Gjest ikke undertegnet Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Jeg har behandler med trygdeavtale. Heldigvis. For fyren svarer opptil 3 telefoner i timen samt at han i slutten av hver time må ut av kontoret for å slippe inn neste pasient. Har ikke kontorsøster. Vil vel ha alle penga sjøl. Han har ikke pause mellom pasientene. Når får han da skrevet i journalen? Virker ikke trygt! Etter mange timer må det jo være mye som har forsvunnet fra hukommelsen. Er det mulig å stille om så fort fra den enes til den andres problemer. Føler at jeg ikke får samme valuta for pengene som pasient nr 4 eller 5 som jeg ville fått når han var utvilt. Venterommet ligger vegg i vegg med terapirommet med dårlig lysisolasjon. Med det som resultat at han setter på en radio på venterommet (P4 som regel) på full guffe. På dårlige dager blir jeg kjempedårlig av mye lyd. Men slår jeg den av hører jeg hva de sier og det liker jeg heller ikke. Hvis ikke jeg insisterer får jeg kun en og en time. Skal egentlig gå en gang i uken, men siden han bare setter opp en ny hver gang, har han aldri tid uken etter. Det blir derfor gjerne 2 uker mellom. Av og til insisterer jeg på å sette opp flere. Det 'beste' jeg har fått til er å sette opp tre timer framover. Og da pleier han å si fornøyd; Da har vi en plan (!). Det er aldri snakk om hva vi skal bruke timene til. Er det ikke det som er å planlegge da? Vi har aldri lagt planer. Jeg har foreslått å ta opp et spesielt tema av og til. Da sier han . da snakker vi om det ti ganger framover' (det er vel en plan forresten). Men problemet er at han hver gang spør hvordan har du det nå. Har det skjedd noe så lar han seg spore av på den måten at han lar meg prate hele timen om dette. Har aldri hent at slike løse 10-timers avtaler har nårr lenger enn til 2 timer. En gang satt det en fyr på venterommet når jeg kom. Hadde booket dobbelt. Jeg 'gav' bort timen dumsnitt som jeg er. En annen gang kom det en utlending med tolk rett etter meg som han så tok inn og lot få et helt kvarter av min time. Som bare er 45 minutter i utgangspunktet. Jeg må bare si en ting. Hadde jeg betalt dette av egen lomme, hadde jeg NEKTET å betale full pris. Blir så avsporet hver gang telefonen ringer feks. Et godt 'spor' kan være helt vekk. Det jeg mener, en må jo ha gnske god økonomi hvis en skal våge å betale flere hundre kroner for noe som en bare 'kanskje' har nytte av. Eller blir behandlere med trygderefusjon 'sløve' av at inntektene kommer allikevel. De bør ikke satse så mye . Det er jo ikke akkurat kjøpers marked her! Får du kanskje rett og slett BEDRE behandling hos en som ikke har trygdeavtale. Det er et merkelig marked den psykiatrien! I begynnelsen prøvde jeg forsiktig å bemerke det som jeg syntes ikke fungerte (telefoner / radioen på venterommet), men fant fort ut at det var lite populært. Skulle ikke komme her og fortelle han noe. Så jeg klappa fort igjen. Noen kommentarer til mine tanker og reaksjoner - noen ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest calestia Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 jeg hadde nok gitt han sparken.. jeg har to timer i uka, , til samme tid og dag, og passer det ikke, får jeg alltids forandra på det. han er alltid presis, med mindre det er full krise, ingen pasient som står rastløs og venter rett ette meg. ingen tlf i timen, har hendt ved et par anledninger at han måtte ordne noe midt i timen, men da har det vært krise. dette er på poliklinikken. virker rotete der du går. hadde blitt stressa av sånt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/#findComment-322990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 artig skrue du har funnet deg der, -han hadde jeg dumpa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/#findComment-323790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 jeg hadde nok gitt han sparken.. jeg har to timer i uka, , til samme tid og dag, og passer det ikke, får