Gå til innhold

Hva er gjennomsnittet for norske barn?


Gjest Kan de være genier?

Anbefalte innlegg

Gjest Kan de være genier?

Leser her om barn som ligger over gjennomsnittet for norske barn når det gjelder både dette og hint.

Kan noen fortelle meg hvor jeg finner en oversikt over gjennomsnittet for norske barn? Finnes det f.eks et gjennomsnitt over hvor tidlig norske barn lærer å plystre? Knyte sko? Hinke? Sykle? Etc, etc. Jeg har nemlig en sterk mistanke om at barna mine ligger i øvre skikt og vil gjerne ha det offisielt bekreftet!

Link, please!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    26

  • Taj Mahal

    6

  • rosâlitâ

    2

  • Mamta

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai

Det finnes nok tabeller for det meste.

* Motorisk/kroppslig utvikling:

http://barnemix.com/kroppslig_utvikling.php

Står ikke noe om når det er vanlig å sykle på tohjuling dog, men førskolelærere hevder 5-6 år er gjennomsnittlig.

* Språklig utvikling:

http://barnemix.com/spraak_utvikling.php

* Tankevirksomhet:

http://barnemix.com/tankevirksomhet.php

* Litt mer lesestoff:

http://www.hjermann.no/hva_kan_barn_forstaa1.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok tabeller for det meste.

* Motorisk/kroppslig utvikling:

http://barnemix.com/kroppslig_utvikling.php

Står ikke noe om når det er vanlig å sykle på tohjuling dog, men førskolelærere hevder 5-6 år er gjennomsnittlig.

* Språklig utvikling:

http://barnemix.com/spraak_utvikling.php

* Tankevirksomhet:

http://barnemix.com/tankevirksomhet.php

* Litt mer lesestoff:

http://www.hjermann.no/hva_kan_barn_forstaa1.htm

Hei,

Men det er for barn (generelt) og ikke spesifikt "norske" barn...

Forøvrig har jeg alltid ment at adopterte barn *var* "norske"...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok tabeller for det meste.

* Motorisk/kroppslig utvikling:

http://barnemix.com/kroppslig_utvikling.php

Står ikke noe om når det er vanlig å sykle på tohjuling dog, men førskolelærere hevder 5-6 år er gjennomsnittlig.

* Språklig utvikling:

http://barnemix.com/spraak_utvikling.php

* Tankevirksomhet:

http://barnemix.com/tankevirksomhet.php

* Litt mer lesestoff:

http://www.hjermann.no/hva_kan_barn_forstaa1.htm

Jeg personlig har aldri likt slike målinger.

Det kan få usikre foreldre til å bli enda mer usikre.

Ingen er like og takk for det

Dette er ikke noe angrep på noen altså:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Jeg personlig har aldri likt slike målinger.

Det kan få usikre foreldre til å bli enda mer usikre.

Ingen er like og takk for det

Dette er ikke noe angrep på noen altså:))

_Det_ er jeg helt enig i, jeg bare svarer på et innlegg og viser til det jeg fant på nettet om slikt siden linker var etterlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hei,

Men det er for barn (generelt) og ikke spesifikt "norske" barn...

Forøvrig har jeg alltid ment at adopterte barn *var* "norske"...

Med vennlig hilsen

Jeg tror nok at de norske gjennomsnittene gjelder for barn i Norge, og at Barnemix-sidene tar for seg disse, ikke gjennomsnitt for barn på verdensbasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Det finnes nok tabeller for det meste.

* Motorisk/kroppslig utvikling:

http://barnemix.com/kroppslig_utvikling.php

Står ikke noe om når det er vanlig å sykle på tohjuling dog, men førskolelærere hevder 5-6 år er gjennomsnittlig.

