Åsemor Skrevet 23. august 2002 Skrevet 23. august 2002 I bruksanvisningen til mikrobølgeovnen min står det klart og tydelig at den må settes i en jorda kontakt. Men det er veldig upraktisk for meg, siden ledningen er 30 cm, står 20 cm fra en u-jorda kontakt, og 4 meter fra en jorda. Hva kan skje hvis jeg bruker den ikke-jorda? Større fare for brann og sånn? eller...? 0 Siter
mrxx Skrevet 23. august 2002 Skrevet 23. august 2002 Microovnen har ett metalldeksel og skjer det noe galt så en av fasene (en av strømledningene) kommer i kontakt med metallet vil du få strømstøt i deg. Det kan også i verste fall føre til brann. Det er påbudt å ha den jordet, så dette bør du ikke slurve med. Stort sett vil du få ca. 130 V gjennom deg, men er det en jordfeil på anlegget i tillegg, kan du få helt opp til 230 V. Så dette er ikke å spøke med hvis du er riktig uheldig. Det sier elektroingeniøren mrxx:-)) 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. august 2002 Forfatter Skrevet 23. august 2002 Microovnen har ett metalldeksel og skjer det noe galt så en av fasene (en av strømledningene) kommer i kontakt med metallet vil du få strømstøt i deg. Det kan også i verste fall føre til brann. Det er påbudt å ha den jordet, så dette bør du ikke slurve med. Stort sett vil du få ca. 130 V gjennom deg, men er det en jordfeil på anlegget i tillegg, kan du få helt opp til 230 V. Så dette er ikke å spøke med hvis du er riktig uheldig. Det sier elektroingeniøren mrxx:-)) Hehe... Åkei, jeg får bruke den jorda da... (det stod også i bruksanvisningen at det ikke ble anbefalt å bruke microen til å tørke aviser... Noen synspunkter på dette?) 0 Siter
Nyco Skrevet 23. august 2002 Skrevet 23. august 2002 Hehe... Åkei, jeg får bruke den jorda da... (det stod også i bruksanvisningen at det ikke ble anbefalt å bruke microen til å tørke aviser... Noen synspunkter på dette?) *LOHOL* Sånn Amerikansk bruksanvisning/advarsel med andre ord?! Sånn som det står på hårfønerne der borte: "Må ikke brukes i vann"..... 0 Siter
mrxx Skrevet 23. august 2002 Skrevet 23. august 2002 Hehe... Åkei, jeg får bruke den jorda da... (det stod også i bruksanvisningen at det ikke ble anbefalt å bruke microen til å tørke aviser... Noen synspunkter på dette?) Har aldri hørt dette om aviser, det er ikke akkurat noe tema hjemme hos oss i alle fall. Men tørk for all del ikke katta eller hunden:-)) 0 Siter
Prozak Skrevet 23. august 2002 Skrevet 23. august 2002 Microovnen har ett metalldeksel og skjer det noe galt så en av fasene (en av strømledningene) kommer i kontakt med metallet vil du få strømstøt i deg. Det kan også i verste fall føre til brann. Det er påbudt å ha den jordet, så dette bør du ikke slurve med. Stort sett vil du få ca. 130 V gjennom deg, men er det en jordfeil på anlegget i tillegg, kan du få helt opp til 230 V. Så dette er ikke å spøke med hvis du er riktig uheldig. Det sier elektroingeniøren mrxx:-)) Kverulere: Man får ikke x antall volt GJENNOM seg. Volt er spenningen - det man får gjennom seg er strøm (målt i ampere). Det er ikke målbart hvor mye strøm man får gjennom en menneskekropp ved støt, iom. at det ikke går an å måle motstanden i kroppen. Altså - man får et STØT på 130 eller 230 V :-) (Jeg SA kverulere i innledningen :-) Forøvrig er det påbudt med kun jordede stikkontaker i et kjøkken, som gjerne er det stedet man plasserer f.eks en microbølgeovn. "................" 0 Siter
mrxx Skrevet 24. august 2002 Skrevet 24. august 2002 Kverulere: Man får ikke x antall volt GJENNOM seg. Volt er spenningen - det man får gjennom seg er strøm (målt i ampere). Det er ikke målbart hvor mye strøm man får gjennom en menneskekropp ved støt, iom. at det ikke går an å måle motstanden i kroppen. Altså - man får et STØT på 130 eller 230 V :-) (Jeg SA kverulere i innledningen :-) Forøvrig er det påbudt med kun jordede stikkontaker i et kjøkken, som gjerne er det stedet man plasserer f.eks en microbølgeovn. "................" Hehe, du har selvsagt helt rett. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.