Gjest sjenert som prøver å jobbe med det selv Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 tror du/ dere at alle mennesker i utgangspunktet er sosiale og utadvente og liker å ha kontakt med mennesker..men at noen..feks de med psykiske lidelser eller som er sjenerte feks egentlig naturlig ikke er stille og rolige mennesker..men at de bare har valgt å bli det fordi de ikke føler seg dyktige nok til å delta i det "sosiale spillet" .... jeg tror jeg heller litt mot den teorien... faren min er utrolig enstøing..men jeg tror det er fordi han rett og slett har problemer med å omgås andre mennesker..ikke fordi han nødvendigvis er så glad i å være alene.. hva tror dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70660-er-sjenerthet-naturlig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Det er ikke noe mer naturlig, i og for seg, å være veldig utadvendt enn å være innadvendt. Det dreier seg om medfødt temperament som sammen med miljøet danner dine personlighetstrekk. Du har kanskje en arvelig komponenent i faren din som peker i retning av mer innadvendthet/sjenerthet, og kanskje har han skapt et oppvekstmiljø som fremmer dette trekket hos deg. Du snakker om psykiske lidelser, at det kanskje fører til at folk blir mer stille. Tja og nei.. Man kan si det sånn at når et personlighetsmønster (personlighetstrekk sett under ett) er altfor rigid, begynner man å nærme seg en personlighetsforstyrrelse. Det vil si at man har et altfor lite spillerom overfor nye situasjoner osv. Gjennom terapi over noen år kan man løsne opp i disse fastlåste mekanismene. Hvis det er naturlig for deg og være rolig og beskjeden er det altså et personlighetstrekk ved deg, og ikke noe unormalt i seg selv. Det er altså ikke mer naturlig å være utadvendt, men det er en egenskap som samfunnet fremelsker mer enn innadventhet. I flere personlighetsteorier ser man personlighetstrekk som ganske stabile over tid, særlig fra man er 30 år. Men selv om du er f.eks sjenert betyr ikke det at du ikke kan endre deg, du kan se på personlighetstrekket sjenerthet som en ramme som du kan bevege deg innenfor. Hvor stor denne rammen er er altså bestemt både av det genetiske grunnlaget og miljøet rundt deg. Sagt på en annen måte, om du jobber med dette trekket og er i et miljø som gir deg muligheter til å utvikle utadvendthet, så kan du utvide din "ramme". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70660-er-sjenerthet-naturlig/#findComment-340951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sæur Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Jeg trur at det er veldig forskjellig.At det for noen er naturlig å være mye alene og for andre å ha mye sosial kontakt. Men jeg er enig i at dårlig selvtillit og sosialangst kan gjøre en mindre "omgjengelige" enn hva som i utgangspunktet er naturlig for en. Uansett hva som er naturlig eller ikke, det viktigste er vel at en kan trives med livet sitt slik det er, at en ikke blir hemma for mye av sin sjenerthet. Eller....? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70660-er-sjenerthet-naturlig/#findComment-341059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.