Gå til innhold

Hva er gjennomsnittet for norske barn?


Gjest Kan de være genier?

Anbefalte innlegg

Hei,

Nei, jeg tror heller ikke at 3. Verdenskrig utbryter uken etter at slike tabeller ble introdusert.

Men jeg tror at "egne tabeller", og "egne ditt" og "egne datt" vil være med på å forsterke "oss og dem" holdningene som noen forsøker å fremheve (sikter ikke til noen i denne tråden).

Slike "oss og dem" holdninger vil gjøre integrasjon enda vanskeligere, og gi "brunt grums" enda en unnskyldning til å forfekte hvorfor "de" er forskjellige fra "oss".

Med vennlig hilsen

Spør du meg er det ille nok med desse tabellane i det heile tatt, fordi dei blir brukt slavisk av folk som ikkje har særleg kunnskap om eller forståelse for statistikk. No snakkar eg om helsestajonsstatistikken, sidan det vel er det denne tråden handlar om.

Men for å gjenta meg sjølv: om ein no likevel SKAL kontrollere ungar på denne måten, må dei i alle fall samanliknast med relevante grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    26

  • Taj Mahal

    6

  • Grip

    2

  • huufsa

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke undertegnet 2

Det har du sikkert rett i. Eg kan uansett forstå det om foreldre av adoptivbarn (eller innvandrarforeldre for den del), ynsker seg "riktige" kurver å få målt barna sine mot. Alle barn i Norge blir jo regelmessig målt, så bakgrunnsmateriale for f.eks. asiatar oppeakse i Norge finst heilt sikkert.

Du veit ikkje kvaslags prøvelse slike helsesystre kan vere du, Sør, når dei vurderer barna dine...

Du veit ikkje kvaslags prøvelse slike helsesystre kan vere du, Sør, når dei vurderer barna dine...

Ser du på det som en prøvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit ikkje kvaslags prøvelse slike helsesystre kan vere du, Sør, når dei vurderer barna dine...

Ser du på det som en prøvelse?

Ja. Opptil fleire av dei er dumme som brød. Mange er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norsk adoptert, vanligere enn du tror.

Til ikke undertegnet!

Jeg vil ikke adoptere fra russland da det er større fare for at jeg får ett barn som er født av narkomane etc. enn f.eks. Korea som jeg skal adoptere fra.

Bokser teorien stemmer kanskje likevel?

Her er forskjellen at barnet har større sjangse for å være sykt/skadet, og dèt er en helt annen sak enn tidlig/sent utviklet.

En annen sak er at det er meget vanskelig å få adoptert et norskt barn. I saker hvor barnevernet går inn og tar over omsorgen til barnet og plasserer det i fosterhjem har foreldrene den rettssikkerheten at de ikke _mister_ barna selvom barna blir tvangsflyttet. Foreldrene vil oftest ha besøksrett nesten uansett hvordan forholdene er. Veldig ofte er det langtidsplassering i disse sakene og liten mulighet for adopsjon. Da må du være villig til å ha døra åpen for barnevernet hele tiden -og ikke bare ved skriving av sosialrapporten.

Jeg er norsk adoptert, søstern min er norsk adoptert, Svigerkusinen min er norsk adoptert, det er ingen adopterte som får oppfølging av barnevernet automatisk. Du må nok blande det og fosterfolreldre. Er man adoptert har ikke biologiske foreldre lov til og kontakte en om man ikke selv er over 18 år.

Sjekk denne siden:http://www.aline.no/

Det er en del barn av rusmissbrukere som blir adoptert bort.

- Unnskyld, men leser du ikke aviser? Dette har jo tross alt vært ett het tema igjennom sommeren. Uttal deg om ting du kan du.

Mvh

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet :-)

Jeg er norsk adoptert, søstern min er norsk adoptert, Svigerkusinen min er norsk adoptert, det er ingen adopterte som får oppfølging av barnevernet automatisk. Du må nok blande det og fosterfolreldre. Er man adoptert har ikke biologiske foreldre lov til og kontakte en om man ikke selv er over 18 år.

Sjekk denne siden:http://www.aline.no/

Det er en del barn av rusmissbrukere som blir adoptert bort.

- Unnskyld, men leser du ikke aviser? Dette har jo tross alt vært ett het tema igjennom sommeren. Uttal deg om ting du kan du.

