Gå til innhold

Fu: Har du våpen hjemme?

Anbefalte innlegg

Fra jeg var 16 år så har jeg alltid hatt våpen hjemme. Jeg var aktiv skytter i mange år, så for meg er våpen noe jeg har et svært avslappet forhold til.

Selvfølgelig skal man behandle våpen med kunnskap og respekt, og ikke minst oppbevare de på en forsvarlig måte.

Nå har jeg kun et par gamle salongrifler som er en arv fra min bestefar, og en revolver (357 mag). Sluttstykker til riflene og revolveren ligger nedlåst i en safe. Der ligger også ammunisjonen.

Det er riktig som noen sier her at det er personen som holder våpenet som dreper, og ikke våpenet i seg selv, men at det samtidig er lettere å ty til våpen når det er tilgjengelig.

Man vil aldri kunne gardere seg mot at det klikker for noen, men for meg blir det alt for drastisk å forby oppbevaring av våpen for alle.

Men jeg er enig i at de som har militære våpen hjemme bør kunne sikres ved f.eks. en kammerlås.

Statiskisk sett er det disse typer av våpen som har vært mest benyttet der det har klikket for noen.

Selv kan jeg ikke huske å ha hørt om noen som har benyttet et privat registrert lovlig våpen til denne type drap (i affekt) eller ved ran.

Derfor kan jeg heller ikke se at det er nødvendig å stramme inn noe spesielt her.

Mvh

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

12

• Singularity

9

• conan

9

• Goliath

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Fra jeg var 16 år så har jeg alltid hatt våpen hjemme. Jeg var aktiv skytter i mange år, så for meg er våpen noe jeg har et svært avslappet forhold til.

Selvfølgelig skal man behandle våpen med kunnskap og respekt, og ikke minst oppbevare de på en forsvarlig måte.

Nå har jeg kun et par gamle salongrifler som er en arv fra min bestefar, og en revolver (357 mag). Sluttstykker til riflene og revolveren ligger nedlåst i en safe. Der ligger også ammunisjonen.

Det er riktig som noen sier her at det er personen som holder våpenet som dreper, og ikke våpenet i seg selv, men at det samtidig er lettere å ty til våpen når det er tilgjengelig.

Man vil aldri kunne gardere seg mot at det klikker for noen, men for meg blir det alt for drastisk å forby oppbevaring av våpen for alle.

Men jeg er enig i at de som har militære våpen hjemme bør kunne sikres ved f.eks. en kammerlås.

Statiskisk sett er det disse typer av våpen som har vært mest benyttet der det har klikket for noen.

Selv kan jeg ikke huske å ha hørt om noen som har benyttet et privat registrert lovlig våpen til denne type drap (i affekt) eller ved ran.

Derfor kan jeg heller ikke se at det er nødvendig å stramme inn noe spesielt her.

Mvh

Men kammerlås er jo ikke aktuelt. Så et intervju i går hvor det ble sagt at kammerlås blir for tungvindt. Det vil ta for lang tid å få låst opp sikkringen. Skjønner ingenting jeg.

Hva er farlig med å ha en slik klump metall i huset, da? Du har vel kjøkkenkniver, har du ikke?

Det kan jo hende noen er flinkere til å håndtere dem enn jeg er slik at det er jeg eller ungene det går utover.

Jeg har kjøkkenkniver i en skuff men liker ikke dem heller. Jeg må ha blitt myrdet med kniv i mitt forrige liv :o)

Annonse

Jeg har våpen (en .45ACP pistol) oppbevart i våpenskap iht. våpenlovens krav.

Jeg regner med at det vil bli en del flere våpen etterhvert som jeg får anledning til å følge opp den hobbyen i større grad i årene som kommer. Det har hittil dessverre ikke latt seg gjøre å trene og lære så mye som jeg skulle ønsket pga. skolegang.

Skyting er en fin og interessant hobby. Og i det organiserte skyttermiljøet lærer man respekt for våpnene og det stilles så omfattende krav til sikker opptreden at skyteulykker ifm. organisert trening og konkurranseskyting knapt nok forekommer.

Skyting er dermed en langt sikrere sport for ungdom enn f.eks. fotball.

