Gjest Annelin Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Eg ønsker å gå ned i vekt (skal også trene) og lurer på hvilken mat grupper eg skal spise mye av og hva eg skal ungå. Spiser mye salat og frukt så vitaminer får eg iallefall mer en nok av. Hva med fiber og proteiner kan eg spise så mye eg vil av de eller bør de ungås? Skal eg ungå fett og karbohydrater? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Man bør ikke unngå noen næringsgrupper totalt. Man kan se på fettnivået i maten, men det er veldig viktig å få i seg litt fett for å holde fettforbrenningen i gang. Fint om du holder 30 energiprosent av maten av til fett. (Fett gir 9 kalorier pr. gram, karbohydrater og proteiner 4 kalorier pr. gram.) Du bør altså spise alle gruppene, men om du vil gå ned i vekt kan du spise mindre porsjoner og gjerne spre måltidene mer utover dagen, oppimot 5-6 måltider om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annelinn Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Man bør ikke unngå noen næringsgrupper totalt. Man kan se på fettnivået i maten, men det er veldig viktig å få i seg litt fett for å holde fettforbrenningen i gang. Fint om du holder 30 energiprosent av maten av til fett. (Fett gir 9 kalorier pr. gram, karbohydrater og proteiner 4 kalorier pr. gram.) Du bør altså spise alle gruppene, men om du vil gå ned i vekt kan du spise mindre porsjoner og gjerne spre måltidene mer utover dagen, oppimot 5-6 måltider om dagen. fett regelen kan eg jo, men hva med fiber,karbohydrater og proteiner? Hvor mangen % av hvær ca? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 fett regelen kan eg jo, men hva med fiber,karbohydrater og proteiner? Hvor mangen % av hvær ca? I august-utgaven av Det Beste, stod det en del gode slanketips. Der stod det blandt annet at fiber og proteiner er bra, fordi de gir god metthetsfølelse, og hjelper dermed mot overspising. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 fett regelen kan eg jo, men hva med fiber,karbohydrater og proteiner? Hvor mangen % av hvær ca? Hvor mange prosent av karbohydrater og protein? Tja, det finnes retningslinjer her, men var jeg deg ville jeg sett det an i forhold til treningen. Trener du styrke ville jeg latt forholdet protein/karbohydrater være ca 50/50. Trener du mest kardio/utholdenhet så kan du spise du mer karbohydrater enn proteiner. Tror ikke man skal følge noen strikte utregninger i kosten -man kan fort bli for opphengt i hva man putter i seg da, og veien er kort til spiseforstyrrelser, f.eks. Når det gjelder fiber, får du i deg nok om du spiser et lite utvalg av frukt og grønnsaker hver dag. Fiberen fra frukt er lettere for kroppen å håndtere enn fiber fra korn, sånn generelt. Det som er spesielt med fiber er at det ikke er et næringsstoff, det går ufordøyd ned til tarmene, der bakteriene tar opp noe av fiberene. Hvis du ikke har problemer med bakteriekulturen i magen, f.eks forstoppelse osv, så trenger du ikke tenke så veldig mye på akkurat hvor mye fiber du får i deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annelin Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Hvor mange prosent av karbohydrater og protein? Tja, det finnes retningslinjer her, men var jeg deg ville jeg sett det an i forhold til treningen. Trener du styrke ville jeg latt forholdet protein/karbohydrater være ca 50/50. Trener du mest kardio/utholdenhet så kan du spise du mer karbohydrater enn proteiner. Tror ikke man skal følge noen strikte utregninger i kosten -man kan fort bli for opphengt i hva man putter i seg da, og veien er kort til spiseforstyrrelser, f.eks. Når det gjelder fiber, får du i deg nok om du spiser et lite utvalg av frukt og grønnsaker hver dag. Fiberen fra frukt er lettere for kroppen å håndtere enn fiber fra korn, sånn generelt. Det som er spesielt med fiber er at det ikke er et næringsstoff, det går ufordøyd ned til tarmene, der bakteriene tar opp noe av fiberene. Hvis du ikke har problemer med bakteriekulturen i magen, f.eks forstoppelse osv, så trenger du ikke tenke så veldig mye på akkurat hvor mye fiber du får i deg. Spiser mye grovt brød, og frukt og grønnsaker hvær dag, så da trenger eg ikke å tenke på fiber? Trener road cross 20 min oppvarming, så tar eg to sett med "lette2 vekter og går noen turer for uken. Eg er ute etter å gå ned i vekt, men på en sunn og god måte slik at eg ikke ødelegger kroppen eller går det opp igjen med en gang. (veier 92kg) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Spiser mye grovt brød, og frukt og grønnsaker hvær dag, så da trenger eg ikke å tenke på fiber? Trener road cross 20 min oppvarming, så tar eg to sett med "lette2 vekter og går noen turer for uken. Eg er ute etter å gå ned i vekt, men på en sunn og god måte slik at eg ikke ødelegger kroppen eller går det opp igjen med en gang. (veier 92kg) Det høres ut som et veldig fint program du har lagt opp. Jeg tror du får i deg nok fiber, ja. Tenk heller på å få i deg nok omega-3 fettsyrer, helst fra fet fisk (f.eks laks/makrell), men du kan også ta det som tilskudd. Omega-3 og CLA har positiv effekt for fettforbrenningen når man trener. Hvis du fortsetter slik du gjør nå kommer du både til å gå ned til en vekt du trives med, og holde deg der. Det gjelder altså å ikke spise for lite når man slanker seg, for da går man det opp igjen. Så du har skjønt det, Annelin Du kan vurdere å ta gåturene dine om morgenen, før frokost, for å få skikkelig fart på forbrenningen. (Bare husk at man aldri skal legge opp til en plan man ikke klarer å gjennomføre, da er veien kort til å føle seg mislykket osv.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annelin Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Det høres ut som et veldig fint program du har lagt opp. Jeg tror du får i deg nok fiber, ja. Tenk heller på å få i deg nok omega-3 fettsyrer, helst fra fet fisk (f.eks laks/makrell), men du kan også ta det som tilskudd. Omega-3 og CLA har positiv effekt for fettforbrenningen når man trener. Hvis du fortsetter slik du gjør nå kommer du både til å gå ned til en vekt du trives med, og holde deg der. Det gjelder altså å ikke spise for lite når man slanker seg, for da går man det opp igjen. Så du har skjønt det, Annelin Du kan vurdere å ta gåturene dine om morgenen, før frokost, for å få skikkelig fart på forbrenningen. (Bare husk at man aldri skal legge opp til en plan man ikke klarer å gjennomføre, da er veien kort til å føle seg mislykket osv.) Tusenb takk for svaret. Tar cla (de enste med dokumentert effekt) og elsker fisk så det går helt fint. Men hva med proteiner og karbohydrater? Skal eg prøve å begrense (ikke kutte helt ut altså) inntaket av det så lenge eg slanker meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Tusenb takk for svaret. Tar cla (de enste med dokumentert effekt) og elsker fisk så det går helt fint. Men hva med proteiner og karbohydrater? Skal eg prøve å begrense (ikke kutte helt ut altså) inntaket av det så lenge eg slanker meg? Nei. Det ville jo bety å spise mye mindre, ikke sant Du skal/må spise alle næringsgrupper, kroppen bruker fett, karbohydrater og proteiner på hver sin måte, alle er like viktige. Det beste å gjøre når du skal gå ned i vekt er å ta litt mindre porsjoner, men å spise oftere. Kombinert med trening får dette opp forbrenningen din. Det tar tid å gå ned, men man vil jo ha varige resultater, ikke sant!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.