Gå til innhold

Bipolar og syk - legesjekk etter tre uker

Anbefalte innlegg

Gjest ektefelle

Min bipolare ektefelle sluttet med Zyprexa for åtte uker siden uten å si fra til lege eller meg. Hun har gått på lithium hele denne tiden, sier hun.

For tre uker siden begynte åpenbare tegn på sykdommen igjen: tankestrøm, vrang-forestillinger, depresjoner, økt agressivitet og tilbaketrekking.

Gikk til lege for en uke siden og fikk da beskjed om å begynne med Zyprexa igjen og komme til kontroll om tre uker. Hun har fått ny lege, som traff henne for første gang da.

I tiden etter at hun var hos lege og begynte med Zyprexa har symptomene blitt verre, hun er urolig/rastløs, og veldig aktiv på jobb. Akkurat nå støvsuger hun huset, har tatt tre arbeidstelefoner på en time og skal jogge etter hun er ferdig med rengjøringen.

På min anbefalning ringte hun legen og ba om en time litt tidligere enn om tre uker. Hun fikk time om en uke og beskjed om å la Zyprexaen virke før hun gjør noe annet.

Hun er i fullt arbeid, og for et par dager siden ga hun uttrykk for at hun skulle mestre sykdommen som John Nash - ved hjelp av sitt intellekt.

Jeg føler veldig at denne legen tar litt lett på en helt ny pasient med tre års intensiv sykdomsperiode (mani og to innleggelser) bak seg som viser sykdomstegn ved aller første konsultasjon.

Hva mener du, NHD? Bør vi be om en annen lege? Hennes tidligere lege arbeider nå ved lokal BUP og er tilgjengelig på telfon. Bør jeg ringe ham?

Beklager at den ble litt lang!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68537-bipolar-og-syk-legesjekk-etter-tre-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er enig i at tegn på tilbakefall av biplar lidelse skal tas alvorlig.

Jeg synes ikke hun skal skifte lege. Denne nye legen vil nok lære etterhvert.

Derimot spør jeg om det ikke er mulig å kontakte lege på psyk avd i tillegg til fastlegen. Ved vår avd ville vi alltid tatt en slik pasient tilbake til umiddelbar poliklinisk kontakt.

Fine1365379966

Jeg er enig i at tegn på tilbakefall av biplar lidelse skal tas alvorlig.

Jeg synes ikke hun skal skifte lege. Denne nye legen vil nok lære etterhvert.

Derimot spør jeg om det ikke er mulig å kontakte lege på psyk avd i tillegg til fastlegen. Ved vår avd ville vi alltid tatt en slik pasient tilbake til umiddelbar poliklinisk kontakt.

Kjære ektefelle.

Kona di (og du) må se "Et vakkeret sinn" en gang til.

John spurte psykiateren om han kunne bruke sin hjerne og sin vilje til å bli frisk. Psykiateren sa at det har aldri hendt at noen har blitt frisk av schizofreni ved egen vilje. Han sa innstendig at John måtte ta medisinen sin.

John begynte ved Universitetet , brukte medisin OG sitt intellekt , - lærte å leve med sykdommen. Han lærte å takle den bedre.

Denne episoden gjorde sterkt inntrykk på meg også.

Psykiateren min mente at jeg var bedre nå (pga medisinen) og derfor klarte å ta i mot budskapet.

Han sa også at jeg aldri vil bli kvitt sykdommen (Bipolar), men at jeg kan, ved hjelp av medisin og vilje, være mye bedre og lære å leve med den da.

Ta en diskusjon med din kona om dette.

I filmen så vi også hvordan det gikk da John lurt unna medisinen: Han ble "raving mad".

Gjest trrrish

Moren min var også manisk depressiv (eller bipolar som det plutselig heter).

Ørten innleggelser, psykoser også før hun fikk medisiner.

Men hun brukte sitt intellekt til å faktisk _ta sin medisin!_

Aldri ble hun syk mer etter det!! (Vel bortsett fra at hun plutselig døde av kreft da, men det var jo ikke poenget her)

Men det kan jo virke som om din kone kanskje ikke opplever å være syk/manisk som plagsomt.

Mamma syntes det var et helvete og la seg inn frivillig straks hun merket tegn på sykdom, og da er det vel også lettere å innta sin daglige dose tabletter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...