Selvfølgelig kan våpen misbrukes, men med den våpenloven vi har i Norge er sjansen for misbruk av lovlig registrerte våpen redusert til et minimum.

Dessuten har vi faktisk et Forsvar her i landet, som er avhengig av at flest mulig har gode skyteferdigheter og er oppdatert på sikker og respektfull behandling av våpnene for å være effektivt.

Med den tendensen vi har sett i de senere år til at Forsvaret til stadighet er en salderingspost i budsjettet når politikerene vil bygge videre på en altfor stor velferdssektor blir man stadig mer avhengig av ferdigheter som de mobiliserbare kun får trent sivilt som konkurranseskyttere.

De som er av den oppfatning at våpentrening ville vært bedre og sikrere for befolkningen i form av oftere repetisjonsøvelser er generelt de som er minst villige til å prioritere Forsvaret når man skal fordele midler i et budsjett der det ikke er særlig mye som ikke allerede er bundet opp til lovpålagte formål...

Selvfølgelig vil det alltid forekomme misbruk av skytevåpen. Kriminelle vil fortsette å bruke illegalt ervervede våpen (og eventuelt lage de selv hvis de har problemer med å få tak i de - det er faktisk ikke særlig vanskelig med maskinverktøy og litt kunnskaper som man kan få ved å gå VGS med maskin/mekanikk).

Det vil alltid være personer som har manglende impulskontroll, evne til empati osv. som vil skape tragedier. Men dette kan vi ikke beskytte oss mot via restriksjoner på våpen - det kan bare gjøres ved restriksjoner på mennesker, hvilket ikke er så ukomplisert.

Noe som er interessant er at det i en amerikansk undersøkelse kom frem at de som var mest redde for å ha våpen i eget hus og/eller for et totalforbud mot sivilt våpeninnehav, var de som følte at de var troende til selv å utføre ekstreme former for våpenmisbruk (massakrer o.l.).

Derfor er jeg alltid litt skeptisk til personer med slike holdninger.

Gjest Kritikeren

Hei

Det er vel litt forskjellig, mine gudforeldre har en betydelig våpensamling fordi de har drevet med konkurranseskyting, jeg overnattet der og jeg husker at på barneverleset hang det en dobbeltløpet hagle (Side by Side), så det er nok noen som har noe slikt ja.

Hilsen

Hei Sing,

For å sitere Dagbladet:

"- Han var en av våre beste menn, sier HV-sjef Per Olav Løvbak"

Konklusjon: det kan åpenbart skje med "alle"...

Det er totalt unødvenig å ha slike våpen i omløp. Hvem skulle "angripe oss" så overraskende og hurtig at vi ikke kunne få distribuert våpen om nødvendig? Svenskene? ;-)

Forøvrig:

"A society without religion is like a crazed psychopath without a loaded .45"

:-)

Med vennlig hilsen

Jeg er ganske enig med deg i ditt standpunkt til religion, og jeg er enig med deg i at psykopater og andre uegnede naturligvis ikke bør få lov til å ha skytevåpen :-)

Men jeg tror vi er uenige hva man kan og bør gjøre for å forhindre sistnevnte.

Hva slags regler for sivilt bruk av skytevåpen føler du at ville være idéelle ?

Og hvordan mener du at kontrollen av HV-våpen burde foregå ?

Jeg har våpen (en .45ACP pistol) oppbevart i våpenskap iht. våpenlovens krav.

Jeg regner med at det vil bli en del flere våpen etterhvert som jeg får anledning til å følge opp den hobbyen i større grad i årene som kommer. Det har hittil dessverre ikke latt seg gjøre å trene og lære så mye som jeg skulle ønsket pga. skolegang.

Skyting er en fin og interessant hobby. Og i det organiserte skyttermiljøet lærer man respekt for våpnene og det stilles så omfattende krav til sikker opptreden at skyteulykker ifm. organisert trening og konkurranseskyting knapt nok forekommer.

Skyting er dermed en langt sikrere sport for ungdom enn f.eks. fotball.

Selvfølgelig kan våpen misbrukes, men med den våpenloven vi har i Norge er sjansen for misbruk av lovlig registrerte våpen redusert til et minimum.

