Gå til innhold

Tynn?


Torgunn1365380373

Anbefalte innlegg

Torgunn1365380373

Hei!

Jeg er en jente på 26 år,som er 169 høy og veier 52 kilo.Har for noen år siden vært plaget av undervekt, da jeg veide 10 kilo mindre enn jeg gjør nå. Dette var ikke av spisevegring, men av en deperesjon. I det siste har jeg gått ned fra 54 kilo til 52. Det jeg lurer på er hvor mye jeg er i undervekt, om jeg er undervektig, og hva jeg bør veie, i forhold til min høyde.Er det noe jeg kan gjøre for å gå opp mer i kilo? Jeg spiser veldig bra (Det har jeg gjort siden jeg begynte å legge på meg), har fire måltider i løpet av dagen, samt noen mellommåltid. Ønsker virkelig ikke å gå ned i vekt igjen slik jeg var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Torgunn,

Det er selvfølgelig vanskelig for meg å si noe helt bastant om hva som er passe vekt for deg uten å ha sett deg. Det er likevel tabeller og formler jeg kan bruke som vanligvis gir god veiledning til idealvekt. Vekten du har nå synes jeg nok er litt i minste laget. I følge formler for idealvekt, kommer jeg frem til at du burde veie 60 kg. Ut fra BMI, derimot, holder det at du kommer det opp i 55-57 kg for å nå en BMI på 19-20. Normal BMI regnes gjerne å være fra 19 eller 20 og opp til 25. 52 kg er selvfølgelig langt bedre enn 10 kg lavere, men jeg er likevel noe bekymret over at vekten har gått nedover i det siste.

For enkelt å forklare kunsten å gå opp i vekt på: du må ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen din bruker daglig. Dersom du ikke klarer å bare øke mengden av maten du spiser, bør du satse på mer fet mat. Fett gir over dobbelt så mye kalorier pr gram i forhold til karbohydrater og proteiner. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er det verste, men typen av fett. Enumettet og flerumettet fett er gode valg av fett. Disse får du gjennom f.eks. olivenolje, rapsolje, peanøtter og andre nøtter, solsikkeolje, maisolje, og fet fisk. Nøtter er f.eks flott snacks, og du kan gjerne være mer raus med oljen når du lager mat.

Du kan også øke kalori-innholdet i maten din ved å bruke div. ernæringspulver. På apoteket kan du kjøpe bl.a Afi-Nutrin, Semper, og Fortimel (spør evt om andre typer også). Disse kan du f.eks blande inn i melken du drikker og på den måten få i deg mer kalorier.

Håper dette kan være til hjelp for deg! Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...