* Språklig utvikling:

http://barnemix.com/spraak_utvikling.php

* Tankevirksomhet:

http://barnemix.com/tankevirksomhet.php

* Litt mer lesestoff:

http://www.hjermann.no/hva_kan_barn_forstaa1.htm

En annen ting: Om du har barn som er genier, så har du nok fått klare pekepinner på dette ved foreldresamtaler i barnehagen eller på skola der barna dine går. En del av jobben til førskolelærere og lærere er tydeligvis å gjøre foreldrene oppmerksom på hvor barna ligger utviklingsmessig.

I alle fall ble store deler av den foreldresamtalen jeg har hatt med avdelingslederen i guttungens barnehage viet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at de norske gjennomsnittene gjelder for barn i Norge, og at Barnemix-sidene tar for seg disse, ikke gjennomsnitt for barn på verdensbasis.

Hei ChiengMai,

Men "Kan de være genier?" er jo ikke alvorlig. Det er jo åpenbart harsellering med nicket som spør om asiatiske barn utvikler seg tidligere i et innlegg nedenfor.

Grunnen til at jeg er imot slike "oss og dem" inndelinger er jo nettopp at det forhinder integrering og gjør at barn blir sett på som "dem".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hei ChiengMai,

Men "Kan de være genier?" er jo ikke alvorlig. Det er jo åpenbart harsellering med nicket som spør om asiatiske barn utvikler seg tidligere i et innlegg nedenfor.

Grunnen til at jeg er imot slike "oss og dem" inndelinger er jo nettopp at det forhinder integrering og gjør at barn blir sett på som "dem".

Med vennlig hilsen

Hva har "Kan de være genier"s innlegg med mitt svar til deg å gjøre?

Hvordan et barns utvikling er, har ikke noe med "oss og dem" å gjøre i det hele tatt, ei heller har det noe med integrering å gjøre.

Et barn får ikke venner ut fra hvorvidt det er tidlig utviklet eller ikke. Ei heller kan man nødvendigvis måle popularitet ut fra slikt.

Det er bare å innse det, voksne (helsesøster, førskolelærere, lærere, men også foreldre) måler barns ferdigheter ut fra et gjennomsnitt for forventet utviklingsnivå. Det betyr _ikke_ at man nå ikke er flinke til å se potensiale hos barn på alle nivåer i utviklinga.

Barn har krav på tilretteleggelse av hverdagen sin, og for å kunne gjøre dette må ferdigheter nødvendigvis "måles", eller kartlegges om du vil, sånn at tilretteleggelsen kommer på et riktig nivå for hvert enkelt barn.

Å dermed _for_eksempel_ tolke dette dithen at man sammenligner de forskjellige barna opp mot hverandre blir feil. Barn skal når man har kartlagt utviklingsnivå sammenlignes med _seg_selv_.

Jeg ser disse tabellene som et hjelpemiddel, ikke som en hemsko. De skal hjelpe barn til utvikling, ikke stoppe utviklingen deres.

Det er ikke noe galt i at barn er på forskjellig utviklingsnivå, det er bare slik det er og alltid kommer til å være. Å harselere med folk fordi de får signaler om at barna deres er tidlig utviklet (helsestasjon/barnehage) blir for meg helt latterlig. _Og_ jeg tror ikke denne diskusjonen ville ført til så sterkt engasjement hos deg eller andre om det ikke tilfeldigvis hadde involvert asiatiske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har "Kan de være genier"s innlegg med mitt svar til deg å gjøre?

Hvordan et barns utvikling er, har ikke noe med "oss og dem" å gjøre i det hele tatt, ei heller har det noe med integrering å gjøre.

Et barn får ikke venner ut fra hvorvidt det er tidlig utviklet eller ikke. Ei heller kan man nødvendigvis måle popularitet ut fra slikt.

Det er bare å innse det, voksne (helsesøster, førskolelærere, lærere, men også foreldre) måler barns ferdigheter ut fra et gjennomsnitt for forventet utviklingsnivå. Det betyr _ikke_ at man nå ikke er flinke til å se potensiale hos barn på alle nivåer i utviklinga.

