Sør Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 .... finnes det genetiske forskjeller da sør? Er vi ikke like alle sammen da? Det finnes da vel ingen genetiske forskjeller som er utviklet utifra tilpasning til de områdene i verden hvor vi har oppholdt oss gjennom årtusener? Vi er da vel like alle sammen? ...for raser finnes da vitterlig ikke.... dèt er jo rasisme! Og dèt er nok jødene skyld i Alvorlig talt så tror jeg ( jeg har ikke vært tilstede under utviklingen gjennom flerfoldige tusen år, vel å merke) -at vi har tilpasset oss de forhold vi har levd under. Temperatur, tilgang til mat, o.l. har nok gjort at vi har forskjeller i blant annet hvor tidlig vi er utviklet. Jeg tror også at det vil vise seg forskjeller om vi gav et x antall barn fra forskjellige raser de samme utviklingsmulighetene og sammenlignet opp gjennom oppveksten. Vi _er_ forskjellige, -og ikke bare utenpå. Hei "Real World", Ingen her påstår at "alle er like"; poenget er at de individuelle forskjellene er større enn forskjellen i gjennomsnittet. === Du skriver: "(jeg har ikke vært tilstede under utviklingen gjennom flerfoldige tusen år, vel å merke" Ikke mer unna-sluntring! ;-) === Ta noe så enkelt som høyde: gjennomsnittshøyden for "etniske nordmenn" er høyere enn for "etniske albanere", MEN ettersom den høyeste albaneren er høyere enn den laveste nordmannen, så er vi "like langt". Du kan ta et individ og si at vedkommende er høyere/lavere enn gjennomsnittet, men hva så? 50% av befolkningen vil jo være høyere/lavere enn gjennomsnittet! :-) === Du skriver: " Vi _er_ forskjellige, -og ikke bare utenpå." Det er to insigelser her: 1) Vi har sett (både i Europa og i Sør Afrika (hvor jeg bodde før)) hva som skjer når vi begynner (selv om det er uskyldig i begynnelsen) med påstander om at rasene er forskjellige. 2) Det er godt mulig at gjennomsnittet er forskjellig, men det er jo irrelevant fordi du treffer aldri "Mr Gjennomsnitt" men individer, og da har man en langt større spredning enn for gjennomsnitt. (Dette er matematikk.) === Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Sammenlikner ikke du? Du må visst lese hva du selv har skrevet. Forøvrig tror jeg at en slik beskrivelse og sammenlikning som du lager,kan lett bli noe subjektivt farget når ens eget barn er involvert. Det skulle vel være vel kjent. Ellers kan jeg opplyse at jeg også har en del kunnskaper og erfaringer med barn. Så du burde kanskje ikke prøve å trekke det lengste strå sånn helt uten videre. Det kan til og med hende jeg er vel så godt rustet som deg. Det jeg skrev var "Jeg sammenligner ikke sønnen min med norskfødte barn, jeg forteller hvor han ligger utviklingsmessig i forhold til andre barn. " Andre barn er ikke nødvendigvis det samme som _norskfødte_ barn. Å sammenligne barn er slett ikke uvanlig, det er en viktig pekepinn på barnets utviklingsnivå der og da. Når det gjelder det andre du skriver. Å gå inn på noen min-pappa-er-sterkere-enn-din-pappa-diskusjon gavner ingen, aller minst deg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Det jeg skrev var "Jeg sammenligner ikke sønnen min med norskfødte barn, jeg forteller hvor han ligger utviklingsmessig i forhold til andre barn. " Andre barn er ikke nødvendigvis det samme som _norskfødte_ barn. Å sammenligne barn er slett ikke uvanlig, det er en viktig pekepinn på barnets utviklingsnivå der og da. Når det gjelder det andre du skriver. Å gå inn på noen min-pappa-er-sterkere-enn-din-pappa-diskusjon gavner ingen, aller minst deg selv. Jeg har mest tro på at det er stimuleringen som avgjør hvor kompetent barnet er , ikke HVOR det kommer i fra !! Noen er også "utstyr" med mer eller mindre i "bagasjen"! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ova Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Det jeg skrev var "Jeg sammenligner ikke sønnen min med norskfødte barn, jeg forteller hvor han ligger utviklingsmessig i forhold til andre barn. " Andre barn er ikke nødvendigvis det samme som _norskfødte_ barn. Å sammenligne barn er slett ikke uvanlig, det er en viktig pekepinn på barnets utviklingsnivå der og da. Når det gjelder det andre du skriver. Å gå inn på noen min-pappa-er-sterkere-enn-din-pappa-diskusjon gavner ingen, aller minst deg selv. Nå tror jeg det bærer ut på viddene med deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Jeg har mest tro på at det er stimuleringen som avgjør hvor kompetent barnet er , ikke HVOR det kommer i fra !! Noen er også "utstyr" med mer eller mindre i "bagasjen"! _Det_ skrev jeg også i mitt første innlegg, at man muligens kunne forklare det utviklingsnivået sønnen min ligger på med at vi har stimulert ham godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Nå tror jeg det bærer ut på viddene med deg! Look who's talking! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.