Mvh

Mvh

Jeg skriver i mitt innlegg om fosterhjem, om du ser etter en gang til:-). Jeg sier ikke at adopterte får automatisk oppfølging av bv, men at barn som er langtidsplassert i fosterhjem får det. Har du gått 'PRIDE'-kurs? Der lærer du også om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstaterer bare at du ikke presterer argumenter, men kun tomme påstander.

Med vennlig hilsen

Konseptet i dette innlegget mistenker jeg deg personlig for å ha i et slags "cut'n'paste"-program på datamaskinen din. At folk ikke kommer med argumenter er i alle fall en velkjent påstand som er mye brukt fra din side så snart noen påpeker diskusjonsteknikken din.

Diskusjonsteknikken din i denne tråden (og den andre tråden om samme emne) er i alle fall utrolig rotete, nedlatende og så full av personlige tolkninger av andres meninger at man kan begynne å undre seg over om du er Anders Høglund. (Men nei, han virker egentlig skarp, så det kan ikke være rett). Du kommenterer ting ANDRE personer har skrevet i svar på innlegg, du blander sammen flere innlegg når du svarer og skal liksom ha det til at det er mottebattanten som roter eller ikke henger med.

Herregud, kan ikke noen bare ødelegge datamaskinen din?

Inn fra sidelinjen en mektig lei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg er glad for at du ikke gjør det, men det er ikke vanskelig å tenke seg tilstander der folk fra-velger (mer eller mindre ubevisst) barn fra et bestemt land, hvis alle "utviklings-tabeller" viste at barn derfra var "langsomme" (eller hadde en eller annen "negativ" karakteristikk)?

Men det fortsetter jo i "voksen alder", hvor det kanskje er vanskelig for afrikanere å få seg jobb hvis de blir sett på som "langsommere enn hvite", og kanskje vanskeligere for kvinner med asiatisk utseende å få seg lederstillinger, hvis folk tror de er submissive, osv.

Jeg tror det er veldig farefullt å "dele opp mennesker", spesielt basert på raser fordi det er så uhyggelig lett å gi grobunn for nye fordommer.

Jeg tror ikke folk i Tyskland for 70 år siden, eller de hvite i Sør Afrika generelt er verre mennesker eller "ondere" enn oss. Likevel presterte de noen av de grusomste systemene som vi har sett. Nå i ettertid er det vanskelig å forstå det...

Med vennlig hilsen

Du skriver:

"Jeg er glad for at du ikke gjør det, men det er ikke vanskelig å tenke seg tilstander der folk fra-velger (mer eller mindre ubevisst) barn fra et bestemt land, hvis alle "utviklings-tabeller" viste at barn derfra var "langsomme" (eller hadde en eller annen "negativ" karakteristikk)?"

Selv om vi har hatt våre diskusjoner tidligere, så pleier jeg stort sett synes at du skriver mye fornuftig, sør, og jeg støtter det du vil fram til :-) MEN! Her synes jeg du bare er helt fullstendig på blåbærtur på jordet!!

Lurer på hvor mye du vet om barn & barns utvikling??? Det er IKKE sånn at om et barn feks begynner å gå veldig tidlig, så kommer det til å være flinkere til å gå resten av livet, eller om det er tidlig ute med å prate, så kommer det til å prate mye mer og bedre. Et barn som er "tidlig ute" trenger ikke ha høyere iq enn et barn som er senere utviklet. Det har en sterk tendens til å jevne seg ut over tid :-)

Jeg har selv en datter som er tidlig utviklet språklig (neida, ikke fra Asia....). Jeg ville aldri finne på å påstå at min datter er smartere enn barn som ikke er like pratsom som henne!

Men tabeller eller ei - alle som kjenner henne og vet hvordan "normalen" for unger (uavhengig av hvor i verden de har sin opprinnelse), hører at hun er tidlig ute på en del områder. Selv var jeg sent ute. Sa bare "da-da-da" til jeg var over to år, til min mors store fortvilelse. Senere ble det en fortvilelse at jeg ikke sluttet å prate ;-)

Om det var sånn at asiatere eller hvem som helst var tidligere utviklet enn feks eruopeere (jeg sier IKKE at det er sånn, for jeg har aldri hørt om det, eller sett bevis for det), så trenger ikke det bety at de er _smartere_. Det er MYE som bestemmer utviklingen - arv, miljø, oppdragelse, stimuli. Ikke vet jeg hva som er viktigste faktor.