Barn har krav på tilretteleggelse av hverdagen sin, og for å kunne gjøre dette må ferdigheter nødvendigvis "måles", eller kartlegges om du vil, sånn at tilretteleggelsen kommer på et riktig nivå for hvert enkelt barn.

Å dermed _for_eksempel_ tolke dette dithen at man sammenligner de forskjellige barna opp mot hverandre blir feil. Barn skal når man har kartlagt utviklingsnivå sammenlignes med _seg_selv_.

Jeg ser disse tabellene som et hjelpemiddel, ikke som en hemsko. De skal hjelpe barn til utvikling, ikke stoppe utviklingen deres.

Det er ikke noe galt i at barn er på forskjellig utviklingsnivå, det er bare slik det er og alltid kommer til å være. Å harselere med folk fordi de får signaler om at barna deres er tidlig utviklet (helsestasjon/barnehage) blir for meg helt latterlig. _Og_ jeg tror ikke denne diskusjonen ville ført til så sterkt engasjement hos deg eller andre om det ikke tilfeldigvis hadde involvert asiatiske barn.

Hei ChiengMai,

Men "folk" opponerer ikke imot at tabellene eksisterer eller blir brukt, men at man skal ha egne tabeller for hver rase (asiater, jøder, europeere, afrikanere).

For å ha slike tabeller er man jo nørt til å "tro på" rase-teorier i utgangspuntet.

====

Videre: hvis man har egne tabeller for f. eks. "asiater", så er det klart at asiater vil bli tillagt disse egenskapene som fordommer i samfunnet.

Og hvis adopterte barn (som for meg er norske) skal følge en egen tabell (basert på rase) så sier man jo at de ikke er "ordentlig norske likevel"....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mor

Hei ChiengMai,

Men "folk" opponerer ikke imot at tabellene eksisterer eller blir brukt, men at man skal ha egne tabeller for hver rase (asiater, jøder, europeere, afrikanere).

For å ha slike tabeller er man jo nørt til å "tro på" rase-teorier i utgangspuntet.

====

Videre: hvis man har egne tabeller for f. eks. "asiater", så er det klart at asiater vil bli tillagt disse egenskapene som fordommer i samfunnet.

Og hvis adopterte barn (som for meg er norske) skal følge en egen tabell (basert på rase) så sier man jo at de ikke er "ordentlig norske likevel"....

Med vennlig hilsen

Som adoptivmor så er jeg veldig glad for at det finnes oversikter / forskning som sier at det er normalt at min datter vil få mensen tidligere enn klassekameratene, at jeg kan forvente en annen utvikling mht når hun reiser seg og går, hvor høy hun vil være ved skolestart osv osv, slik at ikke norske barneleger tror det er noe galt og gir henne behandling for ting som er normalt for barn fra hennes opprinnelsesland.

Det settes igang tiltak hvis et barn ikke utvikler seg normalt, det er en god indiktator på at kroppen kanskje ikke tar opp næring riktig, hormonforstyrrelser osv. Da er det greit å vite at retningslinjene som gjelder barn som har nordmenn som foreldre og besteforelde i mange generasjoner bakover, følger andre utviklingskurver enn barn som har filipinske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som adoptivmor så er jeg veldig glad for at det finnes oversikter / forskning som sier at det er normalt at min datter vil få mensen tidligere enn klassekameratene, at jeg kan forvente en annen utvikling mht når hun reiser seg og går, hvor høy hun vil være ved skolestart osv osv, slik at ikke norske barneleger tror det er noe galt og gir henne behandling for ting som er normalt for barn fra hennes opprinnelsesland.

Det settes igang tiltak hvis et barn ikke utvikler seg normalt, det er en god indiktator på at kroppen kanskje ikke tar opp næring riktig, hormonforstyrrelser osv. Da er det greit å vite at retningslinjene som gjelder barn som har nordmenn som foreldre og besteforelde i mange generasjoner bakover, følger andre utviklingskurver enn barn som har filipinske aner.

Hei,

Men de individuelle forskjellene vil jo uansett (statistisk helt uungåelig) være langt større enn forskjellene mellom gjennomsnittene av rasene.

