Gå til innhold

Større muskler på ryggen!


Gjest Xwoman

Anbefalte innlegg

Jeg synes at muskuløse rygger er sikkelig flott. Jeg har trent på treningsstudio i 1 år nå, har oppnådd gode resultater ,men jeg vil ha mer muskler på ryggen! Den ser veltrent ut, men jeg vil ha mer og større muskler der. Jeg trener ro-maskin og sånn pullover-sak. Råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok ikke større muskler av romaskinen. Med pullover mener du en dra-maskin hvor du sitter på en benk og lener deg bakover, eller en nedtrekk med stang, foran eller bak nakken?

Uansett, disse tar jo først og fremst på øverste del av ryggen. Du bør legge til øvelser for hele delen av ryggen, og variere de øvelsene du tar med tunge og lette sett (ikke på samme økt..).

Anbefaler deg disse øvelsene: (spenn alltid magen!)

Enarms løsvekt -du lener deg over benken, med høyre kneet lent på benken, venstre fot i gulvet. Du tar vekten i venstre hånd og trekker opp og bakover -slapp av i skulderen. Vekten skal være rett under albuen. Det kjennes litt som om du starter en båtmotor, men bevegelsen skal selvsagt være kontrollert. Bytt side.

Hvis du er sterk nok: "Omvendte" chins:

Ta tak i stangen med skulderbredt tak, håndflatene mot deg. Heng fritt uten kontakt med gulvet. Slapp av i skuldrene. Albuene skal være i rett linje til håndleddene. Begynn med å dra skuldrene ned -og løft deg opp til du kommer til punktet der albuene ikke er i rett linje til håndleddene. Senk deg langsomt ned til startposisjonen.

Chins:

Ta tak i stangen med håndbaken vendt mot deg, ca 10 cm utover skulderbredden. Heng fritt uten kontakt med gulvet.Slapp av i skuldrene (de heiser seg opp mot ørene). Albuene skal være i rett linje med hendene, slik som i sted. Dra deg opp til du ikke lengre kan holde albuene under hendene.

For begge typer chins kan du godt ha en partner som passer på. Kan du ikke henge bena fritt, må du bøye dem.

Latsdrag:

Det var kanskje denne du mente? Du sitter på en benk og griper stangen over deg, ca 10 cm utenfor skulderbredde, og knærne plassert under benputene.Ryggen skal ha naturlig svai og magen selvfølgelig spent. Underarmene skal være i samme retning som vaieren under hele øvelsen (loddrett, litt skrå). Begynn nedtrekket med å senke skuldrene, dra ned stangen til øvre del av brystet, eller til underarmene ikke kan holdes loddrett. Slipp langsomt opp tilbake til start. Ikke bøy deg bakover! Og ikke dra for langt ned. Hvis albuene vendes bakover går øvelsen over på triceps, så ryggen hviles.

Ellers så har du jo en ro-styrke-maskin der sikkert, du sitter på en benk og drar to håndtak bakover samtidig. Eller en sittende ryggmaskin hvor du lener deg bakover (omvendt av en magemaskin).

Dette var noe ihvertfall. Du får ikke markerte muskler på ryggen uten en lav fettprosent forøvrig. Anbefaler deg å trene på chins, det er kjempedeilig når man får det til, men det tar litt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke større muskler av romaskinen. Med pullover mener du en dra-maskin hvor du sitter på en benk og lener deg bakover, eller en nedtrekk med stang, foran eller bak nakken?

Uansett, disse tar jo først og fremst på øverste del av ryggen. Du bør legge til øvelser for hele delen av ryggen, og variere de øvelsene du tar med tunge og lette sett (ikke på samme økt..).

Anbefaler deg disse øvelsene: (spenn alltid magen!)

Enarms løsvekt -du lener deg over benken, med høyre kneet lent på benken, venstre fot i gulvet. Du tar vekten i venstre hånd og trekker opp og bakover -slapp av i skulderen. Vekten skal være rett under albuen. Det kjennes litt som om du starter en båtmotor, men bevegelsen skal selvsagt være kontrollert. Bytt side.

