Gå til innhold

Utvikling av barn av asiatisk opprinnelse

Gjest ikke nick i dag

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nick i dag

Jeg hører ikke hjemme på dette forumet, men tenkte dette var stedet å stille spørsmålet som jeg lurer på. Jeg har ei venninde som er bestemor til et barn av asiatisk opprinnelse. Hun mener at asiatiske barn er tidligere utviklet enn barn av nordiske foreldre. Både ang språk, motorikk osv. Er dette korrekt? Blir veldig takknemmelig for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• Altman

2

• Mamta

2

• en kinamamma

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Heisann

Jeg tror det du spør om er vanskelig og svare på, jeg kan svare for meg selv og mitt barn som er 6 år og kommer fra Kina.

Vi hentet vår datter da hun var knappe 3 mnd og hun har hatt en utviklig som har ligget over gjennomsnittet på Norskfødte barn, hun er omtrent like store i str som de, hun pratet tidlig, ble tørr tidlig, lærte seg og lese da hun var 5 1/2, skriver bra og ser ut til å klare skoledagene som er begynt akkurat på en flott måte.

Mange av de tingene jeg nå har nevnt kan like godt komme av at hun er enebarn og får mye stimuli av oss som foreldre som av det at hun er Asiatisk, men jeg vet at mange tror at Asiatiske barn er tidligere utviklet,vi får ofte slike spørsmål som det du stiller.

Jeg er ingen ekspert på området og gleder meg og se om andre vet svar, håper dette innlegget hjalp litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noe bevis for om dette stemmer.Men det kan virke som det er riktig. Minstemann har helt fra han var baby vært veldig fyskisk sterk og flink motorisk i forhold til etnisk norske barn på samme alder. Det vil si han ligger langt foran gutter på samme alder, men sammenligebt med jentene i bhg på samme alder er de omtrent jevnbyrdige.

Jeg tror også dette er svært personavhengig. Vi har kontakt med jevnaldrende gutter som er adoptert fra samme land som minsten, noen av disse guttene ligger langt bak vår sønn både motorisk og mentalt mesn andre er på samme nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Jeg har også _hørt_ dette, men kan ikke svare på generell basis.

Når det gjelder sønnen vår som blir 4 i slutten av november og da har vært hos oss i 1.5 år, så har han et språk og ordforråd som ligger over gjennomsnittet for barn på hans alder.

Han er svært kroppsbevisst og kunne etter to-tre måneder hjemme navn på de fleste kroppsdeler og hvor de er. Nå kan han masse om kroppsfunksjoner og om hvordan ting fungerer, noe jeg har opplevd flere norskfødte i 4.-5. klassinger ikke har peiling på. Han kan forskjell på høyre og venstre, noe også svært mange skolebarn ikke er flinke til å skille.

Motorikken hans er også svært godt utviklet, blant annet lærte han å sykle uten støttehjul i en alder av 3 år og fire og en halv måneder. Han hinker på ett ben uten problem og har også en godt utviklet finmotorikk.

Han kan alledere plystre med _skikkelig_ plystrelyd og virker moden og reflektert for alderen (mammas lille filosof. :-))

Han viser stor interesse for bokstaver og har i en alder av tre år og ni måneder lært temmelig mange av dem. Å binde dem sammen greier han (heldigvis) ikke enda. Som "en kinamamma" sier så _kan_ nok en del av dette skyldes at vi som foreldre stimulerer ham godt. Som utdannet lærer blir det vel automatisk til at jeg lærer ham alle ting han finner interessante selv om jeg i forhold til ham ikke _tenker_ som en lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens beste mor

Jeg har også _hørt_ dette, men kan ikke svare på generell basis.

Når det gjelder sønnen vår som blir 4 i slutten av november og da har vært hos oss i 1.5 år, så har han et språk og ordforråd som ligger over gjennomsnittet for barn på hans alder.

Han er svært kroppsbevisst og kunne etter to-tre måneder hjemme navn på de fleste kroppsdeler og hvor de er. Nå kan han masse om kroppsfunksjoner og om hvordan ting fungerer, noe jeg har opplevd flere norskfødte i 4.-5. klassinger ikke har peiling på. Han kan forskjell på høyre og venstre, noe også svært mange skolebarn ikke er flinke til å skille.