Men ikke bare det; ettersom de fleste adopterte ikke er "typiske asiater" (statistisk) og kanskje har helt andre miljøpåvirkninger en gjennomsnittet (fordi de kanskje har bodd på barnehjem, osv.), igjen tilsier at slike tabeller er av svært liten nytte.

Selvsagt kunne man laget egne tabeller over "adopterte barn som kom til Norge", men igjen ville den statistiske spredningen rett og slett være for stor til at man kunne stole på tabellen.

===

La meg gi deg et eksempel på hva jeg mener: En person med en hånd i isvann og en hånd i vann på 60 grader, har i gjennomsnitt hendene i vann på 30 grader. I en tabell ville det stått 30 grader...

Men de færreste tabeller oppgir hvor stor spredningen er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nyco nyskjerrig fra sidelinja

Hei ChiengMai,

Men "folk" opponerer ikke imot at tabellene eksisterer eller blir brukt, men at man skal ha egne tabeller for hver rase (asiater, jøder, europeere, afrikanere).

For å ha slike tabeller er man jo nørt til å "tro på" rase-teorier i utgangspuntet.

====

Videre: hvis man har egne tabeller for f. eks. "asiater", så er det klart at asiater vil bli tillagt disse egenskapene som fordommer i samfunnet.

Og hvis adopterte barn (som for meg er norske) skal følge en egen tabell (basert på rase) så sier man jo at de ikke er "ordentlig norske likevel"....

Med vennlig hilsen

Lurte bare på noe, du som har vært litt rundt om. Jeg synes å huske at jeg leste et sted om en typisk genfeil som finnes kun hos et spesielt folkeslag nedover i Afrika tror jeg det var. det var noe med blodet deres.

Mange av disse folkene var bærere av genet, slik at mange barn med to foreldre som hadde denne "feilen" utviklet anemi eller noe.

Er ikke det et bevis på at vi er forskjellige også genetisk, i forhold til hvor i verden vi kommer fra?

Altså som noen sa her, at vi tilpasser oss miljøet vil lever i.

Vil det ikke da være smart å vite noe om disse forskjellene, slik at vi kan fange opp mennesker som kan være disponible for sykdommer relatert til akkurat miljøet man kommer fra? Sånn rent genetisk mener jeg?

Og er det ikke da greit at adoptivforeldre har dette i bakhodet når de følger opp utviklingen til barna sine?

Og så lurer jeg på, et sted i hodet synes jeg å huske jeg leste at kvinner fra Asia som fikk barn med for eksempel nordmenn, fikk ofte flere fødselskomplikasjoner fordi disse "blandingsbarna" ofte var mye større enn om hun fikk barn med en annen asiat. Er ikke det også grunnet genetiske forskjeller mellom "rasene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte bare på noe, du som har vært litt rundt om. Jeg synes å huske at jeg leste et sted om en typisk genfeil som finnes kun hos et spesielt folkeslag nedover i Afrika tror jeg det var. det var noe med blodet deres.

Mange av disse folkene var bærere av genet, slik at mange barn med to foreldre som hadde denne "feilen" utviklet anemi eller noe.

Er ikke det et bevis på at vi er forskjellige også genetisk, i forhold til hvor i verden vi kommer fra?

Altså som noen sa her, at vi tilpasser oss miljøet vil lever i.

Vil det ikke da være smart å vite noe om disse forskjellene, slik at vi kan fange opp mennesker som kan være disponible for sykdommer relatert til akkurat miljøet man kommer fra? Sånn rent genetisk mener jeg?

Og er det ikke da greit at adoptivforeldre har dette i bakhodet når de følger opp utviklingen til barna sine?

Og så lurer jeg på, et sted i hodet synes jeg å huske jeg leste at kvinner fra Asia som fikk barn med for eksempel nordmenn, fikk ofte flere fødselskomplikasjoner fordi disse "blandingsbarna" ofte var mye større enn om hun fikk barn med en annen asiat. Er ikke det også grunnet genetiske forskjeller mellom "rasene"?