Dessuten har vi faktisk et Forsvar her i landet, som er avhengig av at flest mulig har gode skyteferdigheter og er oppdatert på sikker og respektfull behandling av våpnene for å være effektivt.

Med den tendensen vi har sett i de senere år til at Forsvaret til stadighet er en salderingspost i budsjettet når politikerene vil bygge videre på en altfor stor velferdssektor blir man stadig mer avhengig av ferdigheter som de mobiliserbare kun får trent sivilt som konkurranseskyttere.

De som er av den oppfatning at våpentrening ville vært bedre og sikrere for befolkningen i form av oftere repetisjonsøvelser er generelt de som er minst villige til å prioritere Forsvaret når man skal fordele midler i et budsjett der det ikke er særlig mye som ikke allerede er bundet opp til lovpålagte formål...

Selvfølgelig vil det alltid forekomme misbruk av skytevåpen. Kriminelle vil fortsette å bruke illegalt ervervede våpen (og eventuelt lage de selv hvis de har problemer med å få tak i de - det er faktisk ikke særlig vanskelig med maskinverktøy og litt kunnskaper som man kan få ved å gå VGS med maskin/mekanikk).

Det vil alltid være personer som har manglende impulskontroll, evne til empati osv. som vil skape tragedier. Men dette kan vi ikke beskytte oss mot via restriksjoner på våpen - det kan bare gjøres ved restriksjoner på mennesker, hvilket ikke er så ukomplisert.

Noe som er interessant er at det i en amerikansk undersøkelse kom frem at de som var mest redde for å ha våpen i eget hus og/eller for et totalforbud mot sivilt våpeninnehav, var de som følte at de var troende til selv å utføre ekstreme former for våpenmisbruk (massakrer o.l.).

Derfor er jeg alltid litt skeptisk til personer med slike holdninger.

Nå er vel neppe jeg av den typen som kan finne på å bruke et slikt våpen. Jeg liker dem rett og slett ikke. Jeg fordømmer ikke dem som har dem.

Jeg snakker hele tiden utfra meg her. Jeg ønsket ikke ha våpen i hus. Det skremte meg og jeg hadde en sønn som var svært så opptatt av våpen, skyting og krig. Jeg ønsker fortsatt ikke ha våpen i hus. Men klart, en gang kan det være at jeg endrer hodlning etterhvert. Men jeg liker ikke våpen og det må da være en ærlig sak?

Annonse

Nå er vel neppe jeg av den typen som kan finne på å bruke et slikt våpen. Jeg liker dem rett og slett ikke. Jeg fordømmer ikke dem som har dem.

Jeg snakker hele tiden utfra meg her. Jeg ønsket ikke ha våpen i hus. Det skremte meg og jeg hadde en sønn som var svært så opptatt av våpen, skyting og krig. Jeg ønsker fortsatt ikke ha våpen i hus. Men klart, en gang kan det være at jeg endrer hodlning etterhvert. Men jeg liker ikke våpen og det må da være en ærlig sak?

Hvorfor liker du ikke våpen?

Nei det har vi ikke. Og jeg kan ikke fatte og forstå poenget med at så mange skal ha det i dette fredlige landet.

Det er faktisk slik at de aller fleste som har våpen ikke tenker på de som forsvarsvåpen.

Det er faktisk våpen ervervet til jakt, konkurranseskyting, samling osv. som utgjør 99,999 % eller mer av alle lovlig registrerte våpen her i landet.

Jeg vil være overrasket om det er mer enn er par dusin personer her i landet som har fått erverve skytevåpen til personlig beskyttelse (ser da bort ifra Svarbard og isbjørnproblematikken).

Nei, jeg har bare et par brødkniver hjemme.

Hva i all verden skal man med våpen hjemme? Det er vel stort sett Rambo wannabe's som har våpen og denslags dritt hjemme. Jeg synes det er patetisk.

He-he....det var i hvert fall et godt eksempel på en av to ting eller en salig blanding av de to:

1 - Fordomsfull

2 - Kunnskapsløs

Men alle skal jo få lov til å ha sin mening og ytre den - uansett hvor lite greie på det man snakker om man har:-)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...