Gå til innhold

Amme stort barn offentlig

Anbefalte innlegg

Jeg ammer min datter på 14 mnd, og har tenkt å fortsette med det en god stund til. Som regel får hun melk i senga mi om morgenen, og i stua om kvelden. Men det hender hun får en slurk midt på dagen og.

Jeg ammet henne på kafé på søndag, og syntes det var helt greit. Fikk ingen negative blikk eller kommentarer. MEN da jeg gav henne melk hjemme hos noen venner seinere på dagne (kveldsmåltidet), fikk jeg en liten kommentar om at det var litt rart at jeg ammet enda.

Jeg bryr meg egentlig ikke om hva folk synes om selve ammingen. Men bør jeg "skjerme" omverdenen for ammingen og bare amme privat?

Det er ikke noe stort problem - jeg bare lurer litt på hva folk synes!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69566-amme-stort-barn-offentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kanskje slik

Det er vel veldig vanlig å fortsatt amme litt når barnet er 14 mnd, men tror nok de fleste holder det til morgen- og kveldsamming.

Barn som går, og snakker, og som selv går bort og drar opp sin mors genser og tar puppen, vil nok provosere mange.

Jeg tror ikke så veldig mange ville ikke blitt sjokkert (nå snakker jeg om et barn litt større enn ditt, men du spurte om hvor grensen gikk), men følt at moren satte lite grenser, og lite skille mellom sin kropp og barnet, etter såpass lang tid. Samfunnet forventer vel at mor er "tilbake til normalen" etter et år, og at ikke avkleddhet og kroppsfunksjoner er så offentlig lenger som det er i spedbarnsperioden. Det samme gjelder til en viss grad bleieskift, alle synes det er helt greit at far sjekker om det er bæsj i bleien på det lille barnet, men på treåringen forventer man at de går en tur på badet for å skifte osv.

Jeg har her skrevet mer om hva jeg tror endel andre mener, jeg selv har lite i mot amming osv i offentlighet selv om barna ikke er spedbarn.

Gjest hvorfor ammer du enda

Det er vel veldig vanlig å fortsatt amme litt når barnet er 14 mnd, men tror nok de fleste holder det til morgen- og kveldsamming.

Barn som går, og snakker, og som selv går bort og drar opp sin mors genser og tar puppen, vil nok provosere mange.

Jeg tror ikke så veldig mange ville ikke blitt sjokkert (nå snakker jeg om et barn litt større enn ditt, men du spurte om hvor grensen gikk), men følt at moren satte lite grenser, og lite skille mellom sin kropp og barnet, etter såpass lang tid. Samfunnet forventer vel at mor er "tilbake til normalen" etter et år, og at ikke avkleddhet og kroppsfunksjoner er så offentlig lenger som det er i spedbarnsperioden. Det samme gjelder til en viss grad bleieskift, alle synes det er helt greit at far sjekker om det er bæsj i bleien på det lille barnet, men på treåringen forventer man at de går en tur på badet for å skifte osv.

Jeg har her skrevet mer om hva jeg tror endel andre mener, jeg selv har lite i mot amming osv i offentlighet selv om barna ikke er spedbarn.

,...

Hei. Jeg syns det er kjempeflott at du fortsatt ammer og kan ikke skjønne at noen ser noe galt i det. Barnet ditt er heldig som fortsatt får melk hos deg. Selv ammet jeg mitt første barn til det var 15 måneder. Da bestemte han seg for at nå var det nok. Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok ammet lenger. Nå har jeg fått mitt andre barn og ammer henne også. Det har jeg tenkt å gjøre så lenge hun vil og så lenge som jeg ser at det fungerer. Nei ikke bry deg om hva andre mener. Gjør det som er rett for deg og ditt barn.

Lykke til videre!!!

Annonse

Jeg ammet Vegard til han var 19 mnd, men på sluten var det bare morgen og/eller kveldskos.

Han var (og er) såpass stor for alderen, at jeg tenkte endel på hva folk ville mene, om jeg skulle ha ammet offentlig. Men synes ikke folk skal la andre dirigere _hvor_ man skal amme sin 14-mnd`ing.

Klem....

Ammet sønnen min til han var 17 mnd, også offentlig. Fikk aldri negative kommentarer eller blikk. Men veldig mye støtte! Kanskje man er litt mer vant til dette på bondelandet?

Nå er vel anbefalingen fra WHO å amme i minst to år, så det er jo et godt argument å bruke om noen kommenterer!

Så amm i vei du, også ute om det er nødvendig.

Klem fra meg som snart tar til på en ny ammeperiode og håper den varer riktig lenge!

,...

Jeg ammer fremdeles av flere grunner. Først og fremst fordi jenta mi liker det - hun virkelig storkoooser seg! Og jeg koser meg og - synes det er flott å kunne ha den stunden morgen og kveld der vi er oss to, tett og nært.

For det andre er morsmelk sunt, og jeg vil gjerne fortsette å gi henne min melk i en stund fremover - kanskje henimot jul.

For det tredje; jeg bruker ca en halvtime på ammingen om morgenen. Det betyr at jeg kan komme på jobb klokka 8.30 i stedet for klokka 8 ( har ammepermisjon). Når en skal ut av huset, levere to barn på to ulike steder og videre på jobb, er den halvtimen god å ha! Og snuppa våkner til omtrent samme tid uansett (6.30).

