Gå til innhold

NHD/ang medikamenter...igjen..

Anbefalte innlegg

Psykologen min mener fortsatt at jeg ikke burde begynne på medikamenter mot depresjoner,( han har ikke tro på medikamenter i det hele tatt) men en liten del av meg har fortsatt lyst til å prøve det ut..

Men virkningene da? Blir jeg helt "flat" liksom, med hverken opp eller nedturer? Og hva med alkohol.. kan man drikke når man går på dette?

Får man mer selvtilitt, mot til å gjøre ting som man ellers ikke tørr.. slik som å ta bussen feks?

Får man mer energi til å ta seg sammen og få orden på de delene av livet som man ellers unngår...

Hva med selvmordstankene, forsvinner de? Vil jeg bli mindre pessimistisk og deprimert??

I det hele tatt, hvordan kan det hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72074-nhdang-medikamenterigjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. AD flater ikke ut følelsene annet enn at bunnene ikke blir like dype - og det er vel hensikten?

Moderne psykologer mener de ikke forstyrrer psykoterapier negativt. Det kan imidlertid depresjoner gjøre.

2. Søk på "SSRI og alkohol" her på DOL

3. Ja, en får mer selvtillit. Det virker på sosialfobi-symptomer.

Dessuten er dårlig selvtillit et depresjonssymptom. Når depresjonen letter, bedres også selvtilliten.

4. Både energiløshet og selvmordstanker er depresjonssymptomer. Se pkt 3.

1. AD flater ikke ut følelsene annet enn at bunnene ikke blir like dype - og det er vel hensikten?

Moderne psykologer mener de ikke forstyrrer psykoterapier negativt. Det kan imidlertid depresjoner gjøre.

Dessuten er dårlig selvtillit et depresjonssymptom. Når depresjonen letter, bedres også selvtilliten.

pkt.1

ET spørsmål; har du prøvd disse pillene på egen kropp?

Jeg blir så irritert. De FLATER ut følelseslivet. Basta.

JEG har prøvd og har snakket med mange som har opplevd det.

Bunnene blir mindre dype MEN du når ikke de gode toppene heller. Du blir FLAT, FLAT, FLAT.

Og så er det mange som svetter, har strømilinger i hodet, får nedsatt reaksjonsevne og økt matlyst med økt vekt, ofte 10-20 kg.

Men det nekter dere leger av en eller annen MERKELIG grunn for at er tilfellet.

HVORFOR i alle dager underslår dere disse bivirkningene?

JA, pillene hjelper mange. De hjalp meg også. Men det veide ikke opp alle bivirkningene jeg fikk.

Ikke fortell meg hva som foregår eller ikke foregår i MIN kropp. Det kjenner jeg best selv.

Du er så arrogant noen ganger at jeg blir helt kvalm!

pkt.1

ET spørsmål; har du prøvd disse pillene på egen kropp?

Jeg blir så irritert. De FLATER ut følelseslivet. Basta.

JEG har prøvd og har snakket med mange som har opplevd det.

Bunnene blir mindre dype MEN du når ikke de gode toppene heller. Du blir FLAT, FLAT, FLAT.

Og så er det mange som svetter, har strømilinger i hodet, får nedsatt reaksjonsevne og økt matlyst med økt vekt, ofte 10-20 kg.

Men det nekter dere leger av en eller annen MERKELIG grunn for at er tilfellet.

HVORFOR i alle dager underslår dere disse bivirkningene?

JA, pillene hjelper mange. De hjalp meg også. Men det veide ikke opp alle bivirkningene jeg fikk.

Ikke fortell meg hva som foregår eller ikke foregår i MIN kropp. Det kjenner jeg best selv.

Du er så arrogant noen ganger at jeg blir helt kvalm!

Ja, jeg har faktisk prøvd de medikamentene jeg gir til mine pasienter. Ikke særlig lang tid, men ca. en uke...