Motorikken hans er også svært godt utviklet, blant annet lærte han å sykle uten støttehjul i en alder av 3 år og fire og en halv måneder. Han hinker på ett ben uten problem og har også en godt utviklet finmotorikk.

Han kan alledere plystre med _skikkelig_ plystrelyd og virker moden og reflektert for alderen (mammas lille filosof. :-))

Han viser stor interesse for bokstaver og har i en alder av tre år og ni måneder lært temmelig mange av dem. Å binde dem sammen greier han (heldigvis) ikke enda. Som "en kinamamma" sier så _kan_ nok en del av dette skyldes at vi som foreldre stimulerer ham godt. Som utdannet lærer blir det vel automatisk til at jeg lærer ham alle ting han finner interessante selv om jeg i forhold til ham ikke _tenker_ som en lærer.

Og alle har et søskenbarn på Gjøvik..............

Minner om at det ikke er mange år siden man målte hodene på samene med målebånd!

Trodde de fleste av oss hadde forlatt raseteoriene, og ikke noe er vel mer kvalmende enn foreldre som mener at deres barn er verdens åttende vidunder - helt objektivt altså!

Og alle har et søskenbarn på Gjøvik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Hun mener at asiatiske barn er tidligere utviklet enn barn av nordiske foreldre."

Dette er jo bare Hitlers raseteori med minustegn foran....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kartoffel

Hei,

Du skriver: "Hun mener at asiatiske barn er tidligere utviklet enn barn av nordiske foreldre."

Med vennlig hilsen

Hæ?!?

Hitler mente vel at en rase var en annen overlegen, ikke at ungene var tidligere utviklet?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Med vennlig hilsen

Idiot. Du er fullstendig blind for all info som går mot din overbevisning.

Du er faen meg så tett at jeg har problemer med å finne ord. Derfor slet jeg noe jævlig med dette innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?!?

Hitler mente vel at en rase var en annen overlegen, ikke at ungene var tidligere utviklet?!?

Jeg antar at en påstått "tidlig utviklet unge" vil fortsette å ligge foran de andre, og derfor vil være "overlegen"....

Uansett så er jo hele diskusjonen en "non-starter" fordi den individuelle forskjellen åpenbart er langt større enn en evt. gjennomsnitts-forskjell man måtte regne ut matematisk. Man adopterer jo ikke gjennomsnittskineseren, men et *individ* som kan være tidlig/sent utviklet alt etter gener og miljø (matmangel, osv).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot. Du er fullstendig blind for all info som går mot din overbevisning.

Du er faen meg så tett at jeg har problemer med å finne ord. Derfor slet jeg noe jævlig med dette innlegget

Du glemte argumentet ditt....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Jeg antar at en påstått "tidlig utviklet unge" vil fortsette å ligge foran de andre, og derfor vil være "overlegen"....

Uansett så er jo hele diskusjonen en "non-starter" fordi den individuelle forskjellen åpenbart er langt større enn en evt. gjennomsnitts-forskjell man måtte regne ut matematisk. Man adopterer jo ikke gjennomsnittskineseren, men et *individ* som kan være tidlig/sent utviklet alt etter gener og miljø (matmangel, osv).

Med vennlig hilsen

"Jeg antar at en påstått "tidlig utviklet unge" vil fortsette å ligge foran de andre, og derfor vil være "overlegen"...."

Den antagelsen er vel helt på jordet? Er det ikke engang slik at vi mennesker har et utviklingsløp vi skal gjennom, noen er tidlig ute, andre er senere ute? Det blir da helt feil å anse noen som "overlegen" ut fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg antar at en påstått "tidlig utviklet unge" vil fortsette å ligge foran de andre, og derfor vil være "overlegen"...."

Den antagelsen er vel helt på jordet? Er det ikke engang slik at vi mennesker har et utviklingsløp vi skal gjennom, noen er tidlig ute, andre er senere ute? Det blir da helt feil å anse noen som "overlegen" ut fra dette?