jeg alltids forandra på det. han er alltid presis, med mindre det er full krise, ingen pasient som står rastløs og venter rett ette meg. ingen tlf i timen, har hendt ved et par anledninger at han måtte ordne noe midt i timen, men da har det vært krise. dette er på poliklinikken. virker rotete der du går. hadde blitt stressa av sånt.. Ser du har samme opplegg som meg med fast time i uka. Må du betale dersom du er syk eller skal ha ferie eller f.eks er innlagt på sykehuset? Jeg har frikort men må betale 330 kr dersom jeg er forhindret fra å komme selv om jeg sier ifra i god tid. Dersom hun finner noen som kan komme isteden, slipper jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/#findComment-323804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest calestia Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Ser du har samme opplegg som meg med fast time i uka. Må du betale dersom du er syk eller skal ha ferie eller f.eks er innlagt på sykehuset? Jeg har frikort men må betale 330 kr dersom jeg er forhindret fra å komme selv om jeg sier ifra i god tid. Dersom hun finner noen som kan komme isteden, slipper jeg. jeg har aldri betalt noe. natta!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/#findComment-323966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 jeg har aldri betalt noe. natta!! Natta. Jeg skal sjekke med trygdekontoret i morgen om det er lov å ta betaling når man ikke møter, har gyldig grunn og sier fra flere uker før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/#findComment-323978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 artig skrue du har funnet deg der, -han hadde jeg dumpa. Ja, er vel i ferde med å gjøre det. Men har er faktisk ansett som veldig dyktig faglig (og DET er han faktisk), men det er så mye irritasjonsmomenter rundt. Alle leger her i byen har han som sitt førstevalg ved henvisninger bl.a. Han har en 'posisjon' som de sier. Hehe. Er ikke lett å hamle opp med slike ting. Og det gjør at fyren kan ture fram akkurat som han lyster. Ingen kontroll fra andre enn pasientene. og DEM er det ingen som hører på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/#findComment-324078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Spørsmålene du reiser om hva en kan kreve i en psykoterapi er viktige og relevante. Jeg skal prøve å legge frem mitt syn på de fleste tema du tar opp. Jeg forutsetter i mitt svar at du går hos en privatpraktiserende psykiater i solo/enepraksis på heltid, der han ikke har ø.hjelpsplikt eller går i vaktordning. Etter max 3 timer bør du få høre din diagnose og dere bør avtale et eller noen tema dere skal ta opp i terapien. I denne avtalen inngår også hyppighet og varighet. De fleste bør gå ukentlig, og det er best at hver pasient har en fast ukedag og tidspunkt. Dette bør en da få fast for de avtalte timene framover. Det vanlige er at timene er 45 eller 50 minutter. Da har en litt tid til diktering, restitusjon og forberedelse før neste pasient. Manglende evne til å holde en tråd kan skyldes at en ikke forbereder seg. Legen bør ha fast telefontid. Det bør kun unntaksvis komme telefoner i timene. Hver pasient bør oppleve dette sjeldnere enn hver 10 time. Da må du heller ikke forvente å kunne ringe han utenom telefontiden. Total lydisolasjon kan du ikke forvente. En radio som står på bør du kunne tåle, (men ikke på"full guffe"). Jeg ville valgt CD med Mozart fremfor P4. Dere bør også avtale begges forpliktelser og evt betaling om timer må avbestilles. Desverre kan dobbeltbooking en sjelden gang forekomme selv hos de beste. Men det skal ikke skje ofte, og den som må vike får da vanligvis slippe egenandel neste gang. Til slutt vil jeg si at du peker på viktige ting i en terapisituasjon. Jeg tror imidlertid ikke at dette har noe med trygderefusjon eller ikke å gjøre. Så lenge det er selgers marked både for de med og uten refusjon, betyr ikke dette noe. Slike forhold skyldes heller