Gå til innhold

Tvangstanker med alvorlige følger

Anbefalte innlegg

Jeg ble skremt da jeg leste i dagens VG om en mann med tvangstanker. Tvangstanken om å skade noen ble til slutt så stor at han gjorde alvor av det (i dette tilfelle å skade kvinners bryster).

Jeg har selv tvangslidelse (tenk om jeg skader noen, dreper, eller sier noe jeg ikke burde etc.) og jeg ble redd. Har jo alltid hørt at tvangstenkere ikke gjør det de frykter de skal gjøre, men altså i dette tilfelle skjedde det. Jeg håper inderlig at han feiler noe mer enn bare tvang, for dette var skremmende.

Har noen av dere noen forklaring på dette eller bare noen beroligende ord å komme med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68541-tvangstanker-med-alvorlige-f%C3%B8lger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min erfaring er at personer med tvangslidelser ikke utfører de handlinger de frykter de vil gjøre.

Jeg tenker at dersom impulskontrollen er redusert f.eks. ved bruk av rusmidler, kan det komme til handlinger som dette - en sjelden gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...