Gå til innhold

fastlegen min - er ho blitt gærnere enn meg?

Anbefalte innlegg

hadde time hos legen i går, ein ytterst selsom opplevelse. eg har gått hos henne i eit år, og har fram til no trivdes svært godt - fått følelsen av å bli tatt på alvor, og at ho til og med har forståelse for nettopp mine problemstillinger mht angst og depresjon kombinert med eit kunstneryrke som eg ikkje har nådd å etablere meg i.

i går hadde eg time for å få legeerklæring om forlenga rehabilitering - har fått rehab-støtte i to måneder. rett før sjukmeldingstida var ute, begynte lysta til å gjere ting innafor yrket mitt å dukke opp igjen, for første gang på minst 2 år. derfor bestemte eg meg for å velge å søke rehab, fordi ein "penger-til-tak-over-hue-jobb" vil sluke opp den konsentrerte og fokuserte tida på dagen og ta fra meg kreftene til å verne om og jobbe med den gryende lysta til å jobbe med yrket mitt.

eg kjem til legen og begynner å forklare om dette. på spørsmål om terapien svarer eg at eg stadig går til psykolog 2 ganger i uka, og har komme til eit punkt der veldig mange ting begynner å gripe inn i kvarandre. ho ber meg skaffe eit brev fra psykologen min med kort beskrivelse av terapien og planer, til bruk i legeerklæringen. ho virker kritisk, og eg får følelsen av at ho lurer på om terapien fører fram.

plutselig begynner ho å spørre om eg røyker hasj, eg svarer som sant er at eg aldri har forsøkt det. ho seier ho synes det lukter hasj av meg, og at pupillene mine er litt store. ho spør om eg bruker parfyme, nei, svarer eg - det bruker eg sjelden. ho seier ho vil ha ein urinprøve av meg, slik at ho slipper å lure, og slik at eg slipper å lure på om ho fortsetter å mistenke meg for hasjbruk. eg avgir urinprøve såklart, eg har jo ikkje noko å skjule.

seinere kommenterer ho at ho ser eg har lagt på meg, og ber meg gå på vekta. vekta viser det eg regna med den ville, eg -har- lagt på meg, og veit jo det. hyggelig å høre at det er synlig...

deretter spør ho om framtidsplaner, om eg har nokon tanker om evt andre inntekskilder enn mitt kreative yrke. eg svarer at eg nylig har vært på eit gratis, lite introduksjons-bartenderkurs, og at eg synes det ville være ein ting som kunne kombineres med det kreative yrket. eg legger fram mine argumenter for dette, som er gjennomtenkte og drøfta med både psykolog og kjæreste. ho seier ho ikkje kjem til å anbefale dette medisinsk overfor trygdekontoret, pga risikoen som skiftarbeid representerer for folk med psykiske problemer. eg nevner at den aktuelle døgnrytmen har eg faktisk hatt det siste halvåret, som sammenfaller med ein jevn bedring hos meg, men ho står fast på sitt. (eg kjenner jo til at døgnrytma er viktig for bipolare, men eg visste ikkje at det gjaldt andre psykiske ting?)

ho spør videre om trening, eg svarer som sant er at eg ikkje trener noko organisert, men sykler mykje, eg forteller om treningsting eg kunne tenke meg men ikkje har råd til. da eg nevner ein lengre sykkeltur for kort tid sia, seier ho eg bør gjere slik 3-4 ganger i uka. eg får ein klar følelse av at ho synes eg gjer for lite.

eg får ny resept på antidepressiva som eg har gått på i lengre tid, og ny time neste uke for å fullføre legeerklæringen og få resultatet av urinprøven.

timen er over. på veien heim gråter eg og føler meg ydmyka. eg spekulerer på kva anna ho trur om meg sia ho mistenker meg for hasjrøyking. trur ho at eg er ein hasjrøykende latsabb av ein trygdemisbruker? eg føler meg mistenkeliggjort på ein måte eg blir heilt satt ut av. trur ho virkelig at eg juger for henne? eg har heile tida vært opptatt av å være bunn ærlig overfor behandlere, slik at dei skal kunne kjenne meg og min situasjon best mulig. å juge er dessuten noko eg uansett har vanskelig for. eg leiter om og om igjen etter kva eg kan ha sagt eller gjort som har framkalt denne væremåten hos henne. koffor er ho plutselig overhodet ikkje forståelsesfull, koffor tar ho meg plutselig ikkje på alvor, kva er det egentlig ho trur om meg? koffor behandler ho meg plutselig som om eg ikkje er til å stole på? koffor gjer ho slik at eg føler meg tråkka på og ydmyka? kan eg stole på henne, når ho så tydelig ikkje stoler på meg? det er ikkje spørsmålet om hasj aleine som gjer at eg føler meg slik, men totalinntrykket mitt av hennes holdning til meg.

på timen til uka kjem eg til å ta dette opp med henne på eitt eller anna vis. eg vil gjerne ha tilbakemeldinger fra andre om dette, for denne opplevelsen skjønte eg så lite av at eg blir usikker på korleis eg skal håndtere det.

Fortsetter under...

Eg synst ikkje du skal leggja så mykje i det. Ho kan både hatt ein dårleg dag, og det _kan_ jo henda at du har ein ekstra nærtagande periode elns, som ikkje lot seg kombinere med hennes dårlege dag...

