Carlina Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Hei, Det du forfekter her er så på tvers av det grunnleggende konseptet om å behandle mennesker som individ, at du trolig kun finner noe lignende i iransk eller afghansk rettspraksis. Det har ihvertfall intet å gjøre i en rettsstat som Norge. Med vennlig hilsen Som Grip sier om de blir forklart reglene skulle ikke det by på problemer for noen av dem..... De burde etter x antall år få et tilrettelagt språkurs som har ett minstekrav på komunikasjon med norske! Og skulle dette bli for vanskelig å fatte...ja så send dem tilbake!!!! Og hvis de ble behandlet som individer i denne sammenhengen og den ene blir sendt hjem...skulle det være ett forbud om å søke familiegjenforening for personen som blir!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carlina Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Hvis man samtidig fratar "han" retten til statsborgerskap, vil hun havne i opplæring fort som fan. Hear hear!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 Hei, Det du forfekter her er så på tvers av det grunnleggende konseptet om å behandle mennesker som individ, at du trolig kun finner noe lignende i iransk eller afghansk rettspraksis. Det har ihvertfall intet å gjøre i en rettsstat som Norge. Med vennlig hilsen Hvis du har andre forslag til andre regler som kan brukes ved gjennomføring av obligatorisk språktest, så gjerne for meg. Hensikten er å gi innvandrere bedre norskkunnskaper. Det er veldig viktig, slik jeg ser det. Norskkunnskaper skal ikke være noen opsjon, men en ufravikelig forutsetning. For å få til dette, må man gjøre visse grep og lage visse regler. Hvordan disse i detalj skal utformes, har jeg et åpent forhold til. Poenget er at dagens praksis er en skandale og ikke har ført noe sted...situasjonen er verre enn noen gang. Og dette vil du altså videreføre, bortsett fra at du vil pøse mer penger inn i et fra før, ikkefungerende system. Har du en slags personlig interesse at flest mulig av disse innvandrerne skal isoleres og klientifiseres? Det virker helt påfallende hvordan du er uenig i enhver forandring av den skandalen som i dag kalles norsk innvandringspolitikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Som Grip sier om de blir forklart reglene skulle ikke det by på problemer for noen av dem..... De burde etter x antall år få et tilrettelagt språkurs som har ett minstekrav på komunikasjon med norske! Og skulle dette bli for vanskelig å fatte...ja så send dem tilbake!!!! Og hvis de ble behandlet som individer i denne sammenhengen og den ene blir sendt hjem...skulle det være ett forbud om å søke familiegjenforening for personen som blir!!!!! Hvor mange språk snakker du? Har du forsøkt å lære deg et språk i voksen alder? Har du forsøkt det som analfabet? === Det er utrolig hvor flinke enkelte er til å stille "krav til andre" (og lage umulige lover og regler for "dem"), samtidig som man ikke stiller noen til seg selv... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Streken Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Hei Streken, Problemet er jo at det er ganske så anti-demokratisk... I Brasil *plikter* man å stemme. Man får faktisk bot, og blir fratatt en del sivile rettigheter hvis man ikke sørger for å komme til valglokalet. Unntak for analfabeter.... Med vennlig hilsen Nå har ikke jeg vært i brasil så det er ikke noen problemstilling jeg er særlig opptatt av. Men at våre folke-valgte burde iq-testes før vi fikk lov å velge dem - det synes jeg var lurt!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Hvis man samtidig fratar "han" retten til statsborgerskap, vil hun havne i opplæring fort som fan. *ler* Flere fantasi-forslag? Hva med norske ektepar på universiteter og høyskoler? Hun får ikke eksamensbevis før han også består sin ingeniør-eksamen? Du ser selv hvor tåpelig det du forfekter er?? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 Hvor mange språk snakker du? Har du forsøkt å lære deg et språk i voksen alder? Har du forsøkt det som analfabet? === Det er utrolig hvor flinke enkelte er til å stille "krav til andre" (og lage umulige lover og regler for "dem"), samtidig som man ikke stiller noen til seg selv... Med vennlig hilsen Å lære seg et minimum at norsk slik at man kan fungere som norsk borger, er ingen heksekunst for normale mennesker, heller ikke voksne. Er man analfabet, kan man sikkert lage et muntlig opplegg. Er man evneveik eller retardert på annet vis, får man bruke skjønn. Verre er det ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 *ler* Flere