"Avflating" nevnes ikke som bivirkning i den mest vanlige litteraturen. Jeg synes ofte pasientene er lite analytiske når de nevner nettopp denne bivirkningen:

Etter mine erfaringer er nettopp problemet til disse pasientene at de er for emosjonelt reaktive. At de for lett rives med av sterke følelser som bringer dem ut av likevekt og reduserer funksjon. Mange trenger nettopp å bli mindre emosjonellt reaktive/påvirkbare.

Ja, jeg har faktisk prøvd de medikamentene jeg gir til mine pasienter. Ikke særlig lang tid, men ca. en uke...

"Avflating" nevnes ikke som bivirkning i den mest vanlige litteraturen. Jeg synes ofte pasientene er lite analytiske når de nevner nettopp denne bivirkningen:

Etter mine erfaringer er nettopp problemet til disse pasientene at de er for emosjonelt reaktive. At de for lett rives med av sterke følelser som bringer dem ut av likevekt og reduserer funksjon. Mange trenger nettopp å bli mindre emosjonellt reaktive/påvirkbare.

Ja følelser er og blir noe dritt...

Kanskje vi i fremtiden får operert inn et livsvarig depot ved fødselen så vi kan slippe disse følelsene og rusle rundt som maskiner.

Men da blir det kjedelig for DDE, når de skal synge:

Her blir det liv..rai rai

Ja følelser er og blir noe dritt...

Kanskje vi i fremtiden får operert inn et livsvarig depot ved fødselen så vi kan slippe disse følelsene og rusle rundt som maskiner.

Men da blir det kjedelig for DDE, når de skal synge:

Her blir det liv..rai rai

Følelser er fint så lenge de ikke tar overhånd på en slik måte at en må søke psykiatrisk hjelp, rai, rai :-)

Annonse

Får håpe du ikke virkerlig tror på at du har prøvd et SSRI etter en uke. Nå blir jeg alvorlig redd her!

Du anbefaler kanskje pasientene å slutte hvis de ikke merker virkning etter en uke også du da!

Du har ingen ide! Virkning og bivirkning og ikke minst ettervirkninger har du selvfølgelig ikke vært i nøærheten av en gang.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte!

Følelser er fint så lenge de ikke tar overhånd på en slik måte at en må søke psykiatrisk hjelp, rai, rai :-)

Ikke at jeg egentlig har noe med dette, men du skriver at du har prøvd AD, de som pasientene dine bruker? Var dette bare for å teste dem, eller var dette fordi du trengte dem??

Hvilken "veg" gikk du, for å bli psykiater? Jeg kunne tenkt meg å bli enten sosionom, psykiatrisk sykepleier eller psykolog. Men for det første: vet ikke hvordan jeg tar denne utdanningen. Har prøvd å søkte på nettet, men synes ikke det var noe å finne.

For det andre: sliter selv, og man kan vel ikke det dersom man skal bli noe sånt. Man må vel ha en sterkt psyke, og det vet jeg ikke om jeg har (men det kan jo være at denne psyken min blir bedre etterhvert som jeg blir eldre).

Gjest turbolator

Ikke at jeg egentlig har noe med dette, men du skriver at du har prøvd AD, de som pasientene dine bruker? Var dette bare for å teste dem, eller var dette fordi du trengte dem??

Hvilken "veg" gikk du, for å bli psykiater? Jeg kunne tenkt meg å bli enten sosionom, psykiatrisk sykepleier eller psykolog. Men for det første: vet ikke hvordan jeg tar denne utdanningen. Har prøvd å søkte på nettet, men synes ikke det var noe å finne.

For det andre: sliter selv, og man kan vel ikke det dersom man skal bli noe sånt. Man må vel ha en sterkt psyke, og det vet jeg ikke om jeg har (men det kan jo være at denne psyken min blir bedre etterhvert som jeg blir eldre).