Men en ting er sikkert - unger utvikles forskjellig, men de ender stort sett opp like flinke til å gå og snakke alle sammen. Om de ikke har mentale eller fysiske skavanker som hindrer dette. Og det er ikke noen som har påstått at det er noen deler av befolkningen som har større andeler av dette! Ei heller noen som har påstått at noen raser er smartere enn andre!!!

Spørsmålet var IKKE om asiatere var smartere enn andre, men om de var tidligere utviklet enn andre. To HELT forskjellige ting.

Hilsen en sent utviklet, men ikke dummere enn andre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet i dette innlegget mistenker jeg deg personlig for å ha i et slags "cut'n'paste"-program på datamaskinen din. At folk ikke kommer med argumenter er i alle fall en velkjent påstand som er mye brukt fra din side så snart noen påpeker diskusjonsteknikken din.

Diskusjonsteknikken din i denne tråden (og den andre tråden om samme emne) er i alle fall utrolig rotete, nedlatende og så full av personlige tolkninger av andres meninger at man kan begynne å undre seg over om du er Anders Høglund. (Men nei, han virker egentlig skarp, så det kan ikke være rett). Du kommenterer ting ANDRE personer har skrevet i svar på innlegg, du blander sammen flere innlegg når du svarer og skal liksom ha det til at det er mottebattanten som roter eller ikke henger med.

Herregud, kan ikke noen bare ødelegge datamaskinen din?

Inn fra sidelinjen en mektig lei

"Inn fra sidelinjen en mektig lei"

*trøster den stakkars Pirk og forsikrer at det faktisk ikke er nødvendig å lese mine innlegg hvis du ikke liker dem*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:

"Jeg er glad for at du ikke gjør det, men det er ikke vanskelig å tenke seg tilstander der folk fra-velger (mer eller mindre ubevisst) barn fra et bestemt land, hvis alle "utviklings-tabeller" viste at barn derfra var "langsomme" (eller hadde en eller annen "negativ" karakteristikk)?"

Selv om vi har hatt våre diskusjoner tidligere, så pleier jeg stort sett synes at du skriver mye fornuftig, sør, og jeg støtter det du vil fram til :-) MEN! Her synes jeg du bare er helt fullstendig på blåbærtur på jordet!!

Lurer på hvor mye du vet om barn & barns utvikling??? Det er IKKE sånn at om et barn feks begynner å gå veldig tidlig, så kommer det til å være flinkere til å gå resten av livet, eller om det er tidlig ute med å prate, så kommer det til å prate mye mer og bedre. Et barn som er "tidlig ute" trenger ikke ha høyere iq enn et barn som er senere utviklet. Det har en sterk tendens til å jevne seg ut over tid :-)

Jeg har selv en datter som er tidlig utviklet språklig (neida, ikke fra Asia....). Jeg ville aldri finne på å påstå at min datter er smartere enn barn som ikke er like pratsom som henne!

Men tabeller eller ei - alle som kjenner henne og vet hvordan "normalen" for unger (uavhengig av hvor i verden de har sin opprinnelse), hører at hun er tidlig ute på en del områder. Selv var jeg sent ute. Sa bare "da-da-da" til jeg var over to år, til min mors store fortvilelse. Senere ble det en fortvilelse at jeg ikke sluttet å prate ;-)

Om det var sånn at asiatere eller hvem som helst var tidligere utviklet enn feks eruopeere (jeg sier IKKE at det er sånn, for jeg har aldri hørt om det, eller sett bevis for det), så trenger ikke det bety at de er _smartere_. Det er MYE som bestemmer utviklingen - arv, miljø, oppdragelse, stimuli. Ikke vet jeg hva som er viktigste faktor.

Men en ting er sikkert - unger utvikles forskjellig, men de ender stort sett opp like flinke til å gå og snakke alle sammen. Om de ikke har mentale eller fysiske skavanker som hindrer dette. Og det er ikke noen som har påstått at det er noen deler av befolkningen som har større andeler av dette! Ei heller noen som har påstått at noen raser er smartere enn andre!!!

Spørsmålet var IKKE om asiatere var smartere enn andre, men om de var tidligere utviklet enn andre. To HELT forskjellige ting.

