Gå til innhold

Krav om språktest før statsborgerskap.

Anbefalte innlegg

Nei, nå tar vi utvandring. Det virker som hele Pakistan flytter hit.

Unnskyld, må bare flire igjen.

Har skrevet litt hva jeg mener også.

Men kjenner noen tenåringer som var i Oslo, de sa:

-Det var bare mørke folk og narkomane der. Vi var redd.

Så vi reagerer forskjellig alle sammen.

Lenge siden jeg har vært i Oslo, så ikke vet jeg.

Fortsetter under...

• Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

68

• Grip

20

• Carlina

16

• Ulv I Faarikaal

16

Mest aktive i denne tråden

Vil du da forstå at når jeg snakker om innvandrere mener jeg alle mørke som hvite?

Men det gjør du trolig ikke! :-)

Flertallet av "innvandrere" er faktisk født og oppvokst i Norge, og har norsk statsborgerskap. De er altså like mye norske statsborgere som du og jeg.

"Innvandrere" er alle med én eller begge foreldre født utenfor Norge (alt etter definisjon).

Den største gruppen utlendinger i Norge er faktisk svensker (samt dansker og briter) og så pakistanere.

Men det er neppe den gamle danske oldemoren på 92 du (eller andre) tenker på når du skriver "innvandrere"! ;-)

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Unnskyld, må bare flire igjen.

Har skrevet litt hva jeg mener også.

Men kjenner noen tenåringer som var i Oslo, de sa:

-Det var bare mørke folk og narkomane der. Vi var redd.

Så vi reagerer forskjellig alle sammen.

Lenge siden jeg har vært i Oslo, så ikke vet jeg.

Prøv følgende: Ta toget til Ski kl 16:32 det er ca halvfullt av utlendinger. Toget stopper på Holmlia, ALLE utlendingene går av ! Mulig det sitter igjen en liten kineser. Toget blir kalt Color Line. Matebussen som går fra Holmlia stasjon mot Åsbråten kalles Hvitløkexpressen.

Men i går skjedde det noe sensasjonelt: det flytta inn en nordmann på Holmlia !! Hurra !

Pakistaneren sa: "Her kan jeg ikke bo, halvparten av folka er jo rosa !!"

Annonse

Men det gjør du trolig ikke! :-)

Flertallet av "innvandrere" er faktisk født og oppvokst i Norge, og har norsk statsborgerskap. De er altså like mye norske statsborgere som du og jeg.

"Innvandrere" er alle med én eller begge foreldre født utenfor Norge (alt etter definisjon).

Den største gruppen utlendinger i Norge er faktisk svensker (samt dansker og briter) og så pakistanere.

Men det er neppe den gamle danske oldemoren på 92 du (eller andre) tenker på når du skriver "innvandrere"! ;-)

Med vennlig hilsen

Du må ha høye tanker om deg selv hvis du antyder at du vet at jeg skriver en ting, men mener noe annet?

Til din rake motsettning kommer det meget klart fram hva jeg mener,det kan sannelig ikke du krediteres for!!

Ultra vennlig hilsen fra

Det må vel være en stor fordel for utenlandske statsborgere at de lærer seg norsk!

Kanskje med unntak av de aller eldste.

Alle barna deres er på skole og lærer seg norsk, foreldrene bør gjøre det samme!

Så synes jeg ikke de skal dra hel sin kultur med seg. Selvsagt private ting er greit, men å ville bygge moskeer,attpåtil med høyttalere, så de kan rope ut sine bønner, det går over grensen.

Likeså omskjæring av kvinner!

Jeg er ikke rasist når jeg sier dette, mener jeg.

Hilsen..........

Hei,

Alle her mener at innvandrere bør kunne norsk. Og det bør de kunne i god tid FØR de evt. får statsborgerskap etter 7 år i Norge.

Jeg er imot loven fordi den overhodet ikke oppnår det den (offisielt) skal.

===

Du skriver: " men å ville bygge moskeer,attpåtil med høyttalere, så de kan rope ut sine bønner, det går over grensen"

Hva med norske sjømanskirker i utlandet, attpåtil med bjeller???

Det er faktisk religionsfrihet i Norge. Når norske misjonærer (som Arild Edvardsen) reiser til Pakistan blir han mottatt og støttet av både ordførere og administrasjon der. (Og ja, jeg vet at det finnes militante grupper der også)

Hvorfor skal vi få bygge kirker i Pakistan (som vi gjør!), hvis ikke muslimer får bygge moskéer her.

