Gå til innhold

Puls - beste treningseffekt


Christina

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg pulsklokke for ikke altfor lenge siden, men jeg har ikke fått satt meg så godt inn i den enda.. Det jeg lurer på er følgende:

For å åpne best treningseffekt, hvilke puls skal jeg ha ved:

1. Langkjøring (1,5 time spinning med jevn, lav intensitet)

2. Sykkel 2-3

3. Kan pulsen brukes under styrketrenig - og isåfall hvilken puls?

Min teoretiske makspuls er 200, prøvde en gang for en stund siden å nå min egentlig makspuls, men da hadde jeg ikke spist, kom rett fra jobb og var fryktelig stresset.. altså ikke en "optimal" dag for å teste makspuls.. da kom jeg bare opp i 189, men jeg skal nok klare noen slag til.

Hvis min teoretiske makspuls er 200, vil da min teoretiske makspuls på sykkel være ca. 195 eller noe sånt??

Hvilken fordeling av styrke og kondis-trening er "best" hvis du vil oppnå mest mulig energi og overskudd???? Individuelt, eller er det en ca. fordeling?

Jeg har trent regelmessig siden november, etterhvert har det gått opp i 4-5 ganger med ganske tung sykkeltrening. Jeg har ikke merket noe vekttap i det hele tatt - hva kan det være?? Jeg innbiller meg at idealvekta mi er 4-5 kilo under vekta mi nå, men det kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på.. er 166, veier ca. 65. Kan det være at jeg rett og slett spiser for lite??

Hvis jeg skulle bli kvitt de "ekstra" kiloene, hvordan skulle jeg da gjøre det? Spiser jeg mindre, eller bør jeg spise mer av eks. brød, korn, kjøtt e.l.?!?!?

Spiser ikke så veldig mye godteri og "usunne" ting, ca... tja... 2 ganger i uka..

Har du noen tips, råd eller forklaringer til meg?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På diverse treningsstudioer henger denne oversikten på veggen. Ta med deg en notatblokk og besøk SATS.

Noen øker også pulsen på aerobic-øvelser fra gang til gang helt til de en gang kjenner at melkesyra begynner å komme. Når dette skjer trapper de litt ned igjen.

På denne måten kan du finne den høyeste pulsen du kan ha på aerobic-øvelser uten at det blir anerob trening i steden.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På diverse treningsstudioer henger denne oversikten på veggen. Ta med deg en notatblokk og besøk SATS.

Noen øker også pulsen på aerobic-øvelser fra gang til gang helt til de en gang kjenner at melkesyra begynner å komme. Når dette skjer trapper de litt ned igjen.

På denne måten kan du finne den høyeste pulsen du kan ha på aerobic-øvelser uten at det blir anerob trening i steden.

Lykke til

Jeg er instruktør på SATS, så jeg er klar over at intensitetsskalaen osv. henger der - men jeg tenkte jeg skulle få litt mer spesifikke råd fra lege/instruktør etc.

Dessuten.. Det er litt imot "min religion" at jeg får den beste treningseffekten ved å trene lett..., så jeg vil gjerne få bekreftet det av andre også..

Men takk for tipset, allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er instruktør på SATS, så jeg er klar over at intensitetsskalaen osv. henger der - men jeg tenkte jeg skulle få litt mer spesifikke råd fra lege/instruktør etc.

Dessuten.. Det er litt imot "min religion" at jeg får den beste treningseffekten ved å trene lett..., så jeg vil gjerne få bekreftet det av andre også..

Men takk for tipset, allikevel..

Ok. Da har vi i alle fall samme religion!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære Christina.

Du ber egentlig om en hel forelesning, men du skal få en kortversjon.

Max. puls kan variere mye selv hos godt trente personer. Dvs. 210 kan være like normalt som 180, selv hos helt unge mennesker. Den beste måten for deg er å ta en test på tredemølle. Kjør deg gradvis opp til "du ber om nåde" og da er du der.

Du spør ellers om råd for trening optimalt for å bli sterkere, få bedre kondisjon og samtidig føle deg sprek og opplagt.

Blanding av såkalt langkjøring med ca. 60-65 % av max.puls, enkelte dager, mer intenst kjør 80-85 % av max. og 2 dgr. i uken med styrketrening, er OK. Ikke bland for mye pr. dag, og lag enkelte hvile/ro dager for restitusjon. Pulsklokke ved styrketreningen gir ingen spes. tilleggsinformasjon.

