Gå til innhold

depresjoner, dårlig selvtillit og selvmordstanker...

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret og forelsket
Skrevet

Hei!

Jeg er en gutt på 23 år, kjæresten min er 20, og vi har vært sammen i 2 år.

Utenpå er hun en glad, dansende og livlig jente. Gledespreder! Tuller med alle, og er en kjempesøt jente, både av oppførsel og utsende.

Men egentlig har hun utrolig mange tanker, elendig selvtillit og ser det negative i alt. Hun takler ikke stress og mas, og blir det for mye blir hun lei seg. Hun har også slitet med spiseforstyrrelser, men dette har blitt gradhvis bedre etter hun ble sammen med meg. Men kan fortsatt komme i små perioder. Ofte gråter hun masse uten spesielle grunner. Glade jenta mi, og deprimerte jenta mi er to helt forskjellige personer.

Jeg er alltid snill og god mot henne, samme hvor vrang hun kan være mot meg. Når hun er lei seg går det somregel utover meg. I begynnelsen tok jeg det veldig hardt og ble lei meg selv, men etterhvert har jeg lært å takle det, for jeg vet hun ikke vil meg noe vondt. Jeg er kjempeglad i henne, og hun er også kjempeglad i meg. Derfor gjør jeg mitt beste for å gjøre henne glad.

Hun sier hun iblandt tenker på døden. Og at hun liker å ha tristhetsfølelsen iblandt. Hvis vi er borte fra hverandre, og hun kjeder seg blir hun ofte lei seg. Hvis jeg da ringer, kan hun virke sur på meg. Som om hun er sur fordi vi ikke er sammen. Iblandt kan hun være så lei seg at jeg virkelig blir bekymret. Da får jeg ikke kontakt med henne på telefon. Hvis jeg da endrer planer og kommer til henne blir hun gradvis glad igjen... men hun kan også være lei seg selv om vi er sammen.

Vi har vært inne på at hun bør gå til en psykolog, men hun sier det er for mye styr og dyrt. hvordan virker dette? Hvordan får man lettest kontakt med en psykolog, og er det en kjempeutgift? Dessuten hater hun å gå til legen. Vanskelig å få henne til å gå dit. Hun tør ikke å prate med noen om problemene sine, ikke engang meg. Hvis hun har vært lei seg, og jeg prøver å prate om det, så "ler" hun det bort, og prater om noe annet.

Noen som har noen gode råd meg som kan få min kjære kjæreste til å føle seg bedre? :)

Jeg er utrolig glad i henne, derfor vil jeg gjøre alt for å hjelpe henne, men det er vanskelig uten hennes hjelp...

Takk for at dere tok dere tid til å lese dette!

Videoannonse
Annonse
Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Jeg må si en ting først, jeg misunner jenta di som har en så fin og forståelsesfull kjæreste - selv om du er så ung.

Du får bare fortsette å overtale henne til å søke hjelp tror jeg. Pass ihvertfall på at du ikke sliter ut deg selv på å passe på henne. For DIN skyld synes jeg hun bør søke hjelp annet sted.

Hvis hun nekter over lengre tid, så kan du faktisk være nødt til å be henne velge; hvis hun ikke begynner i terapi, orker ikke du å støtte henne lenger. De pårørende skal ikke være terapeuter i slike situasjoner hvis det ikke vises tegn til bedring over lang tid.

Jeg har psykiske problemer. Hatt hele livet. Ikke veldig alvorlig. Har først søkt hjelp nå. Forsto det ikke før. Det har helt klart ødelagt for bl.a. barna mine. Spar dere for DEN dårlige samvittigheten!

Skrevet

For å få time hos psykolog henvender man seg til fastlegen sin. Da er det selvsagt viktig at man forteller om problemene slik de er og ikke legger skjul på noe. Når man er henvist av lege koster det ikke mer å gå til psykolog enn til en legespesialist - og alt over 13-1400 (husker ikke helt) i året refunderes.

Det kan imidlertid være lang ventetid. Går man til en psykolog uten trygderefusjon koster det betraktelig mer (ca. 400-500 kr. timen).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...