For å bli sosionom, psykiatrisk sykepleier eller psykolog, må du først ha generell studiekompetanse. Så søker du på sosionomutdanning eller sykepleierutdanning på høyskoler som har denne utdanningen. For å bli psykolog må søke psykologi grunnfag på Universitetet. For mere detaljert forklaring, snakk med rådgiver på skolen.

Tusen takk, det var veldig bra svar du ga meg, og hadde jeg hvert helt sikker på at dette er virkningen jeg kan forvente meg - hadde jeg forlangt å begynne på SSRI i morgen den dag!!!

Men selvfølgelig måtte det komme komentarer fra andre hold her, som igjen gjorde meg usikker...

Men la oss si jeg begynner med SSRI, hvor lang tid vil det ta før at jeg merker en virkning?

Og, hvis jeg da har lyst til å slutte med SSRI . vil det få en særlig negativ effekt?

Er litt redd for at jeg da vil oppleve en dypere depresjon enn noensinne...

På forhånd takk for svar:)

Gjest ikke undertegnet

Les mitt innlegg "cipramil"=fly

der beskrives min opplevelse. Nei, jeg ble ikke helt flat, men heller ikke helt hysterisk i de tilfeller jeg ellers ville blitt det.Riktignok kom jeg ikke helt i "taket" hva positive føleler angår heller.Så det er klart det er best å være tablettfri hvis en greier det. Under tablettperioden følte jeg meg faktsik "normal" Jeg fikk overskudd til å gjøre ting jeg ellers ikke ville gjort og jeg tror jeg ble oppfattet ganske omgjengelig blant mine medmennesker. Bivirknigene var egentlig ikke noe å snakke om, de var små og kortvarige. Selv merket jeg soleklar bedring etter 1uke,og så ble det bare bedre og bedre framover 1-2 mnd, for så å stabilisere seg der. Men ikke bedre i den forstand at jeg opplevde meg "høy eller ruset", bare i generell god form. Mistet imidlertid lysten på sex, men akkurat det anså jeg ikke som noe stort problem akkurat da, like etter et samlivsbrudd.Jeg var veldig bevisst på at bruken skulle være forholdsvis kortvarig, men var likevel i samråd med min lege inneforstått med at det kunne ta lenger tid enn forventet. Noe det imidlertid ikke gjorde.

Jeg tror jeg kan si at jeg fikk akkurat de reaksjonene på tablettene som du ønsker å kunne få.Nedtrappingen gikk mye bedre enn jeg trodde , og jeg er fortsatt i god form. Tablettene løste nok ikke evt. reaksjoner i forb. med samlivsbruddet, men jeg klarte å fungere slik at jeg fikk tingene på plass, også rent praktisk. Og jeg kom meg fort tilbake i full jobb.

Nå har livet stabilisert seg for meg igjen og jeg har et faktisk bra. Lykke til.

Gjest Vannmelon

Tusen takk, det var veldig bra svar du ga meg, og hadde jeg hvert helt sikker på at dette er virkningen jeg kan forvente meg - hadde jeg forlangt å begynne på SSRI i morgen den dag!!!

Men selvfølgelig måtte det komme komentarer fra andre hold her, som igjen gjorde meg usikker...

Men la oss si jeg begynner med SSRI, hvor lang tid vil det ta før at jeg merker en virkning?

Og, hvis jeg da har lyst til å slutte med SSRI . vil det få en særlig negativ effekt?

Er litt redd for at jeg da vil oppleve en dypere depresjon enn noensinne...

På forhånd takk for svar:)

Faktisk, Lizah, så er det ikke noe enkelt svar på det.

Ingen vet på forhånd hvordan nettopp du reagerer. En må derfor prøve seg fram.

Noen har ingen problemer, noen har bare problemer, andre har litt. Flest i siste kategori skulle jeg tro.

Svetting og vektøkning er det jeg stort sett har hørt om.

Jeg har selv gått på et par forskjellig typer SSRI. Er nå pillefri, men ikke helt iform.

Neste for meg blir nok å prøve noe stemningsstabiliserende. Kanskje det kan løse flokene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...