Vennlig hilsen T.-Ø. Endsjø.lege, spes.idrettsmedisin NIMF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Langkjøring kan passe med 120-130 i puls. Puls under styrketrening tror jeg ikke er særlig vits i å måle- du vil gå fra hvilepuls til maks.puls ved hvert sett og etterfølgende hvileperiode- altså store svingninger. Men du kan bruke langkjøringspulsen også som indikator på restitusjonen på styrketreningen.

Den enkeltes maks.puls er noe variabel, og det er mulig at din ikke kommer op i 200. Du har kanskje naturlig lav hvilepuls?

For forbrenningens del vil jeg foreslå at du vektlegger mest kondisjonstrening framfor styrketrening. Begge brenenr kalorier, men styrketreningen tar hardt på styrkefunksjonen i musklene.

Dersom du ikke får noen vektreduksjon av treningen din, så må du justere og passe på kostholdet ditt. Hvis du ikke gjør det, vil treningen bare gjøre at du spiser mer og dermed vedlikeholder vekten din.

epost: [email protected]

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Trener på SATS og har kjøpt med pulsmåler. Min makspuls skal teoretisk være 220 -56 dvs. 164.

Har prøvd noen ganger å få pulsen maksimalt opp. For et par dager siden klarte jeg å få den opp i 168. Bør jeg være forsiktig med slikt. Jeg lurer på om jeg kan trene opp maksimalpulsen, og evt. om jeg f.eks ikke gjør mer enn 1 gang pr. uke. Jeg trener ellers flere ganger i uka. En dag svømming og turer i helgene og ellers ca 2 ganger i uka på SATS. Hvilepulsen min ligger nå på ca 50-50.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener på SATS og har kjøpt med pulsmåler. Min makspuls skal teoretisk være 220 -56 dvs. 164.

Har prøvd noen ganger å få pulsen maksimalt opp. For et par dager siden klarte jeg å få den opp i 168. Bør jeg være forsiktig med slikt. Jeg lurer på om jeg kan trene opp maksimalpulsen, og evt. om jeg f.eks ikke gjør mer enn 1 gang pr. uke. Jeg trener ellers flere ganger i uka. En dag svømming og turer i helgene og ellers ca 2 ganger i uka på SATS. Hvilepulsen min ligger nå på ca 50-50.

Takk for svar.

Hei! Jeg ser at ingen andre har svart deg på spørsmålet ditt, så da skal jeg prøve.. Makspulsen kan såvidt jeg vet ikke trenes opp.. - hvilepulsen kan trenes ned, men makspulsen tror jeg er mer enn mindre konstant (dvs. den minker med årene, men bortsett fra det). Makspulsen er forskjellig fra person til person, og det avhenger også av dagsformen om du klarer å nå den.. 220 - alder er veldig teoretisk, og skal visstnok bare stemme på noen få prosent av befolkningen.

Hvorfor du vil prøve å nå makspulsen i treninga di, skjønner jeg absolutt ikke.. - den beste treningseffekten får du ved relativt lav puls, (40-60 % av maks) som du sikkert ser at de to legene/instruktørene har skrivd. Når pulsen når maks - føler du deg utrolig uvel, kvalm - og det er NULL treningseffekt av det. Tvert imot. - Trening bryter som du kanskje vet, ned musklene, og det er hvilen som bygger opp - og hvis du "hele tiden" - går etter makspulsen din, så kommer du til å ende opp med dårligere form enn du begynte med - og det er jo lite vits i.. dessuten.. som sagt, er det utrolig ubehagelig å nå den, så hvordan du skal klare å holde motivasjonen oppe til å fortsette å trene, kan ikke jeg skjønne.. for meg, må trening være gøy, og jeg skal jo helst ha litt fremgang også.. - av og til er det litt "spennende" å se hvor høyt jeg kommer i puls, men det er bare for å utfordre meg selv litt, eller for å få ut den lille djevelen jeg har inne i meg av og til... - trener du derimot for å få fremgang, motivasjon og for å ha det gøy, har du ingenting å gjøre i makspulsområdet særlig ofte.. - husk at du trenger LANG tid på å bli kvitt all melkesyra og for at musklene skal klare å "komme seg" igjen etter en treningsøkt som er så krevende......

