Gå til innhold

Høyt testosteron nivå?(spørsmål til lege)

Anbefalte innlegg

Gjest nickløs

Jeg er en jente på 28 som i nesten 2 år har vært svært stresset og aggresiv, det har gått så langt at jeg har gått til fysisk angrep på en person(en mann), jeg slo ham av all kraft med skoen min. Grunnen var at han tirret meg noe voldsomt, han kritiserte meg, og jeg tåler ikke noen form for kritikk, fordi det er alt jeg får høre hele tiden. Han var negativ og dømmende mot meg og det klarte ikke jeg å løse verbalt, jeg følte meg for sliten til å bruke ord, derfor slo jeg heller. I løpet av disse 2 årene har jeg også mistet mye hår, jeg har fått viker i pannen og er ellers veldig tynn i håret, det blir fett i løpet av dagen fordi det er så tynt. Jeg tar Mianserin 60mg om kvelden. De tre første dagene kjente jeg meg roligere, jeg ble ikke så lett irritert, men nå er jeg like sint igjen. Jeg har forsøkt å øke dosen men jeg blir ikke noe mer beroliget likevel, det hjelper litt på søvnen noen ganger. Jeg sover dårlig om natten og har ofte smerter og ubehag i kroppen, står opp tidlig. Kan det være jeg har for høyt tesosteron nivå? Er det noen medisin jeg kan ta som senker dette nivået i huden, jeg tenker på hårtapet. Hva skal jeg gjøre? Hva vil du anbefale meg? Er ikke Mianserin riktig for meg? Egentlig har jeg ikke en stresset hverdag, men jeg er stresset likevel, jeg takler lite om gangen, kan ikke konsentrere meg om flere ting på en gang, og så hater jeg meg selv fordi jeg ikke er som "alle andre" som takler alt så fint.

Fortsetter under...

Gjest nickløs

Må bare stille et spørsmål før jeg kan svare:

Vet du at du har for høyt testosteronnivå, er det målt?

Eller er det noe du tror?

Nei, jeg har ikke målt. Jeg lurer på om det kan være en mulig årsak, ja, siden medisiner for depresjon ikke virker, jeg begynner å bli bekymret fordi jeg kan bli virkelig sint. Jeg blir så sint at jeg må bite hardt i ting og knuse og ødelegge litt. Jeg kan bli sint av nyheter og får lyst til å knuse tv'n, istedenfor brøler jeg og biter hardt i noe. Jeg blir veldig sint hvis noen sier det samme om og om igjen, eller jeg hører en lyd som er repeterende og anmasende. Jeg blir sint hvis noen er sur og negativ. Altså jeg blir lettere sint enn det jeg burde bli.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg har ikke målt. Jeg lurer på om det kan være en mulig årsak, ja, siden medisiner for depresjon ikke virker, jeg begynner å bli bekymret fordi jeg kan bli virkelig sint. Jeg blir så sint at jeg må bite hardt i ting og knuse og ødelegge litt. Jeg kan bli sint av nyheter og får lyst til å knuse tv'n, istedenfor brøler jeg og biter hardt i noe. Jeg blir veldig sint hvis noen sier det samme om og om igjen, eller jeg hører en lyd som er repeterende og anmasende. Jeg blir sint hvis noen er sur og negativ. Altså jeg blir lettere sint enn det jeg burde bli.

Høyt testosteronnivå er ikke det første jeg ville tenke på med dine symptomer.

Først ville jeg spørre meg om det finnes noen psykologiske årsaker til din aggressivitet.

Om slike ikke var å finne eller i påvente av effekt på psykologisk tilnærming, ville jeg gi et SSRI. Jeg har ikke alt for stor erfaring med SSRI kun som et anti-aggressivt middel, men i de tilfellene jeg har behandlet, har jeg brukt seroxat med stor suksess.

Mianserin (Tolvon) er et anerkjent middel mot depresjon. Det hjelper også godt på søvnen, men jeg kjenner ikke til at det brukes mot aggresjon.

Når noen har fått en tro på en årsaksfaktor slik du har på testosteron, synes jeg det er like godt å ta en blodprøve. Denne vil bekrefte eller avkrefte din teori om for høyt testosteronnivå. Fastlegen din kan ta og sende inn en slik prøve.

Gjest nickløs

Høyt testosteronnivå er ikke det første jeg ville tenke på med dine symptomer.

Først ville jeg spørre meg om det finnes noen psykologiske årsaker til din aggressivitet.

Om slike ikke var å finne eller i påvente av effekt på psykologisk tilnærming, ville jeg gi et SSRI. Jeg har ikke alt for stor erfaring med SSRI kun som et anti-aggressivt middel, men i de tilfellene jeg har behandlet, har jeg brukt seroxat med stor suksess.

Mianserin (Tolvon) er et anerkjent middel mot depresjon. Det hjelper også godt på søvnen, men jeg kjenner ikke til at det brukes mot aggresjon.

Når noen har fått en tro på en årsaksfaktor slik du har på testosteron, synes jeg det er like godt å ta en blodprøve. Denne vil bekrefte eller avkrefte din teori om for høyt testosteronnivå. Fastlegen din kan ta og sende inn en slik prøve.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...