Gå til innhold

Jorda kontakter og ikke jorda og sånn....

Anbefalte innlegg

I bruksanvisningen til mikrobølgeovnen min står det klart og tydelig at den må settes i en jorda kontakt. Men det er veldig upraktisk for meg, siden ledningen er 30 cm, står 20 cm fra en u-jorda kontakt, og 4 meter fra en jorda.

Hva kan skje hvis jeg bruker den ikke-jorda? Større fare for brann og sånn? eller...?

Fortsetter under...

Microovnen har ett metalldeksel og skjer det noe galt så en av fasene (en av strømledningene) kommer i kontakt med metallet vil du få strømstøt i deg. Det kan også i verste fall føre til brann. Det er påbudt å ha den jordet, så dette bør du ikke slurve med.

Stort sett vil du få ca. 130 V gjennom deg, men er det en jordfeil på anlegget i tillegg, kan du få helt opp til 230 V. Så dette er ikke å spøke med hvis du er riktig uheldig.

Det sier elektroingeniøren mrxx:-))

Microovnen har ett metalldeksel og skjer det noe galt så en av fasene (en av strømledningene) kommer i kontakt med metallet vil du få strømstøt i deg. Det kan også i verste fall føre til brann. Det er påbudt å ha den jordet, så dette bør du ikke slurve med.

Stort sett vil du få ca. 130 V gjennom deg, men er det en jordfeil på anlegget i tillegg, kan du få helt opp til 230 V. Så dette er ikke å spøke med hvis du er riktig uheldig.

Hehe... Åkei, jeg får bruke den jorda da...

(det stod også i bruksanvisningen at det ikke ble anbefalt å bruke microen til å tørke aviser... Noen synspunkter på dette?)

(det stod også i bruksanvisningen at det ikke ble anbefalt å bruke microen til å tørke aviser... Noen synspunkter på dette?)

*LOHOL* Sånn Amerikansk bruksanvisning/advarsel med andre ord?!

Sånn som det står på hårfønerne der borte: "Må ikke brukes i vann".....

Har aldri hørt dette om aviser, det er ikke akkurat noe tema hjemme hos oss i alle fall. Men tørk for all del ikke katta eller hunden:-))

Kverulere:

Man får ikke x antall volt GJENNOM seg. Volt er spenningen - det man får gjennom seg er strøm (målt i ampere). Det er ikke målbart hvor mye strøm man får gjennom en menneskekropp ved støt, iom. at det ikke går an å måle motstanden i kroppen. Altså - man får et STØT på 130 eller 230 V :-)

(Jeg SA kverulere i innledningen :-)

Forøvrig er det påbudt med kun jordede stikkontaker i et kjøkken, som gjerne er det stedet man plasserer f.eks en microbølgeovn.

"................"

Annonse

Kverulere:

Man får ikke x antall volt GJENNOM seg. Volt er spenningen - det man får gjennom seg er strøm (målt i ampere). Det er ikke målbart hvor mye strøm man får gjennom en menneskekropp ved støt, iom. at det ikke går an å måle motstanden i kroppen. Altså - man får et STØT på 130 eller 230 V :-)

(Jeg SA kverulere i innledningen :-)

Forøvrig er det påbudt med kun jordede stikkontaker i et kjøkken, som gjerne er det stedet man plasserer f.eks en microbølgeovn.

"................"

Hehe, du har selvsagt helt rett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...