Gå til innhold

Oppfølging under/etter svangerskap NHD

Anbefalte innlegg

Gjest brent barn

Har tidligere født et barn. Det ble et helvete pga tåpelig feilbehandling, manglende behandling og grove overtramp fra legers side. (Fysiske problemer som lett kunne vært behandlet / lindret ble i stedet latterliggjort og ignorert.)

Fikk etter hvert (drøyt år) hjelp med kroppen, men trengte deretter psykologhjelp for å bearbeide traumet påført av helsevesenet. Hadde i utgangspunktet ikke psykiske problemer, men gikk da ned for full telling.

Er i tvil om hvordan jeg ville taklet et nytt svangerskap. Tror jeg ville trenge ganske mye oppfølging, etter som alt ville blitt rippet opp i. Er redd for å knekke psykisk igjen. Usikker på hvor mye stress jeg tåler.

Føler det viktigste ville vært tid og ro, pluss en smule forutsigbarhet fra helsevesenets side. Hvilke muligheter har man på en eller annen psykisk diagnose (forebyggende?) til at mannen kan overta permisjonen, mens kvinnen er sykemeldt rett etter fødselen? Finnes den muligheten i det hele tatt? Finnes muligheter for hjemmehjelp. Er det slik at man må gå til man knekker og trenger dobbelt så mye hjelp?

Hvordan skulle jeg eventuelt gå frem?

Vi ønsker oss flere barn, og dessuten ønsker jeg en litt hyggeligere erfaring av det å bære fram et barn. Hvis det er lov?

Har en utmerket fastlege og tror at andre ting mhp oppfølging under evt. svangerskap vil la seg ordne. Det jeg er mest redd for er at summen av press og minner skal bli for stor etter fødselen.

Håper dette spørsmålet ikke blir for defust?

mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alt dette kan du ta opp med fastlegen din og med helsestasjonen. De vet best hvilke støttetiltak som er tilgjengelige i din kommune.

Trygdekontoret kan svare deg på det med permisjoner.

Trygderegler og andre støtteordninger er ikke mitt spesialområde. Jeg kan derfor ikke gi deg et bedre svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...