Gå til innhold

Hjæælp! Hva må jeg spise? Proteiner?


mefisto

Anbefalte innlegg

Jeg er mann, 25, rager 174 cm over jorda og veier 58-59 kilo (BMI 19). For omkring et år siden gikk jeg på snørra økonomisk, samtidig som jeg ble tvunget til å ta et oppgjør med mange år med med rusproblemer.

Nå har jeg fått orden på livet mitt, jeg er røykfri, rusfri og i arbeid.

Jeg har dessuten begynt å trene. Jeg jogger en time en til to ganger i uka og sykler til og fra jobb. Hver dag løfter jeg faste serier med en 12 kilos manual, samt tar push-ups og situps. I tillegg går jeg i fjellet omtrent hver helg gjennom sesongen.

Selv om treningen viser seg på kroppen min, at musklene er mer definert og at jeg har en kondis som jeg ikke har hatt på 10 år, er jeg i tynneste laget. Jeg er redd jeg spiser for lite og at jeg tærer på muskulaturen når jeg eksempelvis løfter vekter. Et tegn på dette er at jeg plutselig gjorde fremskritt med vektene etter 14 dagers ferie uten trening eller fysiske utskeielser - bare rikelig med mat.

Problemet mitt er rett og slett at jeg er blakk, og nå som livet mitt endelig begynner å ordne seg og jeg smiler, ønsker jeg også å bli ferdig med gamle synder. Derfor har jeg stålsatt meg og lever på et absolutt minimum, med hensyn til utgifter til mat og livsopphold. Lønna mi går for det meste til nedbetaling av gjeld. Jeg har en fortid som hindrer meg i å be venner og nær familie om charity, jeg får heller ikke lån eller sosialhjelp.

Jeg har ikke noe særlig greie på ernæring; men jeg lever på en diett av brødmat (smør som pålegg), havregrøt, pasta og tunfisk og vitamintilskudd. Et par tre ganger i uka blir det litt bær og fruk. Noen ganger er f.eks. en voksen porsjon tunfisk og pasta det eneste jeg får i meg i løpet av en hel dag. Det blir man jo ikke særlig feit av ;)

Jeg er temmelig sikker på at jeg får i meg det som trengs av karbohydrater, ettersom jeg sjelden "går tom"/plages ikke av slapphet etc.

Derimot får jeg i meg forlite proteiner, og ganske sikkert også forlite antioksydanter (hva nå det er godt for:)

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med tips om billige proteinkilder.

Hva trenger jeg av proteiner når jeg trener middels mye, slik beskrevet over - slik at jeg unngår å trene bort musklene mine?

Hva slags billige proteinkilder finnes det?

Ellers tas alle tips om hvordan koke suppe på den berømte spiker'n i mot med takk. Det skulle vært morsomt/skremmende og vite hva en person med min størrelse og mitt aktivitetsnivå egentlig trenger av næring.

(dessuten bør DOL-administratoren se nærmere på følgende: "Status: Ønsker svar kun fra lesere"

Dette er feil. Jeg vil gjerne ha ekspertuttalelser, men jeg kan ikke betale 100 kroner for det. At DOL- vil svare meg, har jeg ingen forhåpninger om, men det betyr slett ikke det samme som at jeg "ønsker svar kun fra lesere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får mer resultater av å ha en-to hviledager i uken. Det er grunnen til at du fikk mer resultater etter ferien din. Musklene må få sjansen til å vokse, til å restituere seg mellom hver styrkeøkt.

Du spør etter billige proteinkilder: Bønner! Det er en veldig bra form for protein, og noe av det billigste du kan spise. Du kan variere i det uendelige.. Du kan til og med dyrke spirer av dem, og det er den mest næringsrike kosten som finnes. Noen gærne ernæringsforskere lever ene og alene av spirer, fordi alt du trenger fins i dem.. Det er vel noget ekstremt, men det er definitivt lurt å ha spirer i kosten, særlig når man har stram økonomi.

Jeg har alltid spist mye bønner (hver dag) og jeg har aldri hatt behov for ekstra proteintilskudd, selv om jeg trener mye. Holdt lenge på med å dyrke spirer, men kjøper det ferdig nå p.g.a bedre økonomi. Det er veldig lett å gjøre det selv: du bare fukter innsiden av f.eks et syltetøyglass og drysser frø oppi. Så tar du gladpak oppå og lar det først stå mørkt, så lyst (hvis jeg husker riktig her nå..). Du kan f.eks kjøpe alfalfa-frø på helsekosten, eller dyrke mung-bønner eller andre bønnetyper. Det tar 2-3 dager, så har du et glass fullt av spirer.

