoppe over måltider og husk å ha med matpakke etc, så unngår du at måltider med chips, hamburger, pølse osv blir noe annet enn noe man spiser en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok mistet (midlertidig) den naturlige metthetsfølelsen. Jeg gjetter på at det er p.g.a opptattheten av mat, og til dels overspisingen du har gjort noen ganger.

Du lurer på hvor mye mat du trenger. Jeg kan sette opp hva jeg spiser f.eks på en dag -jeg trener 5-6 ganger i uken, er 27 år og 168 cm høy.

Frokost: 2 rugsprø (tynt knekkebrød) med valgfritt pålegg. (Varierer ikke, det spiser jeg hver dag)

Lunch: 1 speilegg, 1 skive grvot brød, 1/2 boks tomatbønner. (Dette spiser jeg også hver dag, ca 3 timer etter frokost)

Middag: Hva som helst -prøver å spise laks to ganger i uken, men ellers spiser jeg alt mulig. Hva mengde angår: f.eks hvis vi spiser pizza (ferdigpizza) spiser jeg mellom 1/3 og halvparten. Hvis vi spiser fiskeboller er det rundt 5-6 fiskeboller og 2 små poteter på tallerkenen. Spiser vi kylling, tar jeg ett bryst, med så masse grønnsaker jeg vil ha (som regel brokkoli/gulerøtter).

Etter middag spiser jeg som regel ingenting. Noen ganger hvis jeg blir sulten på kvelden tar jeg en brødskive eller ett-to rugsprø. Godteri og sånt holdes til en dag i uken, da kjøper jeg det jeg har lyst på av andre ting også, f.eks elsker jeg brie-oster og andre oster, det spises også den dagen. Hvis det er mer igjen i en potetgullpose f.eks, så kaster jeg det. Jeg spiser på denne måten MYE mindre godteri enn før, og jeg har ofte ikke lyst på det den dagen jeg kan spise det heller.

Du er mye høyere enn meg, og jeg vet ikke noe om aktivitetsnivået ditt, men jeg tipper på at du bør spise litt mer enn meg. (Jeg er spinkelt bygd). Jeg tenker ikke noe særlig over maten lenger, jeg gjorde det mye før og mistet både sult- og metthetsfølelsen til tider. Nå synes jeg at jeg har fått inn gode vaner som passer inn i livet ellers.

Jeg tar kosttilskudd: kostpluss (3 ganger om dagen), omega 3 (3 ganger om dagen), C-vitamin (1-2 ganger om dagen), CLA (3ganger om dagen), krom (3ganger om dagen) og folsyre (1 gang om dagen -prøver å blir gravid.)

Kromen har nok endel å gjøre med mindre sukkerbehov enn før, men jeg tilskriver mest til faste måltider. Jeg prøver å spise litt frukt hver dag, men glemmer det ofte. Det blir oftest en banan etter treningen bare.

Som du sa er det individuelt hva man trenger, noen synes sikkert at jeg spiser lite. Poenget er at slik jeg spiser nå holdes kroppen min på et stabilt nivå, både vekt- og treningsmessig (jeg trenger ikke mer mat for å trene hardt f.eks).

Ps -som du skrev- du skal ikke nødvendigvis spise til du er helt mett, siden du ikke har metthetsfølelse blir det for mye. Men når du "omlærer" kroppen til å få mindre porsjoner vil du nok få igjen metthetsfølelsen din etter en stund.

Det kosttilskuddet du snakker om har jeg ikke hørt om, høres tvilsomt ut spør du meg.. Sats på vanlig mat og om du skal ta kosttilskudd, sats på sikre, "naturlige" ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...