Jeg storkoser meg med ammingen. Jeg ammet eldstemann til han var 14 mnd, og savnet det lenge etterpå...

Hverdagen er så hektisk med jobb og barnehage (de går 50%), at den kosestunden jeg og veslejenta har, vil jeg ta vare på og drøye litt lenger!

Gjest så fint!takk for info!

Jeg ammer fremdeles av flere grunner. Først og fremst fordi jenta mi liker det - hun virkelig storkoooser seg! Og jeg koser meg og - synes det er flott å kunne ha den stunden morgen og kveld der vi er oss to, tett og nært.

For det andre er morsmelk sunt, og jeg vil gjerne fortsette å gi henne min melk i en stund fremover - kanskje henimot jul.

For det tredje; jeg bruker ca en halvtime på ammingen om morgenen. Det betyr at jeg kan komme på jobb klokka 8.30 i stedet for klokka 8 ( har ammepermisjon). Når en skal ut av huset, levere to barn på to ulike steder og videre på jobb, er den halvtimen god å ha! Og snuppa våkner til omtrent samme tid uansett (6.30).

Jeg storkoser meg med ammingen. Jeg ammet eldstemann til han var 14 mnd, og savnet det lenge etterpå...

Hverdagen er så hektisk med jobb og barnehage (de går 50%), at den kosestunden jeg og veslejenta har, vil jeg ta vare på og drøye litt lenger!

takk,det er et tema jeg ikke viste noe særlig om!

Gjest så fint!takk for info!

takk,det er et tema jeg ikke viste noe særlig om!

Gjest ikke_offentlig

Synes det er fint at andre faktisk tør å amme offentlig når barnet er så stort. Selv er jeg av den forsiktige typen, så når jeg først har hørt negative reaksjoner på sånt så gjør jeg ikke selv det. Ammet offentlig når babyen var noen uker og krevde mat ofte. Nå som babyen er et halvt år får det pupp kun hjemme (evt på offentlig toalett/stellerom el). Har forresten satt meg en grense for når jeg skal slutte å amme: når barnet selv BER om pupp :)

Ammer

Annonse

Synes det er fint at andre faktisk tør å amme offentlig når barnet er så stort. Selv er jeg av den forsiktige typen, så når jeg først har hørt negative reaksjoner på sånt så gjør jeg ikke selv det. Ammet offentlig når babyen var noen uker og krevde mat ofte. Nå som babyen er et halvt år får det pupp kun hjemme (evt på offentlig toalett/stellerom el). Har forresten satt meg en grense for når jeg skal slutte å amme: når barnet selv BER om pupp :)

Ammer

Må bare spørre: å be om pupp, mener du da med ord eller kroppsspråk? Snuppa mi kan ikke si mange ord, men jeg skjønner godt når hun har lyst på en slurk!

Ammer

Om to måneder, med litt uflaks ? :-)

Jeg ammet/ammer også mest på do, men stort sett fordi vesla blir så distrahert av omgivelsene, at hun ikke får puppet seg ferdig. Slik har hun vært fra hun var 3 mnd gammel, nå er hun 21 mnd. Helt ok å amme på do også :-)

Det var da også et spm.

Det er sunt!

ammer guttungen fortsatt og han er 2 1/2 snart,

Nå får han pupp hjemme ikke ute lengere ,

men det har mere med at jeg føler meg litt eh..på utstilling.

en toåring konsentrere seg ikke på samme måte som en baby og så vil han ha begge på en gang, han stor koser seg.

Grunnen er at han har to asmatiske bestemødre og jeg vil ikke slutte før han er godt innkjørt i barnehage pga antistoffene jeg tillfører ham,

en annen grund er at vi har flyttet fra pappan hans og han trenger den ekstra nærheten.

Å avenne ham sammtidig som alt er så turbulent med flytting etc. synes jeg er unødvendig hardhent, men jeg er ganske lei nå.

ammer guttungen fortsatt og han er 2 1/2 snart,

Nå får han pupp hjemme ikke ute lengere ,

men det har mere med at jeg føler meg litt eh..på utstilling.

en toåring konsentrere seg ikke på samme måte som en baby og så vil han ha begge på en gang, han stor koser seg.

Grunnen er at han har to asmatiske bestemødre og jeg vil ikke slutte før han er godt innkjørt i barnehage pga antistoffene jeg tillfører ham,

en annen grund er at vi har flyttet fra pappan hans og han trenger den ekstra nærheten.

Å avenne ham sammtidig som alt er så turbulent med flytting etc. synes jeg er unødvendig hardhent, men jeg er ganske lei nå.

hæhæ. Jeg kjenner meg igjen.

Her er det også frem med begge puppene, "kose" med den ene, og NÅDE meg om jeg pakker inn eller forsøker å skjule den ene. Har fantasert om å skaffe meg et lite telt. Hihi.

Jeg tror jeg holder meg på do til jeg slutter :-)

Vesla har muligens melkeallergi, sånnsett er det jo kjekt å amme lenge, men det var jeg ganske bestemt på lenge før vi begynte å mistenke melk. Masse allergi og astma i familien også.

Jeg ammer gutten min på 2 år og 1 mnd, også offentlig. Som regel er han for opptatt når vi er borte til å ville ha, men når han er sliten eller lei, spør han om "popp", og da får han stort sett.

Jeg har vel aldri fått noen negative kommentarer, men det er sikkert noen som synes det er rart når han klatrer opp på fanget og spør etter puppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...