beijoflor Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Hei. Jeg er en jente på 20 år, som har fått diagnosen bipolar 2. Jeg har også i tillegg depresjon, angst og spiseforsytrrelse. Jeg har egentlig ikke sånne veldig høye humørsvingninger, heller dype daler. Noen som har erfaring med lithium behandling? Har dere lagt på dere av den? Er livredd for å legge på meg, for har langt ifra kontroll over maten. Er det "vanlig" å begynne på lithium når man ikke har episoder med å være "høyt oppe" ? Forsiktig hilsen meg. Beijo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Hvorfor får du ikke orfiril som første alternativ, når du har bipolar 2 og ikke 1? Jeg fikk vite at man prøver andre ting før lithium når man ikke har fått 1'ern enda... Så vidt jeg vet er det mer bivirkninger ved bruk av lithium, enn ved bruk av orfiril. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-334331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
beijoflor Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Hvorfor får du ikke orfiril som første alternativ, når du har bipolar 2 og ikke 1? Jeg fikk vite at man prøver andre ting før lithium når man ikke har fått 1'ern enda... Så vidt jeg vet er det mer bivirkninger ved bruk av lithium, enn ved bruk av orfiril. Jeg vet ikke hvorfor. er litt redd for å gå opp o vekt av dette. Har prøvd mange medisiner, og spesielt husker remeronen. Den var helt forferdelig, for matlysten økte slik! Nå går jeg på fluoxetin, zyprexa, lithium og imovane for å få sovne. Er det normalt å ta så mange medisiner? Beijo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-334369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cga Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Jeg vet ikke hvorfor. er litt redd for å gå opp o vekt av dette. Har prøvd mange medisiner, og spesielt husker remeronen. Den var helt forferdelig, for matlysten økte slik! Nå går jeg på fluoxetin, zyprexa, lithium og imovane for å få sovne. Er det normalt å ta så mange medisiner? Beijo Jeg har brukt lithium i ett år og har ingen fysiske bivirkninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-335568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Jeg vet ikke hvorfor. er litt redd for å gå opp o vekt av dette. Har prøvd mange medisiner, og spesielt husker remeronen. Den var helt forferdelig, for matlysten økte slik! Nå går jeg på fluoxetin, zyprexa, lithium og imovane for å få sovne. Er det normalt å ta så mange medisiner? Beijo BEHANDLING: Hovedbehandlingen ved bipolare lidelser er såkalte stemningsstabiliserende medikamenter. Dette er enten Lithium eller ulike typer medikamenter som brukes mot epilepsi. De mest kjente er Orfiril(Valproat) , Tegretol(Carbamazepin) eller Lamictal(Lamotrigin). Dersom tilstanden er typisk bipolar 1 er fortsatt Lithium hovedmedikamentet. Ved andre tilstander i det bipolare spekrum er oftest "epilepsimedisinene" mest effektive. Det er relativ stor enighet blant spesialister at en skal forsøke å unngå bruk av antidepressiva som eneste behandling ettersom denne behandling ikke retter seg mot grunnlidelsen men mot den ene fasen av tilstanden. Ved svært uttalt depresjon med selvmordsfare må en som oftest ta i bruk intensiv antidepressiv behandling på samme måte som en evt. kan måtte ta i bruk nevroleptika ( midler mot psykose)hos personer som blir maniske eller psykotiske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-336255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 BEHANDLING: Hovedbehandlingen ved bipolare lidelser er såkalte stemningsstabiliserende medikamenter. Dette er enten Lithium eller ulike typer medikamenter som brukes mot epilepsi. De mest kjente er Orfiril(Valproat) , Tegretol(Carbamazepin) eller Lamictal(Lamotrigin). Dersom tilstanden er typisk bipolar 1 er fortsatt Lithium hovedmedikamentet. Ved andre tilstander i det bipolare spekrum er oftest "epilepsimedisinene" mest effektive. Det er relativ stor enighet blant spesialister at en skal forsøke å unngå bruk av antidepressiva som eneste behandling ettersom denne