interne forhold i behandlerens hode slikt som ryddighet, men også yrkesstolthet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/#findComment-325084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Spørsmålene du reiser om hva en kan kreve i en psykoterapi er viktige og relevante. Jeg skal prøve å legge frem mitt syn på de fleste tema du tar opp. Jeg forutsetter i mitt svar at du går hos en privatpraktiserende psykiater i solo/enepraksis på heltid, der han ikke har ø.hjelpsplikt eller går i vaktordning. Etter max 3 timer bør du få høre din diagnose og dere bør avtale et eller noen tema dere skal ta opp i terapien. I denne avtalen inngår også hyppighet og varighet. De fleste bør gå ukentlig, og det er best at hver pasient har en fast ukedag og tidspunkt. Dette bør en da få fast for de avtalte timene framover. Det vanlige er at timene er 45 eller 50 minutter. Da har en litt tid til diktering, restitusjon og forberedelse før neste pasient. Manglende evne til å holde en tråd kan skyldes at en ikke forbereder seg. Legen bør ha fast telefontid. Det bør kun unntaksvis komme telefoner i timene. Hver pasient bør oppleve dette sjeldnere enn hver 10 time. Da må du heller ikke forvente å kunne ringe han utenom telefontiden. Total lydisolasjon kan du ikke forvente. En radio som står på bør du kunne tåle, (men ikke på"full guffe"). Jeg ville valgt CD med Mozart fremfor P4. Dere bør også avtale begges forpliktelser og evt betaling om timer må avbestilles. Desverre kan dobbeltbooking en sjelden gang forekomme selv hos de beste. Men det skal ikke skje ofte, og den som må vike får da vanligvis slippe egenandel neste gang. Til slutt vil jeg si at du peker på viktige ting i en terapisituasjon. Jeg tror imidlertid ikke at dette har noe med trygderefusjon eller ikke å gjøre. Så lenge det er selgers marked både for de med og uten refusjon, betyr ikke dette noe. Slike forhold skyldes heller interne forhold i behandlerens hode slikt som ryddighet, men også yrkesstolthet. Takk, det var deilig å høre at det ikke er meg som er totalt urimelig. Det timemønsteret du nevner høres jo ok ut. Tid til diktering, restitusjon osv mellom pasientene. Min behandler derimot har timeavtaler slik; 0800, 0845, 0930, 1015 osv. Skjønner? Det må jo bli dårlig journalføring av slikt? Grunnen til at jeg pukker så på dette nå, er at jeg har fått lese et av de siste notatene hans. De første var helt ok, men i dette var det faktisk flere rene faktafeil. Ble litt skremt faktisk. Er jo greit å be om å få rettet opp en ting en gang iløpet av terapien, men her var det en hel side med mange direkte feil. Legger meg ikke opp i det som har med diagnoser å gjøre, men dette gikk på slike ting som at jeg hadde brukt en bestemt medisin i noen måneder mens jeg i virkeligheten hadde brukt den i nesten 3 år. Han skrev jeg sluttet med den pga manglende virkning, mens jeg (som jeg har sagt til han) sluttet med dem fordi jeg ikke utholdt bivirkningene. Det sto at jeg trente 3 ganger om dagen (hørtes jo ut som jeg var litt 'skrudd') mens jeg i virkeligheten trener 2 ganger i uken osv osv. Er ikke dette egentlig ganske alvorlig da? Begynner virkelig å lure på om det har tippa helt over for fyren. Jeg synes nok litt synd på han, og tar litt hensyn. Jeg ser han er sliten, han var nemlig syk for noen måneder siden. Han jobbet imidlertid selv om han sa han egentlig var sykmeldt. Men en kan vel ikke unnskylde slike ting i en journal (som kanskje blir sendt rundt og jeg ikke kan forsvare meg mot) selv om han ikke er i form. Det er vel behandlerens ansvar å bedømme om han kanskje selv må sykmelde seg. Jeg blir så usikker på hvordan jeg skal takle dette. Føler liksom på en måte at det er på sin plass å tenke at; 'Hei du, det er JEG som er pasienten her'. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68582-nhd-og-andre-med-eller-uten-trygderefusjon/#findComment-325110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.