Jeg er instruktør på SATS, og for en stund siden hadde vi en time hvor alle hadde pulsklokker, og hvor vi skulle prøve å nå makspulsen vår.. Som de sa da.. de aller fleste mosjonister leker med makspulsen nesten hver gang, mens eliteutøverne (som har greie på det) bare er oppe i maks en sjelden gang i konkurranser osv. Ellers trener de på et lavt nivå.. Min oppfatning (som jeg prøver å få bort..) er at det kan da ikke være noe trening i syklingen (e.l.) hvis ikke jeg kjenner det litt i beina etterpå, og jo mer jeg tar i, jo mer er jeg fornøyd etterpå.. - det synes jeg høres sånn ganske logisk ut... den oppfatningen gjør jeg så godt jeg kan med å fjerne, for melkesyre er bare rett og slett teit å få, på vanlige treningstimer.. da er allerede nedbrytningen av muskler osv. godt i gang, og det er jo ikke noe særlig behagelig heller, er det vel???? Forøvrig vil jeg råde deg til å stille spørsmålet en gang til, som "deg selv" - dvs. ikke under andres innlegg.. da er sjansen større for å få svar fra instruktør, lege....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener på SATS og har kjøpt med pulsmåler. Min makspuls skal teoretisk være 220 -56 dvs. 164.

Har prøvd noen ganger å få pulsen maksimalt opp. For et par dager siden klarte jeg å få den opp i 168. Bør jeg være forsiktig med slikt. Jeg lurer på om jeg kan trene opp maksimalpulsen, og evt. om jeg f.eks ikke gjør mer enn 1 gang pr. uke. Jeg trener ellers flere ganger i uka. En dag svømming og turer i helgene og ellers ca 2 ganger i uka på SATS. Hvilepulsen min ligger nå på ca 50-50.

Takk for svar.

Hei! Jeg ser at ingen andre har svart deg på spørsmålet ditt, så da skal jeg prøve.. Makspulsen kan såvidt jeg vet ikke trenes opp.. - hvilepulsen kan trenes ned, men makspulsen tror jeg er mer enn mindre konstant (dvs. den minker med årene, men bortsett fra det). Makspulsen er forskjellig fra person til person, og det avhenger også av dagsformen om du klarer å nå den.. 220 - alder er veldig teoretisk, og skal visstnok bare stemme på noen få prosent av befolkningen.

Hvorfor du vil prøve å nå makspulsen i treninga di, skjønner jeg absolutt ikke.. - den beste treningseffekten får du ved relativt lav puls, (40-60 % av maks) som du sikkert ser at de to legene/instruktørene har skrivd. Når pulsen når maks - føler du deg utrolig uvel, kvalm - og det er NULL treningseffekt av det. Tvert imot. - Trening bryter som du kanskje vet, ned musklene, og det er hvilen som bygger opp - og hvis du "hele tiden" - går etter makspulsen din, så kommer du til å ende opp med dårligere form enn du begynte med - og det er jo lite vits i.. dessuten.. som sagt, er det utrolig ubehagelig å nå den, så hvordan du skal klare å holde motivasjonen oppe til å fortsette å trene, kan ikke jeg skjønne.. for meg, må trening være gøy, og jeg skal jo helst ha litt fremgang også.. - av og til er det litt "spennende" å se hvor høyt jeg kommer i puls, men det er bare for å utfordre meg selv litt, eller for å få ut den lille djevelen jeg har inne i meg av og til... - trener du derimot for å få fremgang, motivasjon og for å ha det gøy, har du ingenting å gjøre i makspulsområdet særlig ofte.. - husk at du trenger LANG tid på å bli kvitt all melkesyra og for at musklene skal klare å "komme seg" igjen etter en treningsøkt som er så krevende......

Jeg er instruktør på SATS, og for en stund siden hadde vi en time hvor alle hadde pulsklokker, og hvor vi skulle prøve å nå makspulsen vår.. Som de sa da.. de aller fleste mosjonister leker med makspulsen nesten hver gang, mens eliteutøverne (som har greie på det) bare er oppe i maks en sjelden gang i konkurranser osv. Ellers trener de på et lavt nivå.. Min oppfatning (som jeg prøver å få bort..) er at det kan da ikke være noe trening i syklingen (e.l.) hvis ikke jeg kjenner det litt i beina etterpå, og jo mer jeg tar i, jo mer er jeg fornøyd etterpå.. - det synes jeg høres sånn ganske logisk ut... den oppfatningen gjør jeg så godt jeg kan med å fjerne, for melkesyre er bare rett og slett teit å få, på vanlige treningstimer.. da er allerede nedbrytningen av muskler osv. godt i gang, og det er jo ikke noe særlig behagelig heller, er det vel???? Forøvrig vil jeg råde deg til å stille spørsmålet en gang til, som "deg selv" - dvs. ikke under andres innlegg.. da er sjansen større for å få svar fra instruktør, lege....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...