Hvis du er sterk nok: "Omvendte" chins:

Ta tak i stangen med skulderbredt tak, håndflatene mot deg. Heng fritt uten kontakt med gulvet. Slapp av i skuldrene. Albuene skal være i rett linje til håndleddene. Begynn med å dra skuldrene ned -og løft deg opp til du kommer til punktet der albuene ikke er i rett linje til håndleddene. Senk deg langsomt ned til startposisjonen.

Chins:

Ta tak i stangen med håndbaken vendt mot deg, ca 10 cm utover skulderbredden. Heng fritt uten kontakt med gulvet.Slapp av i skuldrene (de heiser seg opp mot ørene). Albuene skal være i rett linje med hendene, slik som i sted. Dra deg opp til du ikke lengre kan holde albuene under hendene.

For begge typer chins kan du godt ha en partner som passer på. Kan du ikke henge bena fritt, må du bøye dem.

Latsdrag:

Det var kanskje denne du mente? Du sitter på en benk og griper stangen over deg, ca 10 cm utenfor skulderbredde, og knærne plassert under benputene.Ryggen skal ha naturlig svai og magen selvfølgelig spent. Underarmene skal være i samme retning som vaieren under hele øvelsen (loddrett, litt skrå). Begynn nedtrekket med å senke skuldrene, dra ned stangen til øvre del av brystet, eller til underarmene ikke kan holdes loddrett. Slipp langsomt opp tilbake til start. Ikke bøy deg bakover! Og ikke dra for langt ned. Hvis albuene vendes bakover går øvelsen over på triceps, så ryggen hviles.

Ellers så har du jo en ro-styrke-maskin der sikkert, du sitter på en benk og drar to håndtak bakover samtidig. Eller en sittende ryggmaskin hvor du lener deg bakover (omvendt av en magemaskin).

Dette var noe ihvertfall. Du får ikke markerte muskler på ryggen uten en lav fettprosent forøvrig. Anbefaler deg å trene på chins, det er kjempedeilig når man får det til, men det tar litt tid!

Jeg syntes at noen av øvelsene var litt vanskelig å forstå etter beskrivelsen...Har du noen linker til sider med bilder o.l av disse øvelsene? Takker for svar ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at noen av øvelsene var litt vanskelig å forstå etter beskrivelsen...Har du noen linker til sider med bilder o.l av disse øvelsene? Takker for svar ihvertfall!

Hvis du trener på et treningsstudio er det bare å si navnet på øvelsen til en instruktør, så setter han/hun deg i gang. Eller kjøp noen treningsblader for å komme videre.

Her er noen treningsprogrammer for rygg (back) du kan se på:

http://www.shape.com/index/workout.jsp?requestedPage=5

Husk på at når du trener en rygg, er det veldig viktig å ha et program for magetreningen også. Og omvendt; trener du mage, må du trene rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du trener på et treningsstudio er det bare å si navnet på øvelsen til en instruktør, så setter han/hun deg i gang. Eller kjøp noen treningsblader for å komme videre.

Her er noen treningsprogrammer for rygg (back) du kan se på:

http://www.shape.com/index/workout.jsp?requestedPage=5

Husk på at når du trener en rygg, er det veldig viktig å ha et program for magetreningen også. Og omvendt; trener du mage, må du trene rygg.

Nå begynner jeg å føle meg litt ekkel oven for seline...=9

Jeg tok mange av de øvelsene du beskriver og om ryggen er helt området. Joda de tar oppe på ryggen er riktig. Nå skal det jo si at rygge er ikke mitt sterke pungt når det kommer til trening.

De øvelsene som passe best for meg er ro maskin der jeg skyter frem brystet på slutten. og når jeg låser fast beinene i vannrett stilling og ruller fra loddrett til vannrett stilling. denne kan gjøres tyngre ved å holde i ei vekt skive.

skal du ha fine trening bøker så gå på denn linken

http://www.athletic-city.no/shop/

effekt bodybuilding kan jeg annbefale fom en fin bok med greie forklaringer på hvordan å utføre øvelsene. Funker også toppers for oss som ikke skal bli buildere...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste øvelsen for å bygge opp ryggen er chins. Det er der du henger og løfter din egen vekt. Denne øvelsen er tung og de første gangene klare man kanskje bare 3 eller 4 reps. Men fortsett etter litt tid vil du klare flere. Kjør denne øvelsen sammen med roing,nedtrekk og pullover. Husk å variere øvelser fra gang til gang. Man trenger ikke å trene de samme hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...