Hilsen en sent utviklet, men ikke dummere enn andre,

Hei Snø,

Jeg er klar over at de som f. eks. snakker tidlig, ikke nødvendigvis snakker mer eller fortere enn andre senere i livet.... ;-)

Ikke tror jeg de slutter å snakke tidligere enn andre heller, med begrunnelse i at "de har sagt det de skulle si"! *ler*

Det er faktisk 2 poeng her:

1) Hvis vi introduserer slike tabeller, så vil de bli misbrukt. Jeg har diskutert i årevis med "folk med brune skjorter" og jeg garanterer deg at enten man sier at asiater utvikler seg fortere eller langsommere enn europeere, så ville de se på det som et offisielt stempel for "den hvite rases overlegenhet".

2) Dette går på ren statistikk - forskjellen mellom individer er så mye større enn en forskjell i gjennomsnitt at slike tabeller vil være nærmest ubrukelige.

Som du selv påpeker er miljø viktig, og tabellene kan ikke ta høyde for slikt.

Jeg tror egentlig vi er mer enige enn det ser ut som!

Forresten, jeg innviterer på en kopp kaffe når du/dere har tid!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente (se bort fra om verbet står i presens eller ei! :-) ) er at adopterte barn er like norske som ikke-adopterte barn.

Med vennlig hilsen

Jeg synes bare det kan virke som om du sier at: Norske barn er av høyere status, en barn fra andre land. At de ikke har noen grunn for å være stolte av hvem de er og hvor de kommer i fra.

"de som bor her er Norske (punktum)"

Men kjenner jeg deg rett, så er det ikke det du mener ?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det kan virke som om du sier at: Norske barn er av høyere status, en barn fra andre land. At de ikke har noen grunn for å være stolte av hvem de er og hvor de kommer i fra.

"de som bor her er Norske (punktum)"

Men kjenner jeg deg rett, så er det ikke det du mener ?! :)

Hei Taj Mahal,

Jeg fatter ikke hvordan du kan tolke det jeg skriver dithen...

For å presisere: jeg mener naturligvis at adopterte barn er like norske ("like mye nordmenn") som barn som er født her. Fra dette følger, for eksempel, at de har like mye rett til å gå med bunad (hvis de vil det) som alle andre.

Poenget var at mørk hudfarge osv ikke er noen hindring for å være 100% norsk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er det ille nok med desse tabellane i det heile tatt, fordi dei blir brukt slavisk av folk som ikkje har særleg kunnskap om eller forståelse for statistikk. No snakkar eg om helsestajonsstatistikken, sidan det vel er det denne tråden handlar om.

Men for å gjenta meg sjølv: om ein no likevel SKAL kontrollere ungar på denne måten, må dei i alle fall samanliknast med relevante grupper.

Helt enig med deg, hydra 1 !

De følger tabellene for å fortelle foreldrene at: "Barnet ditt veier for lite"..._ 'Jammen h*n ER jo ikke større...!!! "Eller: Barnet veier FOR MYE!"..._ 'h*n er jo et hue høyere enn alle andre på sin alder!'...

Eller "nå er barnet 2 år, så h*n bør kunne minst 20 ord fra denne billedboka!"..._'å, uff h*n klarte bare 10 ord... kan det være noe galt med h*n..?' .... osv, osv...

Sønnen min lærte å sykle inmari seint... han er klønenet til å løpe fortsatt... han har generelt en dårlig grovmotorikk, men han er super til å tegne / lage ting med fingrene sine, altså: langt framme med finmotorikken. Også bedre enn ""gjennomsnittet"" på skolen.

Jeg forstår ikke sånne skjemaer. Alle er vi forskjellige, finnes det egentlig en "gjennomsnittsperson"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Taj Mahal,

Jeg fatter ikke hvordan du kan tolke det jeg skriver dithen...

For å presisere: jeg mener naturligvis at adopterte barn er like norske ("like mye nordmenn") som barn som er født her. Fra dette følger, for eksempel, at de har like mye rett til å gå med bunad (hvis de vil det) som alle andre.

Poenget var at mørk hudfarge osv ikke er noen hindring for å være 100% norsk.

Med vennlig hilsen

Hei Sør

#Jeg fatter ikke hvordan du kan tolke det jeg skriver dithen...#

vel,det er en fin linje der til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg, hydra 1 !

De følger tabellene for å fortelle foreldrene at: "Barnet ditt veier for lite"..._ 'Jammen h*n ER jo ikke større...!!! "Eller: Barnet veier FOR MYE!"..._ 'h*n er jo et hue høyere enn alle andre på sin alder!'...