Du kan se her for noen oppskrifter med bønner og linser:

http://www.risenta.se

Eksempel på et billig, proteinrikt måltid er f.eks egg og tomatbønner (hermetiserte). Tunfisk er også ypperlig, men bønner er jo det aller billigste. Tar bare litt tid å lære seg utvanningen og sånn, men det er ikke vanskelig bare man har gjort det en gang eller to. Det står på pakkene hvordan du gjør det. Ellers kan du prøve å variere kosten din litt mer, kanskje lage istand fisk, det blir ikke så dyrt om du f.eks kjøper frossen laks i skiver, du trenger omega-3 fettsyrene spesielt når du trener såpass mye som du gjør. Om du spiser det et par ganger i uken ,så trenger du ikke dyre tilskudd av fettsyrer.

Så sterk du er som har ryddet opp i livet ditt, forresten, jeg er imponert.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mer resultater av å ha en-to hviledager i uken. Det er grunnen til at du fikk mer resultater etter ferien din. Musklene må få sjansen til å vokse, til å restituere seg mellom hver styrkeøkt.

Du spør etter billige proteinkilder: Bønner! Det er en veldig bra form for protein, og noe av det billigste du kan spise. Du kan variere i det uendelige.. Du kan til og med dyrke spirer av dem, og det er den mest næringsrike kosten som finnes. Noen gærne ernæringsforskere lever ene og alene av spirer, fordi alt du trenger fins i dem.. Det er vel noget ekstremt, men det er definitivt lurt å ha spirer i kosten, særlig når man har stram økonomi.

Jeg har alltid spist mye bønner (hver dag) og jeg har aldri hatt behov for ekstra proteintilskudd, selv om jeg trener mye. Holdt lenge på med å dyrke spirer, men kjøper det ferdig nå p.g.a bedre økonomi. Det er veldig lett å gjøre det selv: du bare fukter innsiden av f.eks et syltetøyglass og drysser frø oppi. Så tar du gladpak oppå og lar det først stå mørkt, så lyst (hvis jeg husker riktig her nå..). Du kan f.eks kjøpe alfalfa-frø på helsekosten, eller dyrke mung-bønner eller andre bønnetyper. Det tar 2-3 dager, så har du et glass fullt av spirer.

Du kan se her for noen oppskrifter med bønner og linser:

http://www.risenta.se

Eksempel på et billig, proteinrikt måltid er f.eks egg og tomatbønner (hermetiserte). Tunfisk er også ypperlig, men bønner er jo det aller billigste. Tar bare litt tid å lære seg utvanningen og sånn, men det er ikke vanskelig bare man har gjort det en gang eller to. Det står på pakkene hvordan du gjør det. Ellers kan du prøve å variere kosten din litt mer, kanskje lage istand fisk, det blir ikke så dyrt om du f.eks kjøper frossen laks i skiver, du trenger omega-3 fettsyrene spesielt når du trener såpass mye som du gjør. Om du spiser det et par ganger i uken ,så trenger du ikke dyre tilskudd av fettsyrer.

Så sterk du er som har ryddet opp i livet ditt, forresten, jeg er imponert.

Klem

Anbefaler deg også å ta en tur ut i skogen og plukke sopp og bær! Hvis du har en fryser, ypperlig, har du det ikke kan du fråtse i næringsrik mat en ukes tid.. Mulig det ikke er så mye sopp iår, p.g.a varmt vær, men du kan jo ta en titt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg også å ta en tur ut i skogen og plukke sopp og bær! Hvis du har en fryser, ypperlig, har du det ikke kan du fråtse i næringsrik mat en ukes tid.. Mulig det ikke er så mye sopp iår, p.g.a varmt vær, men du kan jo ta en titt.. :)

Har du 30-40 kr til overs går det jo an å kjøpe en biff eller en kotelett. Ikke så dyrt dersom man bare er en person. Entrecote stekt sammen med grønne bønner og salt er kjempegodt. Ellers så er det jo også proteiner i melk. Linser er også godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner som ble nevnt under her, egg, melk, ost. Masse proteiner i de matvarene. Selv om f.eks. ost er dyrt trenger du jo ikke mange osteskivene hver dag. Og det er jo en del billig kjøtt-pålegg i butikkene også, både skinke og fårepølse kan du få for 10 kr i billig-butikker. Så hvis du drikker litt melk, prøver å spise ost/kjøttpålegg på skivene og kanskje tar et egg annenhver dag, er du godt på vei.

Og innimellom, hvis du har råd, kan du prøve å unne deg litt mer kjøtt/fisk til middag.

Et annet tips er å snakke med folk på helsestudio e.l., de kan gjerne anbefale noe proteinpulver som du kan bruke sammen med treningen.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg også å ta en tur ut i skogen og plukke sopp og bær! Hvis du har en fryser, ypperlig, har du det ikke kan du fråtse i næringsrik mat en ukes tid.. Mulig det ikke er så mye sopp iår, p.g.a varmt vær, men du kan jo ta en titt.. :)

Tusen takk, både du og andre. Det var faktisk akkurat no' sånt jeg trengte.

Jeg kan nå plutselig spise flere ulike middagsretter i løpet av en uke. Den reneste luksus.

Fattigmann vet å verdsette det han kan få;)

Nok en gang; tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...