Gå til innhold

Sunn men rund?

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Kan du hjelpe meg å finne ut hva jeg gjør feil i mitt kosthold. Jeg vil veldig gjerne gå ned tre kilo for å nå min idealvekt men ingenting ser ut til å fungere. I tillegg lurer jeg på hvor mye kostholdet mitt har å si på plager jeg sliter med. Mitt liv ser slik ut de siste 1,5 år: Jeg står opp, tar 15 min. yogaøvelser og en halv liter vann. Frokost: 2 Korni knekkebrød med ost eller tomat. Noen ganger to bløtkokte egg i tillegg. Lunsj: Tre knekkebrød med ost eller magert pålegg. Middag: Grønnsaker (70% av tallerkenen). Disse er enten kokte, stekte/woked i olivenloje, eller spises rå. Til dette spiser jeg f.eks kyllingbit, rent storfekjørr event. snitzel. Noen ganger spiser jeg kun grønnsaker. Til kveldsmat spiser jeg to knekkebrød. Jeg spiser ikke brød, melk, pasta, ris, poteter pga karbohydrater. Jeg har diabetes og svak migrenetendens og dette har hjulpet å kutte bort. Jeg liker desverre ikke fisk og har aldri vært glad i fete ting som sauser, iskrem, kaker etc så dette er ikke noe problem. Jeg har kuttet ut salt. Jeg drikker et stort glass vann før og etter alle måltider og drikker 2-3 liter ellers om dagen. Jeg tar Bio CLA piller og c-vitamin. Jeg trener/holder meg i form med trening 3-5 dager i uken med variasjon på å gå raskt i 40 minutter, styrketrening i 40 minutter eller f.eks tennis 1 time når det er sommer. Jeg tar alltid trapper hvor jeg er. Min jobb er mest stillesittende. En dag i uken gir jeg meg lov til å skeie ut. Dette kan være popcorn til en film, chips på fest eller å spise et pizzastykke.

Får jeg for lite vitaminer? Jeg mistet mye hår i fjor høst men det er bra nå, men nå har mine negler som alltid har vært flotte og harde, blitt flisete og skaller av. Huden min har også blitt mer fet, selv om jeg aldri har vært plaget med dette før. Jeg røyker desverre og har ambisjoner om å slutte, men pga at man gjerne går opp enda noen kilo under røykeslutt, så har ambisjonen min sviktet.

Jeg er 31 år, 170 cm høy og veier 59 kilo. Jeg vet du nå vil si at jeg er tynn nok, men jeg har grov beinbygning og små bryster og 59 kilo på meg ser “rundt” ut. Alt havner rundt magen. Jeg blir både usosial og deprimert av dette og livet mitt har blitt et sirkus der jeg hele tiden går og tenker på mat og trening. Det sier seg selv at det er slitsomt.

LIlle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt at du beveger deg i retning av å utvikle en spiseforstyrrelse -så det er nok ingen råd om kostholdet du trenger, i og for seg.

Du spiser for lite i forhold til treningsmengden din, og du har kanskje et skjevt forhold av proteiner og karbohydrater. Du trenger mer protein og fett i kosten din.

I tillegg til CLA og C-vitamin bør du ta en multivitamin. Du kan godt ta en til frokost og en til middag. Ang. CLA -du vet at kroppen trenger pause fra CLA'en? Den krever mye av antioksidantene dine, så kroppen trenger pause på rundt 1 måned innimellom så disse lagrene kan fylles opp. F.eks tar du CLA i 3 måneder, så har du en måned uten CLA.

Du kan f.eks begynne å ta Omega 3 ved siden av CLA'en, og så fortsette med den når du har pause fra CLA.

Ellers synes jeg altså at du bruker for mye tid på å tenke på mat og trening (det synes du jo selv også), og at du bør vurdere om du trenger litt hjelp til å komme ut av denne sirkelen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at du beveger deg i retning av å utvikle en spiseforstyrrelse -så det er nok ingen råd om kostholdet du trenger, i og for seg.

Du spiser for lite i forhold til treningsmengden din, og du har kanskje et skjevt forhold av proteiner og karbohydrater. Du trenger mer protein og fett i kosten din.

I tillegg til CLA og C-vitamin bør du ta en multivitamin. Du kan godt ta en til frokost og en til middag. Ang. CLA -du vet at kroppen trenger pause fra CLA'en? Den krever mye av antioksidantene dine, så kroppen trenger pause på rundt 1 måned innimellom så disse lagrene kan fylles opp. F.eks tar du CLA i 3 måneder, så har du en måned uten CLA.

Du kan f.eks begynne å ta Omega 3 ved siden av CLA'en, og så fortsette med den når du har pause fra CLA.

Ellers synes jeg altså at du bruker for mye tid på å tenke på mat og trening (det synes du jo selv også), og at du bør vurdere om du trenger litt hjelp til å komme ut av denne sirkelen.

Følg de rådene du har fått av legen når det gjelder diabetes. Ikke tenk på slanking, bare prøv å holde diabetes og migrene i sjakk. Selv syntes jeg at kolhydrater utenom sukker var det som hjalp mest på migrene. Magen vil ikke endres om du klarer å gå ned 3 kg, du tar sikkert bare av i lårene eller i ansiktet! 3 kg fra eller til synes ikke av andre enn evt deg selv. Min søter var mager da hun hadde rundt din vekt, b hun ble mye finere da hu la på seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

benbygningen villø jo være der like fult selv om du slanker deg, det som vil skje er at beina bare stikker ut her og der. Og det er jo heller ikke spesielt pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Takk for innspill.

Jeg kan forstå at problemet mitt ikke er stort for andre enn meg. Mulig jeg har et snev av spiseforstyrrelse, men jeg er klar over det og jobber med å finne alternativer til å ikke havne der. Problemet mitt er kanskje at ingen tar meg alvorlig. Det med CLA visste jeg faktisk ikke. Jeg har nå tatt opphold med disse etter din anbefaling. Kjenner du til andre bivirkninger av CLA tar jeg gjerne mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill.

Jeg kan forstå at problemet mitt ikke er stort for andre enn meg. Mulig jeg har et snev av spiseforstyrrelse, men jeg er klar over det og jobber med å finne alternativer til å ikke havne der. Problemet mitt er kanskje at ingen tar meg alvorlig. Det med CLA visste jeg faktisk ikke. Jeg har nå tatt opphold med disse etter din anbefaling. Kjenner du til andre bivirkninger av CLA tar jeg gjerne mot dette.

Nei, CLA er positivt for veldig mange prosesser i kroppen, og såvidt meg bekjent finnes det ingen andre bivirkninger enn den jeg nevnte (antioksidanter). Det er altså lett å korrigere med CLA-opphold.

Jeg tror ikke du skal engste deg for å ikke blitt tatt alvorlig. Hvis du søker hjelp for dette vil du oppdage at dette er en ganske vanlig tankegang, men altså noe du kan få hjelp til å komme deg ut av. De vil heller se på deg som moden som søker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...