===

Du skriver: "Likeså omskjæring av kvinner!"

Kjønnslemlestelse av kvinner har intet med religion å gjøre, men er en kulturelt-betinget tradisjon i enkelte afrikanske land (som Somalia, og en del andre). Det utføres av kristne, muslimer og animister i disse landene.

Religiøs kjønnslemlestelse av kvinner ble (ifølge Amnesty International) utført i USA helt frem til 1850 i enkelte grupper.

Omskjæring av gutter, derimot, er hovedsakelig en religiøs tradisjon.

Med vennlig hilsen

Jeg er selvsagt enig.Still krav - de etterlyser jo krav selv også.

Hei Naiv,

Hva med å stille krav om etter-utdannelse til oss også, med store konsekvenser for dem som "ikke vil" eller "ikke får det til"?

Eller skal vi bare stille krav til "dem"?

===

Du skriver: "de etterlyser jo krav selv også"

Da kan jo de som etterlyser det selv la være å søke om norsk statsborgerskap til de kan norsk....???? De behøver vel ikke nekte andre?

Vanskeligere er det jo ikke!

Med vennlig hilsen

Hei Dorthe,

Ville det hjulpet hvis vi gjorde urdu til et "offisielt språk", slik som samisk? ;-)

Jeg mener ikke at vi skal bruke Pakistan som et "skinnende eksempel" av hvordan vi skal ha det her.

Staten skal jo være til hjelp for alle landets innbyggere, og ikke noe som skaper hindringer. Om man trykker flerspråklige brosjyrer skal vel ikke avhenge av hva som er offisielle språk (som nynorsk), men hvor mange av kommunens innbyggere som brosjyren vil gavne!?

Med vennlig hilsen

Nei, jeg synes ikke vi behøver å gjøre urdu til et offisielt språk i Norge.

Det kan bli for mye noen ganger å stadig ta hensyn til våre nye landsmenn. Ikke ha marsipangris i barnehagen f.eks.

Visste du at bare 46 % av ungene på Grünerløkka har norsk mor. Hvor mange har da både norsk mor og norsk far?

Hvorfor er det så få av de utenlandske fedrene til de med norsk mor har kontakt med barna sine.

Hei,

Alle her mener at innvandrere bør kunne norsk. Og det bør de kunne i god tid FØR de evt. får statsborgerskap etter 7 år i Norge.

Jeg er imot loven fordi den overhodet ikke oppnår det den (offisielt) skal.

===

Du skriver: " men å ville bygge moskeer,attpåtil med høyttalere, så de kan rope ut sine bønner, det går over grensen"

Hva med norske sjømanskirker i utlandet, attpåtil med bjeller???

Det er faktisk religionsfrihet i Norge. Når norske misjonærer (som Arild Edvardsen) reiser til Pakistan blir han mottatt og støttet av både ordførere og administrasjon der. (Og ja, jeg vet at det finnes militante grupper der også)

Hvorfor skal vi få bygge kirker i Pakistan (som vi gjør!), hvis ikke muslimer får bygge moskéer her.

===

Du skriver: "Likeså omskjæring av kvinner!"

Kjønnslemlestelse av kvinner har intet med religion å gjøre, men er en kulturelt-betinget tradisjon i enkelte afrikanske land (som Somalia, og en del andre). Det utføres av kristne, muslimer og animister i disse landene.

Religiøs kjønnslemlestelse av kvinner ble (ifølge Amnesty International) utført i USA helt frem til 1850 i enkelte grupper.

Omskjæring av gutter, derimot, er hovedsakelig en religiøs tradisjon.

Med vennlig hilsen

Mener du med dette å si at det er greit med omskjæring av kvinner, utført i Norge?

Finnes det ikke noen norsk lov mot det?

Hilsen........

Ulv I Faarikaal

Det kan bli for mye noen ganger å stadig ta hensyn til våre nye landsmenn. Ikke ha marsipangris i barnehagen f.eks.

Visste du at bare 46 % av ungene på Grünerløkka har norsk mor. Hvor mange har da både norsk mor og norsk far?

Hvorfor er det så få av de utenlandske fedrene til de med norsk mor har kontakt med barna sine.

Unnskyld, men hvorfor ikke marsipangris ?