Hei Nyco,

Selvsagt finnes det forskjeller (f. eks. er det mange fra Japan som ikke kan drikke alkohol), og det er ikke det jeg opponerer mot, men hvordan man "bruker" statistikken, og hva man legger i disse forskjellene.

Beklageligvis lever vi i en verden hvor våre barn risikerer å bli mørbanket fordi de tilhører "dem"; erfaringen viser jo at selv uskyldige "oss og dem" forskjeller har en tendens til å bli misbrukt.

Idéer om at "asiater utvikler seg raskere", og kanskje "afrikanere langsommere" (alt etter fordommer) har en tendens til å bli fastlåste stereotyper i samfunnet. Og det tar ikke mange sekundene før slikt blir brukt mot dem det gjelder - enten det er positive eller negative egenskaper. "Asians are more cunning than Europeans", osv.

===

Så kommer også det praktiske:

La oss si at vi godtar at "asiater utvikler seg raskere enn nordmenn".

Betyr det at et adoptert barn fra Asia (som utvikler seg normalt for en asiat) egentlig ikke er en ordentlig nordmann? Ikke helt norsk, liksom?

Hvis et barn som er adoptert fra Asia utvikler seg langsommere enn andre asiatiske barn (men like hurtig som norske barn), betyr det at barnet er en "dårlig asiat" (fordi barnet ikke passer inn i sin tabell), men plutselig "en god nordmann" (fordi barnet passer inn i den norske tabellen).

Jeg tror slike tabeller forårsaker langt flere problemer enn de løser (og vi har ikke engang begynt å diskutere hva som skjer hvis far er fra Kanada og mor fra Indonesia! ;-) ).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hei ChiengMai,

Men "folk" opponerer ikke imot at tabellene eksisterer eller blir brukt, men at man skal ha egne tabeller for hver rase (asiater, jøder, europeere, afrikanere).

For å ha slike tabeller er man jo nørt til å "tro på" rase-teorier i utgangspuntet.

====

Videre: hvis man har egne tabeller for f. eks. "asiater", så er det klart at asiater vil bli tillagt disse egenskapene som fordommer i samfunnet.

Og hvis adopterte barn (som for meg er norske) skal følge en egen tabell (basert på rase) så sier man jo at de ikke er "ordentlig norske likevel"....

Med vennlig hilsen

"Men "folk" opponerer ikke imot at tabellene eksisterer eller blir brukt, men at man skal ha egne tabeller for hver rase (asiater, jøder, europeere, afrikanere)."

Så vidt jeg greier se, så er det ingen som har hevdet i trådene dette gjelder, at man skal ha egne tabeller for hver rase. Man bruker faktisk de samme tabellene og gjør sammenligningene på grunnlag av disse.

Min sønn _er_ tidlig utviklet i forhold til gjennomsnittet, men jeg kan ikke se at jeg noe sted har hevdet at dette er fordi han er født i Thailand. Jeg konkluderer med at for han stemmer dette, jeg sier ikke noe sted at det dermed gjelder alle asiatiske barn eller at det skal finnes egne tabeller for hver enkelt rase.

For å ta Norge: Tabellene som brukes her er gamle, det vil si at få adoptivbarn, om noen, er med på å legge grunnlag for dette gjennomsnittet. Tabellene kan man da, rent firkantet, si er laget på grunnlag av materiale fra norskfødte (ariske, om du vil) barn. Det er tross alt disse barna man har hatt på helsestasjonene og i systemet den tida disse tabellene ble laget.

På samme måte finnes det helt sikkert i asiatiske land tabeller der asiatiske barn er lagt til grunn, i Afrika afrikanske barn osv.

Det er _du_ som tolker disse fakta som om noen (i dette tilfellet jeg) mener en rase er overlegen en annen. Jeg vil derfor si som andre har gjort: Se på hva folk skriver, ikke hva du tror de skriver/mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men "folk" opponerer ikke imot at tabellene eksisterer eller blir brukt, men at man skal ha egne tabeller for hver rase (asiater, jøder, europeere, afrikanere)."