Hvis du hadde barn, ville du ønske at det skulle utviklet seg tidlige eller sent? [Du behøver ikke svare! :-) ]

===

Det som er "helt feil" her er å tillegge mennesker åndelige egenskaper ("tidlig utvikling", "intelligens", "tendens til kriminalitet", osv.) til rase.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også bestemor og nå skal dere sannelig få høre om mitt barnebarn, helt igjennom etnisk norsk.

Han er 3 år. Helt perfekt språk.

Kan telle til 100

Vært tørr i buksene i over 1 1/2 år.

Sykler uten støttehjul.

Klatrer i de høyeste trær

Kan mange sanger

Spiller gitar

Har knekt lesekoden.

Enda er det en hel masse - bare spør i vei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

>

For engangs skyld er jeg fullstendig enig med deg, Sør!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Det har nok en tendens til å jevne seg ut for de fleste, ja. :-)

En annen ting man må ta med i betraktningen er at man innimellom ikke har fått fastslått alderen på adoptivbarn helt, og da har myndighetene i giverlandet en tendens til å trekke fra litt på alderen for at det skal bli lettere å adoptere bort disse barna. Jeg vet om flere adoptivforeldre som særlig i puberteten har fått mistanke om at barna deres er eldre enn anntatt.

Jeg syns likevel debatten her har sporet helt av når man blander inn Hitler og begrepet "overlegen rase". Det er en gedigen misforståelse om noen tror det er det det snakkes om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet nå

Minner om at det ikke er mange år siden man målte hodene på samene med målebånd!

Trodde de fleste av oss hadde forlatt raseteoriene, og ikke noe er vel mer kvalmende enn foreldre som mener at deres barn er verdens åttende vidunder - helt objektivt altså!

Trodde faktisk alle foreldre mente deres barn var det åttende vidunder, jeg da. Min er i alle fall det, og også barna til alle vennene mine har jeg forstått sees på på den måten.

Kvalmende? Mulig. Men det er faktisk undersøkelser som viser at barn som gis positive tilbakemeldinger (noe gjerne foreldre gjør om de syns barna deres er unike og flinke) greier seg langt bedre enn andre barn.

Og bare for å ha det sagt: Man måler fortsatt hodene på små barn, men neppe for å se om hjernene deres er mer velutviklet enn normalt på alderstrinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Stakkars barna dine, om de ikke får føle seg som verdens åttedne vidunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet nå

Hvis du hadde barn, ville du ønske at det skulle utviklet seg tidlige eller sent? [Du behøver ikke svare! :-) ]

===

Det som er "helt feil" her er å tillegge mennesker åndelige egenskaper ("tidlig utvikling", "intelligens", "tendens til kriminalitet", osv.) til rase.

Med vennlig hilsen

Du skriver:

"--Det som er "helt feil" her er å tillegge mennesker åndelige egenskaper ("tidlig utvikling", "intelligens", "tendens til kriminalitet", osv.) til rase.--"

At noen her har tilegnet intelligens til rase tror jeg du har tatt ut av løse lufta.

Jeg mener å ha sett undersøkelser (info fra VB/AF, kanskje???) som viser at asiatiske barn jevnt over ER tidligere utviklet enn norskfødte barn. Tidligere utvikling er IKKE det samme som høyere intelligens, noe som burde være unødvendig å påpeke.

I den nye sosialrapporten vår står det (og det er neimen ikke vi som har skrevet den!) "X ligger på svært mange felt langt foran andre barn på samme alder. Dette både når det gjelder språkutvikling og motorikk". Å dermed konkludere med at dette er regelen for asiatiske (adoptiv)barns utvikling vil være helt på jordet, og er neppe noe oppegående mennesker ville tolke ut fra utsagnene.

Jeg går ut fra at de som svarer på denne tråden ENTEN skriver om egne barns utvikling uten å hevde det er noen generell regel eller kommer med innlegg om undersøkelser de har sett.

Denne tråden kunne faktisk blitt interessant med tanke på senere undersøkelser, men du, Ova og "Verdens beste mor" har gjort alt dere kunne for å ødelegge den muligheten. Gratulerer, det er en BRAGD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...