fantasi-forslag? Hva med norske ektepar på universiteter og høyskoler? Hun får ikke eksamensbevis før han også består sin ingeniør-eksamen? Du ser selv hvor tåpelig det du forfekter er?? Med vennlig hilsen Her er det snakk om å starte en ny tilværelse i et nytt samfunn. Her kreves det språkkunnskaper for å fungere slik et demokrati forutsetter. Hvis man absolutt vil opptre som individ, og den ene parten ikke vil ha opplæring, får man ta konsekvensen av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Hvis du har andre forslag til andre regler som kan brukes ved gjennomføring av obligatorisk språktest, så gjerne for meg. Hensikten er å gi innvandrere bedre norskkunnskaper. Det er veldig viktig, slik jeg ser det. Norskkunnskaper skal ikke være noen opsjon, men en ufravikelig forutsetning. For å få til dette, må man gjøre visse grep og lage visse regler. Hvordan disse i detalj skal utformes, har jeg et åpent forhold til. Poenget er at dagens praksis er en skandale og ikke har ført noe sted...situasjonen er verre enn noen gang. Og dette vil du altså videreføre, bortsett fra at du vil pøse mer penger inn i et fra før, ikkefungerende system. Har du en slags personlig interesse at flest mulig av disse innvandrerne skal isoleres og klientifiseres? Det virker helt påfallende hvordan du er uenig i enhver forandring av den skandalen som i dag kalles norsk innvandringspolitikk. Poenget er at en slik lov helt ÅPENBART bare vil gjøre situasjonen langt verre. ALLE "normale ressurssterke" innvandrere lærer seg norsk uansett. De gjør det i åpenbar egen-interesse. De få som IKKE gjør det (og det er selvsagt dem man legger merke til) kommer til å falle utenom slike lov-forslag uansett. Det eneste lovforslaget vil gjøre er å "dis-enfranchise" de svakeste enda mer. === Første skritt mot en løsning er å tilby ordentlig norsk-undervisning, istedet for de lange køene for "noen timer i uken" som tilbys i dag! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carlina Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Hvor mange språk snakker du? Har du forsøkt å lære deg et språk i voksen alder? Har du forsøkt det som analfabet? === Det er utrolig hvor flinke enkelte er til å stille "krav til andre" (og lage umulige lover og regler for "dem"), samtidig som man ikke stiller noen til seg selv... Med vennlig hilsen "Hvor mange språk snakker du?" Jeg snakker det språket jeg trenger for å fungere i dette samfunnet......... Har du forsøkt å lære deg et språk i voksen alder? Selv om jeg kunne tenkt meg det,har jeg ennå ikke sett behovet!! Har du forsøkt det som analfabet? Ett kverrulerende misplassert spørsmål!!!!Den dagen jeg gikk til skolebenken var jeg jo faktisk analfabet......... === Det er utrolig hvor flinke enkelte er til å stille "krav til andre" (og lage umulige lover og regler for "dem"), samtidig som man ikke stiller noen til seg selv... Hvorfor skal man stille språk krav til de som bor i landet og snakker norsk?hele poenget er at de som kommer utenlands fra må kunne det også!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Her er det snakk om å starte en ny tilværelse i et nytt samfunn. Her kreves det språkkunnskaper for å fungere slik et demokrati forutsetter. Hvis man absolutt vil opptre som individ, og den ene parten ikke vil ha opplæring, får man ta konsekvensen av det. Du skriver: "Her er det snakk om å starte en ny tilværelse i et nytt samfunn. Her kreves det språkkunnskaper for å fungere slik et demokrati forutsetter." Et demokrati forutsetter at mennesker blir behandlet som individer; også dem som ikke er ressurssterke/kunnskapsmektige! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 Poenget er at en slik lov helt ÅPENBART bare vil gjøre situasjonen langt verre. ALLE "normale ressurssterke" innvandrere lærer seg norsk uansett. De gjør det i åpenbar egen-interesse. De få som IKKE gjør det (og det er selvsagt dem man legger merke til) kommer til å falle utenom slike lov-forslag uansett. Det eneste lovforslaget vil gjøre er å "dis-enfranchise" de svakeste enda mer. === Første skritt mot en løsning er å tilby ordentlig norsk-undervisning, istedet for de lange køene for "noen timer i uken" som tilbys i dag! Med vennlig hilsen Det er ønsketenkning. Hvordan kan du tro at man ved å sterkt utvide dagens tilbud, kan få flere til å delta. Problemet er jo at man selv ikke i dag, men et relativt avgrenset tilbud, får målgruppen til å møte opp, i ønsket grad. Hvordan du skal økt oppmøte ved å utvide tilbudet ytterligere til flere uketimer (på frivillig basis), må du nesten forklare