Gå til innhold

Glykemisk Index - Erfaringer her?

Hel Hypo

Anbefalte innlegg

Lav glykemisk indeks skal være det nye slankevidunderet for folk som har "insulinresistens". Er dette tilfelle og hvorfor har ikke legene informert alle sine tykke pasienter om farene ved å spise karbohydrater? Hvem ante vel at poteter, ris og brød ikke var sunt å spise for den som har insulinresistens? Er insulinresistens et velkjent begrep, og kan man få dette sjekket hos legen? Jeg lurer altså litt på legenes holdning til dette og gjerne erfaringer fra de som har prøvd det. Jeg har bestilt boken selv og er litt igang allerede, men det er litt vanskelig å finne ut hva en kan og ikke kan spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hvem ante vel at poteter, ris og brød ikke var sunt å spise for den som har insulinresistens?"

Det _er_ sunt, så lenge du velger riktige typer. Se på linken i innlegget over -der finnes en liste. Jeg kan skrive under på at å følge GI gir resultater, men det krever litt øvelse og tid. At leger ikke vet om dette er vel grunnet at de ikke klarer å følge med på all ny forskning om de ikke er spesielt opptatt av temaet. Visse kretser av treningsfolk har jo visst om GI i årevis. Nå begynner andre å få øynene opp for mulighetene som ligger her, kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

"Hvem ante vel at poteter, ris og brød ikke var sunt å spise for den som har insulinresistens?"

Det _er_ sunt, så lenge du velger riktige typer. Se på linken i innlegget over -der finnes en liste. Jeg kan skrive under på at å følge GI gir resultater, men det krever litt øvelse og tid. At leger ikke vet om dette er vel grunnet at de ikke klarer å følge med på all ny forskning om de ikke er spesielt opptatt av temaet. Visse kretser av treningsfolk har jo visst om GI i årevis. Nå begynner andre å få øynene opp for mulighetene som ligger her, kjempebra!

Når man spiser mat med høy GI, medfører det at blodsukkeret stiger fort for så å falle like fort. For å unngå at blodsukkeret skal bli veldig høyt må kroppen produsere mye insulin. Dette hormone gjør cellene i stand til å forbrenne sukker fra blodet, samtidig med at det gir økt fettlagring. Dermed blir det en vond sirkel om man baserer kostholdet på slike matvarer. Jo mer insulin kroppen må produsere, jo mer fett lagrer den. Slik kan man gå opp i vekt, noe som igjen fører til insulinresistens. Det betyr at kroppen blir mindre følsom for insulin, slik at stadig større mengder må produseres for å stabilisere blodsukkeret.

En annen ting som oppstår, er at man ikke blir langvarig mett av kost med høy GI. Fordi blodsukkeret faller fort, må kroppen produsere stresshormoner som adrenalin og kortisol for at blodsukkeret ikke skal bli for lavt.Som følge føler man seg fort sulten igjen, og man kan få stresslignende ubehag.

Anbefaler bøkene til Dr. Fedon A. Lindberg - "Naturlig slank med kost i balanse," og "Kokeboken naturlig slank." Dette er egentlig ikke en direkte slankekur, mer en ren kostholdsomlegging. Jeg har begynt å bruke noen av prinsippene selv rett og slett fordi det er mye av den foreslåtte maten jeg er veldig glad i :-). Fordelen er at man både kan spise seg god og mett, og får i seg det man trenger av næringsstoffer så lenge man følger opplegget.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal spise karbohydrater, men_de rette_karbohydratene, altså ikke de hurtige som forbrukes fort. Hovedpoenget er å unngå de matvarene med høy GI (altså de karbohydratene som raser gjennom systemet og er med på å øke blodsukkeret og dermed lysten på mer sukker - mat med mye stivelse og sukker - brød, poteter o.a), og sikte seg inn på de med lavere GI, men karbohydrater skal man spise. Et annet poeng er å ballansere måltidet riktig med proteiner og matvarer med lav GI. Ønsker man å spise noe matvarer med høy GI, så kan man innta litt av dette hvis man også inntar matvarer med lav GI og protein. Forstår? Hvis ikke jeg har tatt_helt_feil da.

Du kan kikke nærmere på disse linkene:

http://www.helsenettet.com/kosthold/artikler/glykemisk.htm

http://www.mozon.no/Publish/kostdocument.asp?UID=907

http://lommelegen.no/overvekt/glykemiskindeks.htm

http://www.vektibalanse.com/side10.htm

http://mat-no.primavi.com/ovrigt/glyk_ind.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...