Gjest lolli Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Hvor mye kan man trene før man blir overbelastet? Kan man kjenne det før det er for sent, i tilfelle hvordan? Jeg er godt trent, men trener kanskje litt mer og annerledes nå enn før. Høres dette for mye ut: mandag: 15 min intervalltrening på skolen, fotballtrening ettermiddag tirsdag: lett trening på skolen, 45 min joggetur ettermiddag onsdag: fotball med middels intensitet på skolen, samme om ettermiddagen torsdag: sykkeltur 45 min ettermiddag fredag: fotballtrening på skolen, fri ettermiddag lørdag: rolig joggetur, ca 1 time søndag: fotballkamp Er jente på 17 år, forskjellen nå er at jeg trener mer på skolen enn før. Blir veldig glad for svar onsdag: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70605-treningsmengde-overbelastning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Kanskje du burde ha en hel hviledag pr. uke? Dette kan gi bedre resultater av treningen og minske risikoen for overtrening. Om du varierer treningen enda mer enn du allerede gjør vil det også minske sjansene for overtrening. F.eks prøve noe nytt en gang i måneden -klatring, svømming, andre ballspill osv. Også variasjoner i intensiteten hindrer overtrening, men du har jo allerede et variert program sånn sett. Du kunne kanskje bytte ut en av joggeturene med total hvile eller en helt annen type trening. Du merker symptomene på overtrening ganske gradvis (ihvertfall for meg er det sånn), så man kanskje ikke skjønner hva det er når du plutselig kommer på at du har vært utrolig sliten og trøtt en periode. Det kan gå utover søvn, selv om du er trøtt, og konsentrasjonen ellers. Man er også lettere mottakelig for forkjølelser etc. Det beste da er å ta 1-2 uker med fullstendig hvile, og "sove det fra seg". Og lære av erfaringene ved oppsetting av nytt treningsprogram... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70605-treningsmengde-overbelastning/#findComment-340863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
perna Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg gikk videregående idrettwgymnas. Da vi begynte i første klasse var alle seriøse i sin idrett. Da vi ble russ etter tre år hadde halvparten av klassen sluttet å drive aktiv seriøs idrett. Mange av disse sluttet fordi de blei dritt lei av all treningen. Når man er 17-18 år er det viktig at man ikke bruker seg opp. Føler du deg sliten og lei enkelte ganger så ta deg fri. Men om du trener for mye er det bare du som kan svare på. Mulig du gjør det siden du tar det opp her i det hele tatt. Det er mange som er talenter når de er barn og unge, men som man aldri hører noe mere om. Jeg tror mange av disse faller av pga at de har gått lei.Mye pga. at det ikke er morro lenger og at de ikke får tid til å gjøre andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70605-treningsmengde-overbelastning/#findComment-344447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.