Eller "nå er barnet 2 år, så h*n bør kunne minst 20 ord fra denne billedboka!"..._'å, uff h*n klarte bare 10 ord... kan det være noe galt med h*n..?' .... osv, osv...

Sønnen min lærte å sykle inmari seint... han er klønenet til å løpe fortsatt... han har generelt en dårlig grovmotorikk, men han er super til å tegne / lage ting med fingrene sine, altså: langt framme med finmotorikken. Også bedre enn ""gjennomsnittet"" på skolen.

Jeg forstår ikke sånne skjemaer. Alle er vi forskjellige, finnes det egentlig en "gjennomsnittsperson"??

Der er du inne på noe, huufsa! Finnes det egentlig en gjennomsnittsperson? Neppe.

Når det er sagt, tror jeg dessverre bare vi må leve med disse veiledende (eller var det villedende?) tabellene og helsepersonell som følger dem slavisk.

Selv er jeg førskolelærer og har til gangs fått bekreftet hvor stor spennvidden for normal utvikling innenfor en bestemt aldersgruppe er - og bør være.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør

#Jeg fatter ikke hvordan du kan tolke det jeg skriver dithen...#

vel,det er en fin linje der til tider.

Hei,

Jeg burde kanskje bygge gjerde for deg? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du inne på noe, huufsa! Finnes det egentlig en gjennomsnittsperson? Neppe.

Når det er sagt, tror jeg dessverre bare vi må leve med disse veiledende (eller var det villedende?) tabellene og helsepersonell som følger dem slavisk.

Selv er jeg førskolelærer og har til gangs fått bekreftet hvor stor spennvidden for normal utvikling innenfor en bestemt aldersgruppe er - og bør være.

:-)

Det er jeg helt sikker på at du har fått bekreftet, ja! :o)

Fint at du tok med: "og bør være"...

Nei skjemaene blir vi nok ikke kvitt.. vi får bare leve med det, og bruke sunn fornuft selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har "Kan de være genier"s innlegg med mitt svar til deg å gjøre?

Hvordan et barns utvikling er, har ikke noe med "oss og dem" å gjøre i det hele tatt, ei heller har det noe med integrering å gjøre.

Et barn får ikke venner ut fra hvorvidt det er tidlig utviklet eller ikke. Ei heller kan man nødvendigvis måle popularitet ut fra slikt.

Det er bare å innse det, voksne (helsesøster, førskolelærere, lærere, men også foreldre) måler barns ferdigheter ut fra et gjennomsnitt for forventet utviklingsnivå. Det betyr _ikke_ at man nå ikke er flinke til å se potensiale hos barn på alle nivåer i utviklinga.

Barn har krav på tilretteleggelse av hverdagen sin, og for å kunne gjøre dette må ferdigheter nødvendigvis "måles", eller kartlegges om du vil, sånn at tilretteleggelsen kommer på et riktig nivå for hvert enkelt barn.

Å dermed _for_eksempel_ tolke dette dithen at man sammenligner de forskjellige barna opp mot hverandre blir feil. Barn skal når man har kartlagt utviklingsnivå sammenlignes med _seg_selv_.

Jeg ser disse tabellene som et hjelpemiddel, ikke som en hemsko. De skal hjelpe barn til utvikling, ikke stoppe utviklingen deres.

Det er ikke noe galt i at barn er på forskjellig utviklingsnivå, det er bare slik det er og alltid kommer til å være. Å harselere med folk fordi de får signaler om at barna deres er tidlig utviklet (helsestasjon/barnehage) blir for meg helt latterlig. _Og_ jeg tror ikke denne diskusjonen ville ført til så sterkt engasjement hos deg eller andre om det ikke tilfeldigvis hadde involvert asiatiske barn.

>

Helt enig, Chieng Mai!

>

He - he, da ville vel kanskje ikke du engasjert deg så sterkt heller...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

>

Helt enig, Chieng Mai!

>

He - he, da ville vel kanskje ikke du engasjert deg så sterkt heller...

;-)

Hehe, du er vel inne på neo der, ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg burde kanskje bygge gjerde for deg? ;-)

Med vennlig hilsen

Hei Sør,

Kan du ikke heller fikse det eletriske anlegg her i huset for meg ? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør,

Kan du ikke heller fikse det eletriske anlegg her i huset for meg ? :-D

Ledningene slår bare krøll på seg når Sør begynner å krangle med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...