behandling ikke retter seg mot grunnlidelsen men mot den ene fasen av tilstanden. Ved svært uttalt depresjon med selvmordsfare må en som oftest ta i bruk intensiv antidepressiv behandling på samme måte som en evt. kan måtte ta i bruk nevroleptika ( midler mot psykose)hos personer som blir maniske eller psykotiske. HVORDAN FORHINDRE OVERGANG FRA DEPRESJON TIL MANI? Behandling av depresjon hos personer som tidligere har hatt en mani er omstridt. Ettersom bruk av antidepressiva kan resultere i maniutvikling bør en være tilbakeholdende med bruk av antidepressiva dersom en har en bipolar lidelse. Enkelte stemningsstabiliserende medikamenter har en antidepressiv effekt derfor anbefales disse medikamentene primært mot selve grunnlidelsen. Imidlertid er depresjonsperiodene ofte svært tunge for pasientene og dersom tilstanden forverres med selvmordstanker eller planer vil en oftest forsøke med antidepressiva. Det er alltid to forholdsregler som bør følges. Dersom en har en diagnostisert bipolar lidelse ( en har hatt mani tidligere) skal antidepressiva gis i kombinasjon med stemningsstabiliserende medikamenter ( Lithium eller anti-epileptika). Dersom bedring inntrer (depresjonen forsvinner) skal antidepressiva avsluttes innen en mnd. Dette er altså ulikt slik en vanligvis behandler depresjoner. Denne forholdsregel skal følges for å forhindre maniutvikling. Ved vanlig depresjonsbehandling (hos personer som aldri har hatt mani-utvikling) er anbefalingen at en skal fortsette med medikamentet i minst 6 mnd ( 6-12) etter at depresjonen er hevet. Forholdsregel nummer to er at antidepressiva skal avsluttes umiddelbart dersom mani-utvikling inntrer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-336266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
beijoflor Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 HVORDAN FORHINDRE OVERGANG FRA DEPRESJON TIL MANI? Behandling av depresjon hos personer som tidligere har hatt en mani er omstridt. Ettersom bruk av antidepressiva kan resultere i maniutvikling bør en være tilbakeholdende med bruk av antidepressiva dersom en har en bipolar lidelse. Enkelte stemningsstabiliserende medikamenter har en antidepressiv effekt derfor anbefales disse medikamentene primært mot selve grunnlidelsen. Imidlertid er depresjonsperiodene ofte svært tunge for pasientene og dersom tilstanden forverres med selvmordstanker eller planer vil en oftest forsøke med antidepressiva. Det er alltid to forholdsregler som bør følges. Dersom en har en diagnostisert bipolar lidelse ( en har hatt mani tidligere) skal antidepressiva gis i kombinasjon med stemningsstabiliserende medikamenter ( Lithium eller anti-epileptika). Dersom bedring inntrer (depresjonen forsvinner) skal antidepressiva avsluttes innen en mnd. Dette er altså ulikt slik en vanligvis behandler depresjoner. Denne forholdsregel skal følges for å forhindre maniutvikling. Ved vanlig depresjonsbehandling (hos personer som aldri har hatt mani-utvikling) er anbefalingen at en skal fortsette med medikamentet i minst 6 mnd ( 6-12) etter at depresjonen er hevet. Forholdsregel nummer to er at antidepressiva skal avsluttes umiddelbart dersom mani-utvikling inntrer. Kjære Aina! Tusen takk for langt og utfoldende svar!! Beijo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-336491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
beijoflor Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 HVORDAN FORHINDRE OVERGANG FRA DEPRESJON TIL MANI? Behandling av depresjon hos personer som tidligere har hatt en mani er omstridt. Ettersom bruk av antidepressiva kan resultere i maniutvikling bør en være tilbakeholdende med bruk av antidepressiva dersom en har en bipolar lidelse. Enkelte stemningsstabiliserende medikamenter har en antidepressiv effekt derfor anbefales disse medikamentene primært mot selve grunnlidelsen. Imidlertid er depresjonsperiodene ofte svært tunge for pasientene og dersom tilstanden forverres med selvmordstanker eller planer vil en oftest forsøke med antidepressiva. Det er alltid to forholdsregler