nærmere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 Du skriver: "Her er det snakk om å starte en ny tilværelse i et nytt samfunn. Her kreves det språkkunnskaper for å fungere slik et demokrati forutsetter." Et demokrati forutsetter at mennesker blir behandlet som individer; også dem som ikke er ressurssterke/kunnskapsmektige! Med vennlig hilsen Selvsagt. Men vi kan ikke tilpasse reglene til kvinneskjendere som nekter sin koner å gå på opplæring. Da får vi ta i bruk andre midler. PS. Det er en del kvinner som selv tar affære. Krisesentrene i de største byene er fulle av innvandrerkvinner...i Oslo er 70-80% av kvinnene muslimske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 "Hvor mange språk snakker du?" Jeg snakker det språket jeg trenger for å fungere i dette samfunnet......... Har du forsøkt å lære deg et språk i voksen alder? Selv om jeg kunne tenkt meg det,har jeg ennå ikke sett behovet!! Har du forsøkt det som analfabet? Ett kverrulerende misplassert spørsmål!!!!Den dagen jeg gikk til skolebenken var jeg jo faktisk analfabet......... === Det er utrolig hvor flinke enkelte er til å stille "krav til andre" (og lage umulige lover og regler for "dem"), samtidig som man ikke stiller noen til seg selv... Hvorfor skal man stille språk krav til de som bor i landet og snakker norsk?hele poenget er at de som kommer utenlands fra må kunne det også!!!!!!! Du skriver: "Ett kverrulerende misplassert spørsmål!!!!" Med andre ord - du stiller krav til andre som du ALDRI har forsøkt selv. === Du skriver: "Hvorfor skal man stille språk krav til de som bor i landet og snakker norsk?hele poenget er at de som kommer utenlands fra må kunne det også!!!!!!!" Fordi man stiller moralsk "veldig svakt" når man stiller kunnskaps-krav til andre når man aldri selv har gått gjennom en lignende prosess. Man kunne stille krav til nordmenn om at de måtte "ta kveldskurs" i et skolefag, slik at de kunne fungere bedre i samfunnet. Men slike krav stiller vi selvsagt kun til "de andre", og aldri krav som rammer "oss selv". For det er jo mye lettere å kreve av dem enn av oss! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carlina Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 *ler* Flere fantasi-forslag? Hva med norske ektepar på universiteter og høyskoler? Hun får ikke eksamensbevis før han også består sin ingeniør-eksamen? Du ser selv hvor tåpelig det du forfekter er?? Med vennlig hilsen Hva ville du stilt som krav til nye landsmenn som kommer da sør? Gi dem ett lite stykke Norge,så de kan skape ett mini Iran,Pakistan,Sverige,England,Tyrkia,Russland?????Og leve ut sine religioner kulturer så vi i allefall passer på at individet kan få det bra??? Jeg ser du krangler mot alle forslag,men kan ikke se at du har noen gode løsninger for temaene!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Selvsagt. Men vi kan ikke tilpasse reglene til kvinneskjendere som nekter sin koner å gå på opplæring. Da får vi ta i bruk andre midler. PS. Det er en del kvinner som selv tar affære. Krisesentrene i de største byene er fulle av innvandrerkvinner...i Oslo er 70-80% av kvinnene muslimske. ...eh... ja...?? Jeg er ateist.... Og du er den av oss som støtter en lov som vil gi kvinnemishandlere enda mer makt over kvinnene.... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 Du skriver: "Ett kverrulerende misplassert spørsmål!!!!" Med andre ord - du stiller krav til andre som du ALDRI har forsøkt selv. === Du skriver: "Hvorfor skal man stille språk krav til de som bor i landet og snakker norsk?hele poenget er at de som kommer utenlands fra må kunne det også!!!!!!!" Fordi man stiller moralsk "veldig svakt" når man stiller kunnskaps-krav til andre når man aldri selv har gått gjennom en lignende prosess. Man kunne stille krav til nordmenn om at de måtte "ta kveldskurs" i et skolefag, slik at de kunne fungere bedre i samfunnet. Men slike krav stiller vi selvsagt kun til "de andre", og aldri krav som rammer "oss selv". For det er jo mye lettere å kreve av dem enn av oss! Med vennlig hilsen Manglende språk er en hovedårsak til den utviklingen vi nå ser i innvandrermiljøene og i innvandringspolitikken. Vi er absolutt nødt til å gjøre noe med dette, og da nytter det ikke med svada om flere timer og mere penger. De aller fleste av oss vil se det som en selvfølge å lære seg språket hvis man flyttet til et annet land for å bosette seg der resten av livet. Jeg ser fortsatt ingen bedre forslag fra deg, og skjønner fortsatt ikke hvilken interesse du har av at flest mulig innvandrere skal havne i ghettoer, uten norsk språk og uten fremtid i det øvrige norske samfunn. Bli litt mer kreativ, sør, og litt mindre reaksjonær. