Gå til innhold

plaget sønn

Anbefalte innlegg

andre201365380374

Har oppdaget at min sønn på 20år ruser seg på (i alle fall) hasj....noe han har innrømmet som helt greit og vanlig!?! Han har hatt store problemer etter foreldrenes skilsmisse for 4 1/2 år siden og har et svært svakt/dårlig forhold til sin far som er av den uansvarlige typen som lever sitt eget liv og som har problemer med å vise seg som den voksne part. Min sønn har de siste tre årene blitt ekstremt tynn (195høy og veier ca. 66kg.). Dette er sjekket ut hos lege og viste ingen fysiske feil/mangler... Jeg er svært bekymret og vet ikke helt hvordan jeg skal gripe situasjonen så jeg ikke forvolder mer "skade"/problemer enn de han allerede tydligvis sliter med. Han er en svært stillfaren og noe innesluttet gutt, men har flere venner (noen av disse har dop som "helt vanlig og greit" i sitt vokabular, men dette gjelder ikke alle (dette er også nytt for meg da jeg trodde ....osv.). Jeg har hatt en samtale med han og jeg har foreslått psykolog noe han sa ok til. Er mest interessert i kognitiv terapiform, men er åpen for alle forslag og ønsker også god veiledning på hvor jeg kan henvende meg for ytterligere informasjon. Hvilken vei jeg best kan gå så vi ikke bruker år og dag på å finne frem til den rette "formen" for terapi... Annet jeg kan/bør gjøre for øyeblikket? Ikke lett å sette markante grenser for en "voksen" gutt, men ønsker ikke å på noen måte være passiv, jeg vil hjelpe/være til stede så langt

jeg kan.

Mvh Bekymret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70967-plaget-s%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det er et par ting som er viktige i den situasjonen du og din sønn befinner seg. Det viktigste er at han selv ønsker å oppsøke hjelp og ikke gjør det kun fordi du ber han om det. Da vil terapien troligvis ikke bli særlig god. Det andre er at kognitiv terapi ikke nødvendigvis er det beste alternativet for din sønn. Dersom det i første rekke er forholdet til sin far som plager han er "vanlig" psykodynamisk terapi å foretrekke.

Såvidt jeg vet er en av effektene av langvarig hasjbruk at ens fysiske aktivitet reduseres og at appetitten forsvinner. I tillegg kan det være at din sønn er i en derpressiv tilstand. Disse to faktorene kan derfor forklare at han har lav vekt.

Det beste behandlingsalternativet for din sønn tror jeg erkontakt med Psykiatrisk UngdomsTeam (PUT). De er spesialister på kombinasjonen rusmisbruk og psykiske lidelser. Problemet i den forbindelse kan være at PUT vanligvis har lange ventetider og at din sønn er "for frisk" til å¨få hjelp raskt. Jeg vil uansett si at det er verdt et forsøk. Frmagangsmåten er i så fall at din sønn kontakter sin lege, forteller han/hun om problemet og ber om henvisning til PUT. Deretter kan dere høre hvor lang ventetid den aktuelle PUT-avdeling har.

Jeg skal for sikkerhets skyld understreke at jeg ikke er fagpersonell på området og at du med fordel bør høre hva andre også har å si. Dette er i alle fall mine tanker.

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70967-plaget-s%C3%B8nn/#findComment-343510
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...