Gå til innhold

Erfaringer med dr. Lindbergs kost i balanse??


amethyst

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve dr. Lindbergs Kost i Balanse, men jeg har en del spørsmål som jeg håper noen som har vært borti dette kan svare på...

-Hva er GI på fersk ananas? Er det OK å spise?

-Kan jeg småspise litt frukt (eller noe annet) mellom måltidene/mellommåltidene?

-Kan jeg kutte ut diverse ting i oppskriftene som jeg ikke liker?

-Kan jeg bytte ut ingredienser i oppskriftene? eks. bytte tomat med agurk o.l.

-Har sylteagurk og vanlig agurk samme GI?

-Er det noe 'fornuftig' jeg kan bytte ut cottage cheese'en med? Et egg for eksempel??

-Er hvert måltid i menyforslagene balansert med tanke på GI sånn at jeg kan bytte og variere på måltidene, eller er det helheten i dagen det kommer an på?

-Er det uheldig å følge denne dietten dersom man IKKE er insulinresistent?

-'Frarøver' jeg barna mine noe ved å innføre denne kosten til fordel for den vanlige norske poteten og nistepakken med brunost?

Det ble mye.....men jeg håper noen kan hjelpe meg litt på vei her.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen råd fra meg

Du finner egne bøker med GI for de ulike matvarene. Søt frukt er ikke det skal spise mest av, velg heller noen av grønnsakene som har lavt stivelse / GI-innhold som mellommåltid / snacks.

-Kan jeg kutte ut diverse ting i oppskriftene som jeg ikke liker?

Kommer jo an på om det er krydder / småting som ikke spiller så stor rolle, men å kutte ut hovedingrediensene vil jo fjerne litt av poenget (ikke kutt ut kylling, fisk, linser, bønner osv, når det er det som er det viktige i oppskriften)

-Kan jeg bytte ut ingredienser i oppskriftene? eks. bytte tomat med agurk o.l.

Ja, hvis de begge har ca lik GI må det være helt ok. Men vær obs på at hvis du følger en hel diett, er det tilmålt slik at f.eks tomatene dekker dagsbehovet ditt for jern, og agurken gir lite slike viktige næringsstoffer.

-Har sylteagurk og vanlig agurk samme GI?

Nei, det er noe av det viktige mht GI, at tilberedningsmetoden kan endre GI-nivået radikalt. Mange ingredienser har lav GI som rå vare, men høy GI som hermetikk osv.. I tillegg til dette må du tenke på at sylteagurk ligger i en sukkerlake, og sukker er ikke det du skal spise noe særlig av i denne dietten.

-Er det noe 'fornuftig' jeg kan bytte ut cottage cheese'en med? Et egg for eksempel??

Lær deg heller å like cottage cheese, det er bare en tilvenningssak!

-Er hvert måltid i menyforslagene balansert med tanke på GI sånn at jeg kan bytte og variere på måltidene, eller er det helheten i dagen det kommer an på?

Det er nok tenkt at du skal få i deg de viktigste næringstoffene og toalt sett riktig GI-nivå med maten, men selvsagt kan du trikse og mikse litt. Pass bare på at du ikke kutter ut det som er viktig for å få i seg alt man skal i løpet av den dag.

-Er det uheldig å følge denne dietten dersom man IKKE er insulinresistent?

Nei, det tror jeg ikke. Men jeg tror mye mer på at du bruker hovedideene bak dietten til å forandre kostholdet på lang sikt, heller enn å holde deg til en streng diett en periode.

-'Frarøver' jeg barna mine noe ved å innføre denne kosten til fordel for den vanlige norske poteten og nistepakken med brunost?

Jeg vile ikke fulgt dietten slavisk hvis jeg hadde barn (som ikke hadde vektproblemer eller andre kostholdsprobelmer som kunne bli bedre av en slik diett). Men å endre familiens kosthold til mer middelhavskosthold, med olivenolje, masse salat, fisk og fugl, og brød mer som tilbehør til maten i stedetfor brød som hovedmåltider, tror jeg er veldig sunt. Slik at matpakken kan bestå av en liten salat med kyllingbiter eller tunfisk i, noen grønnsaker å knaske på osv, istedetfor bare brød, det tror jeg er bra.

Det viktigste er at du leser deg nok opp på GI-filososfien til å kunne bruke dette til å lage et alternativt og bedre kosthold til deg og familien, uten å bli fanatisk og kutte ut karbohydrater totalt.

Tenk middelhavslandene, gresk salat, fet fisk, oliven osv, istedetfor norsk "poteter og brød"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...