Dei legane eg har hatt dei siste åra har jo som regel ymta frampå om trygdemisbruk kvar gong eg har kome med den onde ryggen min, og har berre gjeve meg ein sjukemeldingsdag om gongen, så den handsaminga du har fått av denne legen tidlegare må jo seiast å vera positiv. - Sett med mine auger.

No må det jo også seiast at ålmennpraktiserande legar ofte ikkje har færesetnader for å vurdere kva som er best for pasientar som slit med psykiske ting, og skjønar kanskje ikkje at dei kan gjera ondt verre ved måten dei er på. Det var uansett unaudsynt av ho å trekke inn hasjmistankar, etc.

Tenk godt gjennom kva du vil seia, og sei klårt i frå til henne når du har den neste timen!

Eg synst ikkje du skal leggja så mykje i det. Ho kan både hatt ein dårleg dag, og det _kan_ jo henda at du har ein ekstra nærtagande periode elns, som ikkje lot seg kombinere med hennes dårlege dag...

Dei legane eg har hatt dei siste åra har jo som regel ymta frampå om trygdemisbruk kvar gong eg har kome med den onde ryggen min, og har berre gjeve meg ein sjukemeldingsdag om gongen, så den handsaminga du har fått av denne legen tidlegare må jo seiast å vera positiv. - Sett med mine auger.

No må det jo også seiast at ålmennpraktiserande legar ofte ikkje har færesetnader for å vurdere kva som er best for pasientar som slit med psykiske ting, og skjønar kanskje ikkje at dei kan gjera ondt verre ved måten dei er på. Det var uansett unaudsynt av ho å trekke inn hasjmistankar, etc.

Tenk godt gjennom kva du vil seia, og sei klårt i frå til henne når du har den neste timen!

ja, eg har fått veldig god behandling av henne tidligere. og nettopp derfor, kanskje, blir eg så satt ut av dette, at eg ikkje forstår koffor ho plutselig er så mistenksom.

men eg kjem til å gjere som du seier - tenke godt igjennom det og ta det opp med henne til uka.

Hva i helvete...??? Dette er å betrakte som overgrep.

Bytt lege. Det er alt jeg har å si.

når eg tar dette opp med henne, er det nok mulig at eg nevner at tanken på å bytte lege har slått meg. men i utgangspunktet ønsker eg ikkje å bytte, fordi eg tidligere hadde eit så godt inntrykk av henne. så om eg bytter lege vil komme an på hennes imøtekommenhet til uka...

takk for tilbakemeldinga, godt å høre at andre synes det var over streken.

ja, eg har fått veldig god behandling av henne tidligere. og nettopp derfor, kanskje, blir eg så satt ut av dette, at eg ikkje forstår koffor ho plutselig er så mistenksom.

men eg kjem til å gjere som du seier - tenke godt igjennom det og ta det opp med henne til uka.

jepp, ta det opp med henne.. kanskje du var gira, slik at øynene dine lyste, og hun misforstod..

eller kanskje hun er blitt paranoid....???

hehe... hender sånne kvakksalvere sier mye rart..

skvær opp med henne, kanskje hun setter pris på det. og hvis ikke, så vet du hva du må gjøre..

lykke til

Annonse

jepp, ta det opp med henne.. kanskje du var gira, slik at øynene dine lyste, og hun misforstod..

eller kanskje hun er blitt paranoid....???

hehe... hender sånne kvakksalvere sier mye rart..

skvær opp med henne, kanskje hun setter pris på det. og hvis ikke, så vet du hva du må gjøre..

lykke til

takk! :)

Den oppførselen er for merkelig til at man kan gjøre annet enn å skepulere om.

Vil kanskje tro at hun har fått en "fiks" idé om deg som hun har vært såpass sikker på at har vært riktig at hun har behandlet deg i henhold til det.

Det er i så fall uprofesjonelt - hun bør først skaffe seg de fakta hun trenger for å underbygge en antagelse.

Jeg vil gjette på at hun kommer til å være litt overrasket over at testen ikke gir utslag, og at hun kanskje har litt vanskelig for å forsone seg med at hun har tatt feil i utgangspunktet - og i verste fall ikke vil være villig til å re-evaluere standpunktet, selv om grunnlaget for det nå smuldrer bort.

Håper at hun enten har hatt en annen grunn til den opptredenen, eller at hun evt. viser seg voksen nok til å innse at hun har gjort en feilvurdering og bygget videre på den.

Og lykke til på neste time!

hei vennen.

Jeg har til nå bare hørt deg snakke positivt om legen din, så da jeg leste dette må jeg si jeg begynte å stusse. Det var da en særdeles merkverdig oppførsel, på henne altså. Dere har hatt en så god kjemi sammen tidligere at...dette

kan da ikke forklares med noe annet enn at dama tydeligvis har fått et "illebefinnende" (+ naturligvis pms). Lov meg at du går tilbake og tar dette opp med henne.

-*varm og god klem*

Må si det var en dårlig oppførsel av legen...

merkelig oppførsel den der legen din hadde!!

synes du burde ta det opp med henne neste gang du skal dit! (og, hun kommer jo ikke til å finne noe av den urin testen, så jeg synes egentlig at hun bør beklage seg..!!)

kan jo hende hun hadde en dårlig dag - men ærlig talt!! konfronter henne!! (det er iallefall mitt råd!)

klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...