som bør følges. Dersom en har en diagnostisert bipolar lidelse ( en har hatt mani tidligere) skal antidepressiva gis i kombinasjon med stemningsstabiliserende medikamenter ( Lithium eller anti-epileptika). Dersom bedring inntrer (depresjonen forsvinner) skal antidepressiva avsluttes innen en mnd. Dette er altså ulikt slik en vanligvis behandler depresjoner. Denne forholdsregel skal følges for å forhindre maniutvikling. Ved vanlig depresjonsbehandling (hos personer som aldri har hatt mani-utvikling) er anbefalingen at en skal fortsette med medikamentet i minst 6 mnd ( 6-12) etter at depresjonen er hevet. Forholdsregel nummer to er at antidepressiva skal avsluttes umiddelbart dersom mani-utvikling inntrer. Kjære Aina! Tusen takk for langt og utfoldende svar!! Beijo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-336490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theos Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Hei! Mange gode spørsmål du stillte der. Jeg går på lithium uten engang å ha fått en diagnose i overenstemmelse med denne type medikamentell behandling. Dog sliter jeg med tunge "nedturer" og innimellom "oppturer" som virkelig tar av. Jeg har stått på lithium i 2 mnd. Ingen bivirkninger så langt, untatt litt ekstra tørste, men det kan jeg jo leve med. Var livredd for vektøkning. Har ikke opplevd økt apetitt osv. Tvert imot; gikk ned 1 kg i starten av behandlingen. For meg har lithiumen primært dempet tankekaoset inni meg. Det gjør at jeg konsentrerer meg bedre og har lettere for å slappe av. Det er en god opplevelse. Derimot kan jeg ikke si at det har hjulpet mot depresjonene. Ikke i det hele tatt! Håper dette var litt nyttig informasjon for deg. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-336531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fine1365379966 Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Jeg har brukt lithium i ett år og har ingen fysiske bivirkninger. Slutter meg til cga. Jeg hadde også få bivirkninger av Litium. De var absolutt til å leve med. Jeg tørstet mye. Jeg måtte ha vannflaske med meg overalt. Men hva gjør det? Det er selvfølgelig viktig at du ikke drikker brus e.l. Da legger en jo fort på seg. Jeg la visst på meg ca. 2kg i starten, men så la jeg ikke på meg mer. Det er ikke som Remeron at du får en voldsom matlyst! Jeg hadde litt håndskjelving, men det gjorde heller ikke noe. Ingen andre enn jeg la merke til deg! Litium er visst fremdeles førstevalg ved Bipolar lidelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-337653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Litium er sannsynligvis det eneste stemningsstabiliserende (MS) som er like bra ved både oppover og nedoversvingninger. Det kan derfor godt brukes også ved bipoler II. Det er korrekt at _noen_ kan få en vektøkning, men de fleste får det ikke. Siden litium (Li) oppfører seg likedan i kroppen som natrium (Na), fortår en at Li er svært avhengig av veskebalansen. Det må du passe på dersom spisef. symptomene blir fremtredende. Om du har perioder med oppkast eller svært uregelmessig/forstyrret væskeinntak, kan det forstyrre litiumkonsentrasjonen i blodet. I slike tilfeller er det svært viktig at du diskuterer behandlingen med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-339087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
crackle Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Hvorfor får du ikke orfiril som første alternativ, når du har bipolar 2 og ikke 1? Jeg fikk vite at man prøver andre ting før lithium når man ikke har fått 1'ern enda... Så vidt jeg vet er det mer bivirkninger ved bruk av lithium, enn ved bruk av orfiril. For all del, vær litt mistenksom til orfiril om du er redd for å legge på deg!!!! Har prøvd orfiril og la på meg av den, HELT klart!! (Fikk en del andre bivirkninger også, da, men det er nå så.) Poenget er, orfiril er det fort at man legger på seg av!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69916-lithium/#findComment-342203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.