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Hva ville du stilt som krav til nye landsmenn som kommer da sør? Gi dem ett lite stykke Norge,så de kan skape ett mini Iran,Pakistan,Sverige,England,Tyrkia,Russland?????Og leve ut sine religioner kulturer så vi i allefall passer på at individet kan få det bra??? Jeg ser du krangler mot alle forslag,men kan ikke se at du har noen gode løsninger for temaene!!! Hei Carlina, Jeg vil at de skal lære seg norsk hurtigst mulig! Men, jeg vil IKKE bruke "tvang", fordi jeg VET at det fungerer ikke. Det vil ramme nettopp alle dem vil ikke vil ramme. Og det vil være et våpen i hånden på alle "drittsekkene". === Hva vi skal gjøre? Få med oss kvinner (og menn) fra gruppene det gjelder (f. eks. finnes det en gruppe muslimske menn som deltar i 8. Mars toget hvert år, nettopp for å demonstrere at de IKKE er slik de blir fremstilt i media), og få dem til å legge press på "de nye" for å gå på kurs. Gjøre kursene tilgjengelige, slik at man ikke må stå i kø. Slutte å forvente at moskéene skal "representere" "alle innvandrere". Det er et lite mindretall av innvandrere i Norge som er muslimer. (1,3% av hele befolkningen!) Forstå at det ikke bare er "språk" man må lære, men hele "samfunnet" (hvordan gå til lege, hvordan få byggetillatelse, hvordan fylle ut selvangivelse, osv, osv) Det er *mye* man kan gjøre. Men tvang er ikke rette metoden. (Tenk deg om vi skulle tvinger nordmenn til å gå på høyskolen!) Forresten - er du klar over at FLERE innvandrere enn nordmenn har eksamen fra høyskole/universitet? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carlina Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Du skriver: "Ett kverrulerende misplassert spørsmål!!!!" Med andre ord - du stiller krav til andre som du ALDRI har forsøkt selv. === Du skriver: "Hvorfor skal man stille språk krav til de som bor i landet og snakker norsk?hele poenget er at de som kommer utenlands fra må kunne det også!!!!!!!" Fordi man stiller moralsk "veldig svakt" når man stiller kunnskaps-krav til andre når man aldri selv har gått gjennom en lignende prosess. Man kunne stille krav til nordmenn om at de måtte "ta kveldskurs" i et skolefag, slik at de kunne fungere bedre i samfunnet. Men slike krav stiller vi selvsagt kun til "de andre", og aldri krav som rammer "oss selv". For det er jo mye lettere å kreve av dem enn av oss! Med vennlig hilsen Med andre ord - du stiller krav til andre som du ALDRI har forsøkt selv. Jeg har da faktisk fullført de kravene!!!Jeg er også tospråklig!!! === Fordi man stiller moralsk "veldig svakt" når man stiller kunnskaps-krav til andre når man aldri selv har gått gjennom en lignende prosess. Nei men jeg hadde selfølgelig føyd meg for kravene hvis jeg skulle søke asyl her i Norge.Moralen er god når poenget er å intigrere fremmed språklige med norskspråklige! Man kunne stille krav til nordmenn om at de måtte "ta kveldskurs" i et skolefag, slik at de kunne fungere bedre i samfunnet. Kverrulerende!!!!! Men slike krav stiller vi selvsagt kun til "de andre", og aldri krav som rammer "oss selv". At vi ikke stiller krav til å lære utlendinger norsk rammer oss verre i det lange løp!! For det er jo mye lettere å kreve av dem enn av oss Ja når Norge er vårt fedreland,så burde retten til å fremme komunikasjons krav til asylsøkere være en lov!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Det er ønsketenkning. Hvordan kan du tro at man ved å sterkt utvide dagens tilbud, kan få flere til å delta. Problemet er jo at man selv ikke i dag, men et relativt avgrenset tilbud, får målgruppen til å møte opp, i ønsket grad. Hvordan du skal økt oppmøte ved å utvide tilbudet ytterligere til flere uketimer (på frivillig basis), må du nesten forklare nærmere. Hei, Du skriver: " Hvordan du skal økt oppmøte ved å utvide tilbudet ytterligere til flere uketimer (på frivillig basis), må du nesten forklare nærmere." Idag får man så få timer i uken at det tar årevis å lære norsk, med tilsvarende tap i inntekt (og skatt for staten). Ved å gjøre det intensivt, ville det koste mye mindre, og man ville få folk hurtigst mulig ut i arbeidslivet. Man ville rett og slett få en sto økonomisk gevinst. Systemet nå (og det denne loven foreslår) bidrar kun til å skape sosial-klienter og sosiale tapere! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74693-krav-om-spr%C3%A5ktest-f%C3%B8r-statsborgerskap/page/3/#findComment-374330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.