Annonse

Hei,

Jeg må beklage og si at jeg ikke ser "marsipangris i barnehagen" som et seriøst problem.... :-)

===

Du skriver: "Visste du at bare 46 % av ungene på Grünerløkka har norsk mor."

Og at 15% av alle ekteskap i Norge er med en person som er født utenfor skandinavia (hovedsakelig fra Europa).

Det sier meg at istedet for å lage lovforslag som øker skillet mellom "oss" og "dem" og som skal frata "dem" rettigheter, bør vi heller forsøke å gjøre noe produktivt...

===

Du skriver: "Hvorfor er det så få av de utenlandske fedrene til de med norsk mor har kontakt med barna sine."

..eh...??? Hvor har du dette fra? Og hva er relevansen i denne tråden? :-)

Med vennlig hilsen

Mener du med dette å si at det er greit med omskjæring av kvinner, utført i Norge?

Finnes det ikke noen norsk lov mot det?

Hilsen........

Du skriver: "Mener du med dette å si at det er greit med omskjæring av kvinner, utført i Norge?"

*rister på hodet*

Hvordan????? klarte du å trekke den konklusjonen fra det jeg skrev????

SELVSAGT er det ikke "greit", og selvsagt er det ulovlig!

Det er også (heldigvis) ulovlig for foreldre å få sine barn kjønnslemlestet i utlandet!

med vennlig hilsen

PS: du svarte ikke på spørsmålet om sjømannskirker vs moskéer

Den lenken er til Grips innlegg...

Med vennlig hilsen

Sorry - får visst ikke helt til linkingen her.

Klipper ut innlegget heller - du postet det til meg kl. 13.42

===

Du skriver: "Mange kvinner kan ikke norsk."

Ja, og denne loven vil frata dem muligheten for å få alle sine rettigheter, siden de nå i tillegg ikke kan bli norske

Prøv følgende: Ta toget til Ski kl 16:32 det er ca halvfullt av utlendinger. Toget stopper på Holmlia, ALLE utlendingene går av ! Mulig det sitter igjen en liten kineser. Toget blir kalt Color Line. Matebussen som går fra Holmlia stasjon mot Åsbråten kalles Hvitløkexpressen.

Men i går skjedde det noe sensasjonelt: det flytta inn en nordmann på Holmlia !! Hurra !

Pakistaneren sa: "Her kan jeg ikke bo, halvparten av folka er jo rosa !!"

*flirer*, igjen........

Vet det blir mistolket av noen her at jeg drar på smilebåndet, men det må være lov å dra en spøk over dette.

Har forresten du sittet på det toget noen ganger?

Vel, det er kanskje ikke rart noen unger reagerer..

Hei,

Jeg må beklage og si at jeg ikke ser "marsipangris i barnehagen" som et seriøst problem.... :-)

===

Du skriver: "Visste du at bare 46 % av ungene på Grünerløkka har norsk mor."

Og at 15% av alle ekteskap i Norge er med en person som er født utenfor skandinavia (hovedsakelig fra Europa).

Det sier meg at istedet for å lage lovforslag som øker skillet mellom "oss" og "dem" og som skal frata "dem" rettigheter, bør vi heller forsøke å gjøre noe produktivt...

===

Du skriver: "Hvorfor er det så få av de utenlandske fedrene til de med norsk mor har kontakt med barna sine."

..eh...??? Hvor har du dette fra? Og hva er relevansen i denne tråden? :-)

Med vennlig hilsen

Hvorfor er det så få av de utenlandske fedrene til de med norsk mor har kontakt med barna sine."

Dette har jeg ikke sett noen statistikk på men siden ungene mine har bodd her siden de var små vet jeg jo hvem som har kontakt med faren sin.

Relevansen i tråden var nok dårlig men kjenner at jeg er ganske provosert over forskjellige ting du skriver og ikke skriver.

Hvorfor er det så få av de utenlandske fedrene til de med norsk mor har kontakt med barna sine."

Dette har jeg ikke sett noen statistikk på men siden ungene mine har bodd her siden de var små vet jeg jo hvem som har kontakt med faren sin.

Relevansen i tråden var nok dårlig men kjenner at jeg er ganske provosert over forskjellige ting du skriver og ikke skriver.

Hei,

???

Men da bør du vel ta opp de tingene jeg nevner som provoserer?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...