Gå til innhold

Til NHD: Hvorfor forsvarer offeret sin overgriper?

Anbefalte innlegg

Gjest oppreist
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på hva det kommer av at så mange ofre (enten det er for incest, voldtekt, psykisk eller fysisk mishandling etc) kan finne på å ta sin overgriper i forsvar over lange tider?

Jeg har selv vært offer for en psykopat, og jeg led virkelig.Han herjet med meg både psykisk og fysisk, og jeg ble sakte men sikkert ødelagt. Likevel, når noen stilte skeptiske spørsmål, og var kritiske til ham, så tok jeg ham i forsvar. Jeg bedyret hvor glad jeg var i ham, hvilket fint menneske han var og ingen fikk si noe stygt om ham.

Innerst inne visste jeg at de hadde så rett, men jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg elsket ham jo, og da måtte jeg jo holde ut...selv når han slo meg.(Selvsagt er hans manipulasjon og kontroll en del av bildet oppi dette...)

Nå er jeg ute av det. Takk og pris for det. Aldri har jeg verdsatt friheten så høyt som nå.

Men jeg sitter ofte og lurer på hva det er som skjer i et menneske når man forsvarer den som ødelegger en?

Jeg har hørt mange historier om dette, og vet at det f.eks er veldig vanlig for incestofre.

Hva kommer dette av? Har du noe svar på dette, tro?

Hilsen ei som ikke ønsker undertegne som offer lenger, men

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...