Så vidt jeg greier se, så er det ingen som har hevdet i trådene dette gjelder, at man skal ha egne tabeller for hver rase. Man bruker faktisk de samme tabellene og gjør sammenligningene på grunnlag av disse.

Min sønn _er_ tidlig utviklet i forhold til gjennomsnittet, men jeg kan ikke se at jeg noe sted har hevdet at dette er fordi han er født i Thailand. Jeg konkluderer med at for han stemmer dette, jeg sier ikke noe sted at det dermed gjelder alle asiatiske barn eller at det skal finnes egne tabeller for hver enkelt rase.

For å ta Norge: Tabellene som brukes her er gamle, det vil si at få adoptivbarn, om noen, er med på å legge grunnlag for dette gjennomsnittet. Tabellene kan man da, rent firkantet, si er laget på grunnlag av materiale fra norskfødte (ariske, om du vil) barn. Det er tross alt disse barna man har hatt på helsestasjonene og i systemet den tida disse tabellene ble laget.

På samme måte finnes det helt sikkert i asiatiske land tabeller der asiatiske barn er lagt til grunn, i Afrika afrikanske barn osv.

Det er _du_ som tolker disse fakta som om noen (i dette tilfellet jeg) mener en rase er overlegen en annen. Jeg vil derfor si som andre har gjort: Se på hva folk skriver, ikke hva du tror de skriver/mener!

Hei igjen ChiengMai,

Du skriver: " Min sønn _er_ tidlig utviklet i forhold til gjennomsnittet,"

Ja, men har du tenkt på at ca 50% av Norges befolkning er "tidlig utviklet i forhold til gjennomsnittet"!

:-)

Også de som aldri har vært i Asia! ;-)

===

Du skriver: "men jeg kan ikke se at jeg noe sted har hevdet at dette er fordi han er født i Thailand. Jeg konkluderer med at for han stemmer dette, jeg sier ikke noe sted at det dermed gjelder alle asiatiske barn eller at det skal finnes egne tabeller for hver enkelt rase."

Jeg har heller ikke påstått at *du* gjør det, men tråden gikk på om "asiatiske barn" var tidligere utviklet, osv. Andre her har skrevet at "tidlig utvikling er positivt", og det jeg har påpekt er at man da tillegger en rase "positive egenskaper" fremfor andre, på linje med "rase XXX er mer intelligent", "rase YYY er mer tilbøyelig til kriminalitet", osv.

===

I tillegg påpeker jeg (fra et statistisk ståsted) faren med å bruke slike tabeller som en "fasitt", fordi den individuelle forskjellen er så stor. Og når man snakker spesifikt om adoptivbarn (som kanskje har hatt et ugunstig eller ukjent miljø før de kom hit) så blir slike individuelle forskjeller naturligvis enda større.

===

Du skriver: " Det er _du_ som tolker disse fakta som om noen (i dette tilfellet jeg) mener en rase er overlegen en annen. Jeg vil derfor si som andre har gjort: Se på hva folk skriver, ikke hva du tror de skriver/mener!

Nei, jeg har ikke sagt at *du* mener at en rase er "overlegen", men jeg påpeker at det er svært nærliggende (for mange mennesker) å konkludere at hvis "asiater utvikler seg tidlig" så blir de en "fare for nordmenn" eller alle andre idiotiske unnskyldninger og bortforklaringer som vi er vant med å høre brukt av rasister.

Slike "vi er forskjellige" tabeller blir alltid misbrukt av folk. Det er nok av mennesker som mener at "de er forskjellige fra oss", om ikke vi skal begynne med det samme.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nyco,

Selvsagt finnes det forskjeller (f. eks. er det mange fra Japan som ikke kan drikke alkohol), og det er ikke det jeg opponerer mot, men hvordan man "bruker" statistikken, og hva man legger i disse forskjellene.

