Gå til innhold

hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei

Har vært sykemeldt i et år nå pga. ryggproblemer. Min lege og manuelle terapeut oppfordret meg til å søke yrkesrettet attføring. Da de (og jeg) mener at yrket har i dag vil kun forverre ting. Jeg er i tillegg under behandling hos fysioterapeut og egentrening. Det som skjedde var at jeg fikk avslag på min søknad på yrk.attføring. Tok kontakt med legen som ble overrasket og kalte inn til basismøte. Fikk også beskjed at jeg i den mnd jeg har ventet på svar(avslag) ikke vil motta penger siden det endte med avslag. Vil heller ikke motta noen form for støtte i de tre mnd jeg venter på basismøte. Fikk beskjed om å komme meg ut i jobb, derpå jeg svarte at det kan jeg jo ikke, ergo grunnen til at jeg søker attføring. Fikk da svar om at jeg fikk gå på sosialen. Er dette mulig? Har jeg virkelig ikke krav på noe? Sitter i dag med lån på nyanskaffet hus og ett lite barn men ingen penger. Føler meg som tapt mellom to stoler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73958-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du først og fremst skal gjøre er å klage skriftlig på vedtaket om avslag, innen fristen på 6 uker. Da vil du - når vedtaket senere blir omgjort - få etterbetalt for tiden som er gått fra det første vedtaket (avslaget) og frem til det neste vedtaket (innvilget).

Dernest søker du om rehabiliteringspenger. Siden du er under behandling og nettopp har gått ut sykepengeperioden vil jeg tro legen din kan si

- og TK godta - at det er utsikt til bedring (om enn aldri så liten), slik at du fårr rehab.penger mens du venter på at klagen på attf. skal bli behandlet.

Noen av mine klienter har opplevd at TKs saksbehandler påstår at man ikke kan ha to saker inne samtidig, og hvis du møter denne holdningen skan du avvise den som bare tull. (Møter du en slik påstand, be dem dokumentere hjemmel for dette, og få alt skriftlig).

Rehab.penger utgjør samme beløp som attf.penger, dvs 66% av inntektsgrunnlaget. Og grunnlaget er enten din inntekt kalenderåret før det året du ble syk eller siste 3 kalenderår før du ble syk. I tillegg skal du ha barnetillegg med kr 17 pr barn pr dag. Når du evt kommer under AKTIV attføringstiltak kan du ha rett på ulike stønader i tillegg.

Se med om dette her: http://trygdehjelpen.no/diverse/yrkesrettet.html(følg linkene til ytterligere detaljer).

Lykke til!!!

Det du først og fremst skal gjøre er å klage skriftlig på vedtaket om avslag, innen fristen på 6 uker. Da vil du - når vedtaket senere blir omgjort - få etterbetalt for tiden som er gått fra det første vedtaket (avslaget) og frem til det neste vedtaket (innvilget).

Dernest søker du om rehabiliteringspenger. Siden du er under behandling og nettopp har gått ut sykepengeperioden vil jeg tro legen din kan si

- og TK godta - at det er utsikt til bedring (om enn aldri så liten), slik at du fårr rehab.penger mens du venter på at klagen på attf. skal bli behandlet.

Noen av mine klienter har opplevd at TKs saksbehandler påstår at man ikke kan ha to saker inne samtidig, og hvis du møter denne holdningen skan du avvise den som bare tull. (Møter du en slik påstand, be dem dokumentere hjemmel for dette, og få alt skriftlig).

Rehab.penger utgjør samme beløp som attf.penger, dvs 66% av inntektsgrunnlaget. Og grunnlaget er enten din inntekt kalenderåret før det året du ble syk eller siste 3 kalenderår før du ble syk. I tillegg skal du ha barnetillegg med kr 17 pr barn pr dag. Når du evt kommer under AKTIV attføringstiltak kan du ha rett på ulike stønader i tillegg.

Se med om dette her: http://trygdehjelpen.no/diverse/yrkesrettet.html(følg linkene til ytterligere detaljer).

Lykke til!!!

Hei

Vil først bare si tusen tusen takk for svaret ditt, var temmelig oppgitt på tk. Leverte inn klage på attføring og søknad om rehabiliteringspenger. Fikk i dag telefon fra saksbehandler om at jeg kunne da ikke søke om begge. Hvorfor søke om rehabilitering med utsikt til bedring når jeg ønsket attføring fikk jeg beskjed om. Jeg spurte derpå hvorfor jeg ikke kunne søke om begge og fikk til svar om at det gikk ikke. Da ba jeg om at jeg fikk dette skriflig, noe hun sa ikke var noe problem. Men hun sa at jeg måtte bestemme meg over telefonen vilken søknad jeg ønsket å beholde. Jeg svarte da attføring siden det er det jeg trenger, men prøvde også å forklare at jeg må være under behandling for å kunne ha utsikt til å kunne få bruk for attføring. Noe som ikke spilte noen rolle for henne.Så da sitter jeg her igjen uten penger. Dette begynner å gå på nervene og regningene hoper seg opp. Vurderer gi opp ser ingen ende. Bruker all energi på behandling og ta meg av min familie. Føler meg utkjørt og overkjørt av tk.Trodde de var der for å hjelpe.

Mvh

June

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...