Beklageligvis lever vi i en verden hvor våre barn risikerer å bli mørbanket fordi de tilhører "dem"; erfaringen viser jo at selv uskyldige "oss og dem" forskjeller har en tendens til å bli misbrukt.

Idéer om at "asiater utvikler seg raskere", og kanskje "afrikanere langsommere" (alt etter fordommer) har en tendens til å bli fastlåste stereotyper i samfunnet. Og det tar ikke mange sekundene før slikt blir brukt mot dem det gjelder - enten det er positive eller negative egenskaper. "Asians are more cunning than Europeans", osv.

===

Så kommer også det praktiske:

La oss si at vi godtar at "asiater utvikler seg raskere enn nordmenn".

Betyr det at et adoptert barn fra Asia (som utvikler seg normalt for en asiat) egentlig ikke er en ordentlig nordmann? Ikke helt norsk, liksom?

Hvis et barn som er adoptert fra Asia utvikler seg langsommere enn andre asiatiske barn (men like hurtig som norske barn), betyr det at barnet er en "dårlig asiat" (fordi barnet ikke passer inn i sin tabell), men plutselig "en god nordmann" (fordi barnet passer inn i den norske tabellen).

Jeg tror slike tabeller forårsaker langt flere problemer enn de løser (og vi har ikke engang begynt å diskutere hva som skjer hvis far er fra Kanada og mor fra Indonesia! ;-) ).

Med vennlig hilsen

Mulig jeg er litt naiv jeg da, for jeg greier ikke helt å forestille meg at sånne medisinske greier skal kunne misbrukes, i noen større grad enn annen forskning av typen som angår hvordan, hvorfor, osv. på mennesker.

Satt på spissen da, så kan vi jo bare legge ned alt som heter forskning på menneske fordi den KAN bli misbrukt i den hensikt å gjøre noen bedre enn andre.

Men uansett, hvorfor kan ikke noen japanere drikke alkohol??

Nå så jeg for meg at de fikk elselører og gule prikker jeg altså :0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt naiv jeg da, for jeg greier ikke helt å forestille meg at sånne medisinske greier skal kunne misbrukes, i noen større grad enn annen forskning av typen som angår hvordan, hvorfor, osv. på mennesker.

Satt på spissen da, så kan vi jo bare legge ned alt som heter forskning på menneske fordi den KAN bli misbrukt i den hensikt å gjøre noen bedre enn andre.

Men uansett, hvorfor kan ikke noen japanere drikke alkohol??

Nå så jeg for meg at de fikk elselører og gule prikker jeg altså :0D

Hei Nyco,

Du skriver: "Satt på spissen da, så kan vi jo bare legge ned alt som heter forskning på menneske fordi den KAN bli misbrukt i den hensikt å gjøre noen bedre enn andre."

Men man vet jo hvilke resultater som har kommet fra slike teorier om at "rase xxx er slik" og "rase yyy er sånn". Se på hvordan det var i Sør Afrika, Tyskland og faktisk mesteparten av Europa (med tanke på jøder) .... Det er vel få ting som har blitt så misbrukt som akkurat dette med rase?

Dessverre må vi bare innse at:

1) Slikt vil bli misbrukt.

2) At folk tilsynelatende ikke forstår at en slik tabell ikke er noen "fasitt", men et statistisk gjennomsnitt, og at ca 50% av befolkningen begripeligvis ligger over og de andre 50% ligger under dette gjennomsnittet....

Og det er helt forskjellig fra å "forske på hjerteproblemer", for man kan ikke "plukke ut" personer med hjerteproblemer i gaten. De blir ikke diskriminert (pga utseende) i jobbsammenheng, blir ikke banket opp, osv.

===

Noen japanere har et gen som gjør at leveren ikke bryter ned alkohol på "riktig" måte, slik at de forblir fyllesyke i evigheter, fordi restproduktene etter alkohol ikke fjernes fra kroppen. (Jeg vet ikke nøyaktig hva/hvordan, men det er noe slikt.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...